Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera tavelsignatur

Produkter
(logga in för att koppla)

www.tille.se

Aktiv medlem
Jag har fått i uppdrag att försöka fotografera en tavelsignatur som är väldigt dåligt. Den är ditmålad innan resten av tavlan torkat och syns därför bara till vissa delar. Men om man tittar väldigt noga kan man ana sig till konstnärens signatur. Jag har redan försökt fotografera signaturen med en studioblixt men det syns inte tillräckligt. Tanken är att den sedan ska gå att förbättra i datorn eftersom tavlans värde ökar ganska betydligt om det tydligt går att visa vem konstnären är.
Min fråga är om det går att använda infrarött ljus för att det ska synas mer av signaturen? Eller kan det fungera med UV-ljus? Och hur fungerar det i så fall och vad behöver man för film och utrustning

Var försiktig för ett antal (5-10) år sedan blev en fotograf skadeståndskyldig efter att han använt så starka lampor att färgen på målningen smält. Jag förmodar att du redan experimenterat en del med släpljus.

Nu är jag inte 100% på hur det var, men jag tror att du med s/v infrared film kan få fram till och med övermålade eller förstörda delar av en målning
Någonstans har jag läst om det men tyvärr.

Det är så med åldern

För det första får man sämre minne
För det andra får man sämre syn
För det tredje får man sämre minne :)

Jag ska testa att ta kontakt med länsmuseumet. Kom på att att vi också har ett Konstmuseum i Kalmar.
Tack för tipsen. Är det någon mer som har något tips är det alltid välkommet.
Att tavlan börjar smälta är ingen risk eftersom jag använt en studioblixt så det blir inte så farligt varmt.
Min räddning nu är UV eller infrarött ljus.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar