Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på en galleria.

Produkter
(logga in för att koppla)
Helt riktigt, det blir litet knepigt om man inte lägger till lite mera förklarande ord. Flyger över torget kan så klart en drönare göra även duvor som har vingar för sina transporter. Högre utbildade än oss hade problem med ordet snippa i ett helt annat fall, var nog inte tänkt att man också kan nå livmorden den vägen.

Man behöver ju såklart förstå avsändaren. Snippa var nog det enda order flickan kunde för sitt könsorgan. Även "högre utbildade" behöver kunna sätta sig in i vem som säger ett ord, och vad ordet betyder för den.

Men åter till att flyga drönare på torget, eller inre borggården.
Jag har svårt att använda ett annat ord än just PÅ för detta. Eller när viltvårdaren skjuter duvor på Stora torget, så sitter dessa sällan på marken. Snarare sitter de på hustaken runt torget

Någonting pågår på torget, borggården osv, kan vara första signalen till någon händelse, är lite vilsen dock då många tilläggsord berättar mera. Vid torget ( och så namnet på torget, platsen ) har man sett en drönare svävande, landar drönaren sedan PÅ torget känns det bra.

Det märkliga var deras tolkning av snippa ordet hur dom stökade till det och pratade om att det var bara själva ytan, dom hade helt enkelt inte kläm på vad snippa stod för, när vuxna i allmänt tal genom historien nämnt alla gamla uttryck om detta könsorgan så innefattar det så självklart inte bara ytan, även om viktiga stimulantia befinner sig där.

Man behöver ju såklart förstå avsändaren. Snippa var nog det enda order flickan kunde för sitt könsorgan. Även "högre utbildade" behöver kunna sätta sig in i vem som säger ett ord, och vad ordet betyder för den.

Men åter till att flyga drönare på torget, eller inre borggården.
Jag har svårt att använda ett annat ord än just PÅ för detta. Eller när viltvårdaren skjuter duvor på Stora torget, så sitter dessa sällan på marken. Snarare sitter de på hustaken runt torget
Problemet var att om PÅ skulle ha likställts med AV som står i lagtexten skulle även mitt fotografi av Stockholms slott som jag tog från Kaknästornet bli fel. Samt alla som fotar Stockholms slott från flygplan när man vänder in mot Bromma.

Nu friade man hellre eftersom Länstyrelsens beslut var felskrivet.

Vad jag vet har ingen flugit drönare inom eller ovan borggården.

Expressen:
"Sex personer har åtalats för att ha fotograferat värnpliktiga vid ett regemente i Skåne i augusti, rapporterar Dagens Nyheter.
De åtalade ska vara föräldrar och syskon till de värnpliktiga. De var där i samband med årets tredje och avslutande inryckning på soldatutbildningen.
De sex personerna har åtalats för misstänkt olovlig avbildning av skyddsobjekt och riskerar böter på upp till drygt 20 000 kronor, enligt DN.
Åtalet föranleds av att regementet före händelsen haft återkommande problem med privatpersoner som fotograferat anläggningen trots att den klassas som skyddsobjekt och inte får avbildas."[/l]

Expressen:
"Sex personer har åtalats för att ha fotograferat värnpliktiga vid ett regemente i Skåne i augusti, rapporterar Dagens Nyheter.
De åtalade ska vara föräldrar och syskon till de värnpliktiga. De var där i samband med årets tredje och avslutande inryckning på soldatutbildningen.
De sex personerna har åtalats för misstänkt olovlig avbildning av skyddsobjekt och riskerar böter på upp till drygt 20 000 kronor, enligt DN.
Åtalet föranleds av att regementet före händelsen haft återkommande problem med privatpersoner som fotograferat anläggningen trots att den klassas som skyddsobjekt och inte får avbildas."[/l]

Rent formellt har dom säkert gjort fel av oaktsamhet (får man anta). Sedan kan man spontant tänka att detta med tanke på försvarets image borde gå att lösa på något smidigare sätt.

Nu har jag ingen aning om hur denna inryckning går till, hur tydligt det är skyltat eller vad som kan komma med på bild om man fotograferar en person utanför grindarna. Men trots det så slås jag av tanken att man borde kunna hitta mer uppenbara fall om man vill statuera tydliga exempel.

Syre:
"... Föräldrarna fotade sina barn när de sa hej då vid grinden till regementet. Men i bakgrunden fanns en byggnad som är klassad som skyddsobjekt, och därför står de sex personerna nu åtalade misstänkta för olovlig avbildning av skyddsobjekt och riskerar böter på upp till drygt 20 000 kronor.

Samtliga av de åtalade anses ha begått gärningen av ”oaktsamhet”. Men trots det så vill regementet få stopp på det de menar är en okunskap eller nonchalans av de lagar som finns kring deras verksamhet, såsom förbudet att fotografera. ..."

Jag själv har en gång av oaktsamhet blivit av med körkortet i tre månader. Låg och puttrade i åttio, där jag trodde det var sjuttio. Såg inte femtioskylten jag passerade. Blev mycket snopen när konstspeln med radarpistolrn behöll kortet och förklarade varför.

Själv hade jag nog blivit lika mycket snopen om det var jag som hade fotograferat ungdomarna vid P7. Men det gäller att vara aktsam och uppmärksam. Lagar utan efterlevnadskontroll är meningslösa.

• Gilla
Reaktioner: PMD
Minns inte om jag nämnde det tidigare i tråden, men jag blev tillrättavisad när jag fotade en rostig cistern inne på stadens kraftvärmeverks område av en vakt som kom förbi. Han patrullerade runt för att folk tagit sig in på området på sistone. Till saken hör att det är ett stort område, det är inhängnat med ett knappt brösthögt gunnebostängsel. Och där jag befann mig, på baksidan så att säga, fanns absolut inga skyltar om fotoförbud och man ser inte själva anläggningen. Kunde inte hålla mig från att påpeka de här förhållandena. Men det var en vänlig konversation vi hade. Jag visade mina bilder och erbjöd mig att deleta dem. Han sa att jag såg ärlig ut och att det inte behövdes.

Men vad jag undrar är om det inte ska vara skyltat när fotoförbud råder? I mitt fall visste jag mycket väl var jag befann mig. Men jag visste inte att verket var skyddsobjekt, vilket jag kanske borde ha fattat. Men är man inte så orienterad har man inte en susning att förstå att det finns nåt speciellt där. Ser ut som en övergiven industritomt med en massa rostig plåt bakom ett lågt staket bara.

Minns inte om jag nämnde det tidigare i tråden, men jag blev tillrättavisad när jag fotade en rostig cistern inne på stadens kraftvärmeverks område av en vakt som kom förbi. Han patrullerade runt för att folk tagit sig in på området på sistone. Till saken hör att det är ett stort område, det är inhängnat med ett knappt brösthögt gunnebostängsel. Och där jag befann mig, på baksidan så att säga, fanns absolut inga skyltar om fotoförbud och man ser inte själva anläggningen. Kunde inte hålla mig från att påpeka de här förhållandena. Men det var en vänlig konversation vi hade. Jag visade mina bilder och erbjöd mig att deleta dem. Han sa att jag såg ärlig ut och att det inte behövdes.

Men vad jag undrar är om det inte ska vara skyltat när fotoförbud råder? I mitt fall visste jag mycket väl var jag befann mig. Men jag visste inte att verket var skyddsobjekt, vilket jag kanske borde ha fattat. Men är man inte så orienterad har man inte en susning att förstå att det finns nåt speciellt där. Ser ut som en övergiven industritomt med en massa rostig plåt bakom ett lågt staket bara.
Det är väl ett rimligt krav att det ska vara ordentligt skyltat ifall det är skyddsobjekt. Nu kan man säkert hävda att ett staket (i bra skick) är ett underförstått tillträdesförbud men det är ju inte detsamma som att man inte får fotografera det som finns på andra sidan staketet.

Ja, man tycker ju det. Men är det verkligen krav på skyltning?

Letade upp en gammal bild på grinden till en flygbas. Där är en gul skylt som säger att man inte får beträda området. Men inget om fotografering. Men läste för en tid sen att någon fått böter eller vad det var för att han fotat in på basen, genom stängslet. Det har jag alltså också gjort. Men ingen såg mig och jag förtod inte den gången heller att jag begick ett brott.

Skulle jag för främmande makts (eller motsvarandes) räkning (vilket väl är syftet med skyddsobjekt) vilja dokumentera grinden till P7 finns rimligen effektivare sätt.

Lagar ska i någon mån följa rättsmedvetandet för att respekteras och här känns det som mom man är på gränsen till vad som kan ligga inom det allmänna rättsmedvetandet

Minns inte om jag nämnde det tidigare i tråden, men jag blev tillrättavisad när jag fotade en rostig cistern inne på stadens kraftvärmeverks område av en vakt som kom förbi. Han patrullerade runt för att folk tagit sig in på området på sistone. Till saken hör att det är ett stort område, det är inhängnat med ett knappt brösthögt gunnebostängsel. Och där jag befann mig, på baksidan så att säga, fanns absolut inga skyltar om fotoförbud och man ser inte själva anläggningen.
Är kraftvärmeverket ett skyddsobjekt?

Det verkar ju lite oklart vad som faktiskt gäller, se t ex denna länk:

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar