ANNONS
Annons

Fotografera på fest?

Produkter
(logga in för att koppla)

LIMIT

Aktiv medlem
Hej!

Jag skall fotografera på en fest här i varberg på lördag, En gymnasie fest innomhus.
Det ljuset som kommer finnas är UV-ljus, och Färgade discoljus.

Jag tänkte använda 50mm/f.1.4 och min canon 550EX blixt samt eos 20D kamera.

Jag skulle behöva lite tips, och råd..

MVH
KIM EKELUND

Jag har inte någon praktisk erfarenhet av sådan fotografering inomhus men har ändå lite tips som jag TROR hjälper.

Exponera manuellt så inte kameran mäter på något för ljust eller mörkt så ansiktena blir helt osynliga... Kör med blixt på andra ridån, det gör inget om man vinklar kameran, vrider den under exponering eller liknande då det mest ger en snygg effekt!

My two cents..

Ta med en vidvinkel, annars är det risk att du kommer hem med massa snygga porträtt, men du missar de större sammanhangen;-)

Jag vill varna för att köra manuellt utan blixt om det är discoljus som blinkar, flashar och ändras hela tiden.
Bländarprio (Av) med spotmätning (i ditt fall utsnittsmätning) är vad jag rekommenderar.
Stor bländare och ISO 800 eller 1600 för blixtlösa bilder.

Hej Kim!

Jag har några manuella inställningar som jag själv har använt i något år på en studentkår. Kör dem på min 350D + 420EX.

ISO: 400 - 800
Bländare: 4
Slutartid: 1/6 - 1/13
Vitbalans: Blixt
Fokuspunkt: Fast

Fungerar grymt bra i discomiljöer. Blixtsynk på första eller andra ridån kan du laborera med också. Det ställer du in i Custom Functions på din 20D.

Jag använder ett Tamron 28-75/2.8 när jag har för avsikt att ta snygga porträttbilder på max tre personer åt gången och ett Tokina 12-24/4 om det är någon artist på scen under kvällen.

Tack så jätte mycket för svaren !

Nu är det inga proffisionella bilder jag skall ta utan detta är nästan som ett gratis arbete = bra meriter.

Funderade på om jag bara skulle ta mitt 50mm/f.1.4

De andra glugvgarn har bara bländer som störst på f/5

:S

MVH
KIM EKELUND

LIMIT skrev:
Tack så jätte mycket för svaren !

Nu är det inga proffisionella bilder jag skall ta utan detta är nästan som ett gratis arbete = bra meriter.

Funderade på om jag bara skulle ta mitt 50mm/f.1.4

De andra glugvgarn har bara bländer som störst på f/5

:S

MVH
KIM EKELUND

Då måste du använda 50 1,4

Jag skulle nog rekommendera att köra blixt med slowsynk. Ställ ner blixten ett 1/2 steg ca så den inte blir för dominant. Blixten gör att du får skärpa på personerna samtidigt som slowsynken gör attdu får med omgivningen. Har du bara lång slutartid i befintligt ljus (utan blixt) riskerar du bara en massa halvsuddiga bilder.

Den här bilden är tagen med 1sek f4,5 ISO200 och blixt. Under exponeringen brukar jag röra kameran så ljuspunkterna blir utdragna, lite småfräckt tycker jag.

Bilagor

• skiathos33.jpg
    skiathos33.jpg
    73.8 KB · Visningar: 1,100
LIMIT skrev:
Hej!

Jag skall fotografera på en fest här i varberg på lördag, En gymnasie fest innomhus.
Det ljuset som kommer finnas är UV-ljus, och Färgade discoljus.

Jag tänkte använda 50mm/f.1.4 och min canon 550EX blixt samt eos 20D kamera.

Jag skulle behöva lite tips, och råd..

MVH
KIM EKELUND

Jag tror att du får mer användning av ett vidvinkelobjektiv, dessutom blir det svårt att sätta skärpan med f1.4

Jag brukar köra på bländarförval, kring f4, ISO800 eller 1600. Labba med exponeringskompensation och blixtkompensation för att få bra balans mellan personer och bakgrund. Vitbalans på blixt, du kan justera vitbalansen (VB SKIFT) lite mer mot gult om det ser för kallt ut.

Mina tips..

Högt iso (800)
Alltid blixt (omnibounce för närbilder)
Långa tider (0.5-0.1)
Jag kör oftast på Av men även M (om det är för mörkt)
Stor bländare är bra (min zoom har 2.8)

I ditt fall hade jag nog skiftat mellan 50:an och ett med mer vidvinkel...

Nu ska jag in och praktisera detta på en nattklubb i stan :)
(se resultatet på www.nattstad.se om ett par timmar!)

Som andra skrivit: Högt ISO, lång slutartid och stor bländare (så att bakgrunden inte blir helt svart).

Vidvinkel är att föredra - med en 50mm på en 20D måste du ha en hel del utrymme, och det blir mer porträtt än partybild (och inte många vill ha närbilder när de partar ;)).

Den här är plåtad med 20mm på en 5D - ISO1600, 1/10s f/2,8.

Bilagor

• _mg_0971-01.jpg
    _mg_0971-01.jpg
    86.1 KB · Visningar: 1,109
Blandljus som bildexemplen du sett är ett måste enligt mig, blir så kallt & tråkigt med rena blixtbilder.

Upprepar det nån skrev, glöm 1.4, du ska sätta skärpan också! Det går men är inte lätt i en festmiljö, allra mest om du inte är spiknykter:)

800-1600 Asa!

Ang Omnibounce som nån skrev så funkar den bara om du studsar mot tak eller vägg, mao så måste takhöjd vara lämplig eller vägg närvarande. Glöm den, krånglar bara till det vid festbilder & att köra den rakt fram är bortkastat.

Vidvinkel är kul, närhet & så. Vid festbilder så tycker jag att det oftast blir roligare med vidvinkel, dessutom så klarar du längre tider. Ok, du fryser det mesta med blixten men ändå... Porträtt med en 50:a kan ju vara kul men det roliga med festbilder är närhet, tycker jag alltså...

//Larsa

18mm, ISO 1600, F:6.3, 1/8 sek (AS) samt blixt. KM D7D med HS5600.

Bilagor

• ölkvinna.jpg
    ölkvinna.jpg
    96.2 KB · Visningar: 1,028
Senast ändrad:
Larsa,

Din bild på ISO1600, har du gett den nån brusreduceringen? Bilden ser ju brusfri ut.
Hur ser originalet ut?
Jag tycker ISO1600 brukar brusa rätt friskt på min D5D som har samma sensor som din 7D?

Uoops! Sorry, blev lite OT.

js1 skrev:
Larsa,

Din bild på ISO1600, har du gett den nån brusreduceringen? Bilden ser ju brusfri ut.
Hur ser originalet ut?
Jag tycker ISO1600 brukar brusa rätt friskt på min D5D som har samma sensor som din 7D?

Uoops! Sorry, blev lite OT.
Ingen reducering men bilden är ju så liten så att i denna storlek så syns ju inget...

Jag bedömmer att jag på en A4 nog skulle kunna leva med bruset på denna bild men förmodligen så skulle den få gå igenom en lätt reducering i Neat Image...

Om man exponerar rätt så är D7D rejält brusfri jämfört med konkurrenterna, t.o.m. brusfriare än 20D. Dess nackdel är dock att den smetar ut lite då den hanterar bruset lite väl aggresivt, kan bli lite väl detaljlöst ibland.

Jag vet inte hur D5D hanterar bruset, den blev ju aldrig testad i Dpreview så att man kunde se bruskurvor. Har bara hört omdömmen i tester..

För att återgå till tråden så tycker jag att det är värt lite mer brus (hög känslighet) för att få blandljuseffekten i stället för tråkiga standardblixtbilder. Alternativt använda riktigt lång tid som i ett av exemplen tidigare.

//Larsa

Senast ändrad:
Hej! och tack för alla bra tips!

Allt gick okej för att vara första gången!

En bild från festen:

Bilagor

• 3.jpg
    3.jpg
    67.3 KB · Visningar: 236
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar