Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på idrottsevenemang & lägga upp bilder på internet?

Produkter
(logga in för att koppla)
Hej. Efter att ha läst inläggen på Fotosidan.se ett tag så har jag nu gjort slag i saken och reggat mig. Jag har läst inläggen om internet och foton, men det är en sak som jag inte har hittat svar på. Det är: Om man fotograferar på ett idrottsevenemang, får man då lägga ut bilderna på internet? vad för begränsningar finns det då? Idrottsstjärnorna kan man ju knappast fråga om lov att lägga bilderna på internet. Eller måste man det? Dessutom så kan det ju hända att man får med någon åskådare på bilderna (typ 50 pers eller fler) Hur gör man då?? Om man vill lägga upp bilderna på en hemsida?

Hoppas att någon vill svara på dessa frågor åt mig. Jag har lite ideér om att starta en fotosida..

Mvh/ Micke

Micke Holmberg skrev:
Hej. Efter att ha läst inläggen på Fotosidan.se ett tag så har jag nu gjort slag i saken och reggat mig. Jag har läst inläggen om internet och foton, men det är en sak som jag inte har hittat svar på. Det är: Om man fotograferar på ett idrottsevenemang, får man då lägga ut bilderna på internet? vad för begränsningar finns det då? Idrottsstjärnorna kan man ju knappast fråga om lov att lägga bilderna på internet. Eller måste man det? Dessutom så kan det ju hända att man får med någon åskådare på bilderna (typ 50 pers eller fler) Hur gör man då?? Om man vill lägga upp bilderna på en hemsida?

Hoppas att någon vill svara på dessa frågor åt mig. Jag har lite ideér om att starta en fotosida..

Mvh/ Micke

Så länge det rör sig om en samling människor så är det inga problem att publisera, rör det sig däremot om bara en eller ett par människor som klart och tydligt kan ses på bilderna så kan det vara värt att antingen diffucera bort dem eller tala med dem om det är ok att publicera bilderna.
Lycka till med din fotosida.

/ Jerker

Brode inte en bild tagen över en publik på ett idrottsevenemang anses som harmlös? Om det förekommer saker som är annat än harmlösa på bilden så kan man ju blurra bort det. Tror inte att du kommer att få några rättsliga bekymmer om du inte ställer någon i dålig dager med dina bilder.

Tycker mig inte se något svar på frågan..

Konkret fråga, Jag har tagit en bild på en person som tar servemottag under svenska mästerskapen i beachvolleyboll. Skall jag fråga honom om lov för att lägga ut den på min klubbs hemsida?

I SVEMO-godkända motorsport-sammanhang vet jag åtminstone att deltagarna oftast tvingas ge sitt medgivande till eventuell mediapublicering av dom i och med deras tävlingsanmälningar.

I övrigt är nog de flesta idrottsutövarna bara glada om de deras namn och bild publiceras, förutsatt att inte sammanhanget är felaktigt naturligtvis.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar