Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på mässor

Produkter
(logga in för att koppla)

AnnicaÅ

Medlem
Hej,

Jag har ny utrustning och vill ta alla tillfällen som finns, att testa den :) Jag planerar att på båtmässan i Göteborg (som är alldeles snart) försöka ta lite "dokumentära" bilder.

Jag tycker det är svårt att fotografera såna här typer av händelser...då man måste tänka att bilderna tillsammans ska berätta en story. En story om hur det är att vara genuint båtintresserad, så intresserad att man längtar efter nästa års mässa innan mässdagen är slut..

Har ni några bra tips på hur jag ska tänka när jag går omkring inne på mässan och söker efter de rätta bilderna??
 
Allt beror ju på vad du vill göra - slappna av och se det som en lek och träningsomgång. Lika bra att vänja sig vid nya prylar lite halvlugnt - en mässa är ju bra då det finns mycket att fota. Ta för allt i världen med blixten, gärna ljusstarka vidvikel/normalzoom och ett gårkort är inte fel om du tänker köra med befintlig belysning. Mässor har ofta gamla lysrör som belysning så kör du utan blixt så undvik exponeringstider kortare än 1/50 del sekund om du kan för att få jämn vitballans och jämnare exponeringar. Ta mycket bilder och försök få idéer under resans gång - ett öppet sinne är alltid bra och gör det hela mycket roligare också. Var också öppen för möjligheten till situationsbilder - tusentals människor på ett litet utrymme ökar sannolikheten att det händer något som kan vara roligt eller iaf roande...
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.