Annons

Fotografera på en galleria.

Produkter
(logga in för att koppla)
Vet inte. Tycker också det var konstigt att han lät mig komma undan. Han höll ju med mig om att staketet var löjligt, att det borde finnas skyltar och så vidare, men han borde väl åtminstone låtit mig radera bilderna när jag erbjöd mig? Fick en känsla av att han skämdes lite, tyckte det hela var lika löjligt som jag gjorde. Jag kunde ju ha åkt rakt hem och lagt ut bilderna på nätet. Vilket jag också gjorde med en av dem faktiskt. Så nu kan Mossad utnyttja den. 😀

Kan det vara så att det SKA finnas skyltar och eftersom det inte gjorde det kunde han inte göra mer än att vänligt be mig att inte fota?
 
Värmeverk kan vara skyddsklassade utan att ha ett avbildningsförbud. Jag har fotat Rosenlundsverket flertalet gånger, skyltarna utanför nämner skyddsobjekt men inget om fotoförbud.
 
Värmeverk kan vara skyddsklassade utan att ha ett avbildningsförbud. Jag har fotat Rosenlundsverket flertalet gånger, skyltarna utanför nämner skyddsobjekt men inget om fotoförbud.
Gåller vilket skyddsobjekt som helst. Villkoren fastställs för varje objekt. Det går att ha ett skyddsobjekt utan tillträdesförbud också.

En annan femma är hur man i duktighetssyfte för att, får man anta, "signalera" har lagt avbildningsförbud på helt absurda saker. Det blir enbart ägnat att sätta dit folk med på rent jäkelskap. Än dummare blir det med alla rullande övervakningscentraler som nu förekommer i trafiken, vissa med i sammanhanget tveksamt ursprung.
 
Gåller vilket skyddsobjekt som helst. Villkoren fastställs för varje objekt. Det går att ha ett skyddsobjekt utan tillträdesförbud också.

En annan femma är hur man i duktighetssyfte för att, får man anta, "signalera" har lagt avbildningsförbud på helt absurda saker. Det blir enbart ägnat att sätta dit folk med på rent jäkelskap. Än dummare blir det med alla rullande övervakningscentraler som nu förekommer i trafiken, vissa med i sammanhanget tveksamt ursprung.
Jag tror inte att någon ordningsmakt i landet har kapacitet att sätta dit folk på rent jäkelskap.
Hade Uppsalas poliskår tid över hade de sannolikt kunna finansiera hela sin verksamhet genom att stoppa och bötfälla cyklister och elfordonsförare på stadens trottoarer. Men sådant "jäkelskap" ägnar de sig inte åt
 
22 § Den som äger eller nyttjar ett skyddsobjekt ansvarar för att objektet bevakas och för att upplysning om beslutet om skyddsobjekt lämnas genom tydlig skyltning eller på annat sätt.

Se också villkor för beslut för de enskilda objekten https://kameratrollet.se/2021/02/18/fotoforbud-vid-kungliga-slotten/
Tänk om det skulle funka så i trafiken:
"Hm, sa konstapeln, det gick lite fort här".
"VA, nä, jag höll femtio som det står på skylten där borta ."
"Jaså skylten. Den gäller inte. Jag informerar dig nu om att det är trettio här, och ditt körkort behåller jag"

:)
 
Tänk om det skulle funka så i trafiken:
"Hm, sa konstapeln, det gick lite fort här".
"VA, nä, jag höll femtio som det står på skylten där borta ."
"Jaså skylten. Den gäller inte. Jag informerar dig nu om att det är trettio här, och ditt körkort behåller jag"

:)
Jag vill minnas att kungörelse i tidning varit ett sätt.

Hur som helst har domstolar friat när den som fotat inte haft möjlighet se skyltar.
 
Jag vill minnas att kungörelse i tidning varit ett sätt.

Hur som helst har domstolar friat när den som fotat inte haft möjlighet se skyltar.
Jag gissar att rätten friar föräldrarna denna gång, och att P7 är nöjda med den uppmärksamhet frågan fått.
Men i förlängningen räcker det inte att ropa varg. Vill man nå en riktig förändring i folks "nonchalans" behöver man sätta gränser, och agera vid överträdelse.
 
Vet inte. Tycker också det var konstigt att han lät mig komma undan. Han höll ju med mig om att staketet var löjligt, att det borde finnas skyltar och så vidare, men han borde väl åtminstone låtit mig radera bilderna när jag erbjöd mig?

Varför skulle någon vara nöjd eller kräva att du skulle radera bilden i kameran?
Skall det ge något får du beslagta minneskortet, men även det är numera ganska meningslöst då bilderna ofta hamnar direkt på mobilen och sedan i ett moln i vilket fall. Fotar jag med min systemkamera är så i alla fall fallet.

Straff är nog det enda som hjälper, är bilden tagen så är skadan redan skedd utan att någon kan göra något åt det.
 
Jag gissar att rätten friar föräldrarna denna gång, och att P7 är nöjda med den uppmärksamhet frågan fått.
Men i förlängningen räcker det inte att ropa varg. Vill man nå en riktig förändring i folks "nonchalans" behöver man sätta gränser, och agera vid överträdelse.
I de fall motivet för fotograferingen uppenbart är det egna barnet/syskonet och inte själva anläggningen är det nog rimligt.

Vill man statuera exempel är det i mina ögon bättre att klämma dit några av de som uppenbart skiter i avspärrningar och tillträdesförbud (vilket tydligen förekommer)
 
22 § Den som äger eller nyttjar ett skyddsobjekt ansvarar för att objektet bevakas och för att upplysning om beslutet om skyddsobjekt lämnas genom tydlig skyltning eller på annat sätt.

Se också villkor för beslut för de enskilda objekten https://kameratrollet.se/2021/02/18/fotoforbud-vid-kungliga-slotten/
Aha! Skyddslagen bevars. Tackar!

Du skrev längre ner att fotografer som inte haft möjlighet att se skyltar blivit friade. Bra det!

Tänkte direkt på den situationen. Det är ju ofta stora byggnader som är skyddsobjekt. Om man närmar sig från håll och tar en bild från håll har man rimligtvis inte sett några skyltar.

Hur som verkar det som min snälle väktare inte hade mycket på fötterna. Ville kanske bara kolla vad jag höll på med.
 
Tänk om det skulle funka så i trafiken:
"Hm, sa konstapeln, det gick lite fort här".
"VA, nä, jag höll femtio som det står på skylten där borta ."
"Jaså skylten. Den gäller inte. Jag informerar dig nu om att det är trettio här, och ditt körkort behåller jag"

:)
Nu är inte skyddsobjekt trafik så jämförelsen håller inte.
 
Som i trafiken. Det är farten som bryter, krossar och knäcker. Inte varje fortkörning resulterar i olycka. Ändå bidrar hastighetskontroller till att minska antalet olyckor och skador.
30% av alla olyckor beror på för hög hastighet. Vilket gör det lika sannt att 70% av alla olyckor beror på att hastigheten hölls.

Hittade dock inte statistiken, så procentsiffran är helt påhittad. Hittade bara statistik om dödsolyckor, där var det 60% av fallen där fortkörning var inblandad.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.