Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera på allmänplats

Produkter
(logga in för att koppla)

Tippler

Medlem
Har ett fotointresse utanför jobbet och då fotograferar jag bilar. Jobbar med marknadsföring inom jobbet. Min fråga är:

Får jag lov att fotografera en bil på allmän plats där det inte står något om fotoförbud? Ja (rätta mig om jag har fel).

Som jag sa så jobbar jag med marknadsföring för ett företag som inte alls har något med bilar att göra. Får jag använda mina privata bilder i jobbet (givetvis med min chefs samtycke) utan att jag strider mot någon lag? När det gäller bilar så är givetvis nummerplåten bortredigerad. Är det någon skillnad på en vanlig bil och en stylad bil i detta sammanhang?

Detta är ett exempel på en bil
http://www.site4race.com/s4r_gallery/main.php?g2_itemId=4758

Ja, bilar omfattas inte av PUL. Tar du dessutom bort nummerskylten och bilen är uppställd/vistas på allmän plats så finns det inga hinder. Dock KAN det hända att bilägaren hör av sig och gnäller. Men som sagt, det finns mig veterligen ingen lag som förbjuder dig att använda bilder tagna på bilar, även i reklam.

Läste lite här på forumet om konstverk.

Hittat inlägg:
-------------------------------
Kan det inte vara så att han anser att hans bil är ett konstverk? Konstverk som inte är fast placerade utomhus får man väl inte sälja/publicera utan konstnärens samtycke.

Hur funkar detta? När blir en bil ett konstverk? En stylad bil, tex den som jag länkade till i första inlägget, är den ett konstverk? Får jag fortförande använda bilden på mitt jobb?

En bil är ju ett varumärke oxå. Så det beror säkert på i vilket sammanhang och hur bilen presenteras.

Tex bara för att en McDonaldskylt befinner sig på en offentlig plats kan du inte använda ett fotografi av den hur som helst.

Om man tittar på bilden jag lagt med i översta inlägget så är ju bilen ganska speciellt målad, frågan är då om denna klassas som ett varumärke/konstverk, om Ja, vart dras gränsen? Är en helt vanlig orginalbil med ett spoilerkit också ett varumärke? Vart går gränsen, det måste finnas någon information om detta eller måste en sådan sak dras för en domstol för att det skall bli klart? Finns den någon man kan ställa frågan till? Gör jag rätt när jag använder bilden eller gör jag fel?

Jag kan inget om juridiken men om jag ägde en bil som är så speciell och lätt att identifiera och den dök upp i reklamsammanhang skulle jag nog reagera lite surt om jag inte var tillfrågad.

Varför inte kontakta ägaren och kolla att det är OK? Troligtvis blir han både glad och smickrad över uppmärksamheten och får han dessutom någon snyggt foto utprintad i stort format blir han säkert medgörlig. ;)

Om jag är reklmaköpare skulle jag inte vilja att min reklam innehöll saker som någon inblandad inte vill skall finnas där - oavsett de juridiska turerna.

Anders

Tippler skrev:
Läste lite här på forumet om konstverk.

Hittat inlägg:
Kan det inte vara så att han anser att hans bil är ett konstverk? Konstverk som inte är fast placerade utomhus får man väl inte sälja/publicera utan konstnärens samtycke.

Hur funkar detta? När blir en bil ett konstverk? En stylad bil, tex den som jag länkade till i första inlägget, är den ett konstverk? Får jag fortförande använda bilden på mitt jobb?

En bil kan bli ett konstverk först när den avregistrerats, så länge som den är registrerad som en bil så är den också det. (Jag blir dock väldigt sugen på att ringa till Skatteverket/Vägverket och hävda att jag inte ska betala fordonsskatt för mitt konstverk)

Jag håller med AFJ om att man bör kontakta ägaren till fordon som är så pass speciella innan man använder den i reklamsammanhang.

Olsin skrev:
En bil kan bli ett konstverk först när den avregistrerats, så länge som den är registrerad som en bil så är den också det. (Jag blir dock väldigt sugen på att ringa till Skatteverket/Vägverket och hävda att jag inte ska betala fordonsskatt för mitt konstverk)

Fast i det här fallet verkar nog skattelagstiftningen och upphovsrättslagstiftningen oberoende av varandra. Även om bilen inte skatterättsligt kan klassas som ett konstverk finns det inget hinder för att den upphovsrättsligt skulle kunna göra det. Olika lagar kan definiera begrepp på olika sätt.

Jo jag har läst igenom "Vad får man fotografera" och även en hel del andra inlägg här på forumet.

Visst givetvis kan man fråga ägaren osv för att vara sjysst osv. Men till frågan, bryter jag mot lagen eller ej, alltså inte blanda in moral och etik utan endast lag.

Finns det någonstans man kan få reda på detta utan att testa det i domstol? Någon som vet exakt vad som gäller? Gör jag rätt eller fel (bortsett från moral och etik)?

Tippler skrev:
Visst givetvis kan man fråga ägaren osv för att vara sjysst osv. Men till frågan, bryter jag mot lagen eller ej, alltså inte blanda in moral och etik utan endast lag.

Ingen kan med lagens hjälp hindra dig från att fotografera på almänn plats. Det du lagligen kan se får du också avbilda. Bara du inte blir så närgången att det kan börja räknas som ofredande.

Vad man sedan gör med bilderna är en annan sak. T ex. bilder med folk på som räknas som en personuppgift, eller som någon nämde, varumärken. Men du ville ju fotografera en bil, inte zooma in på kylaremblemet.

Är du rädd för att trampa på någon annans upphovsrätt, typ. fotografera ett "konstverk" (en bil - hela bilen - är dock inget konstverk), så kan följande underlätta tänket:

Dessa 4 frågor bör en domstol kunna svara på för att kunna avgöra ett upphovsrättsintrång:

1. Vad består verket (inte exemplaret) ifråga utav?

Man kan inte ha upphovsrätt på något icke existerande (kom dock ihåg att det är Immaterialrätt vi pratar om, det immateriella som vi varken kan se eller ta på), annars skulle vi öppna för upphovsrätt på oskrivna böcker.

2. Är detta verkligen ett verk?

Dvs. uppnår det påstådda verket verkshöjd? Det är ju en grundförutsättning. Att nån skriver en kort alldaglig mening på tre-fyra ord gör ju inte att denne kan stämma andra som som skrivit samma mening. Med verkshöjd menas normalt att ett verk inte skulle ha kunnat framställas likadant av två personer oberoende av varandra, inget annat. En domstol ska ju inte bedöma om en viss stil eller trend skall vara skyddsvärd, det skulle ju vara bedrövligt; om domstolar avgjorde vad som är konst och inte. Just fotografi har dock en särställning inom upphovsrätten, eftersom en fotografiskt framställd bild uttryckligen alltid åtnjuter rätten.

3. Har då ett intrång begåtts i upphovsmannens ensamrätter?

Den uppenbara kärnfrågan, dvs. har ett sådant framförande/tillgängliggörande osv. skett som (obs.) regleras i upphovsrätten (all kopiering är inte reglerad).

4. Om intrång föreligger, har då en tillräckligt betydande del av verket plagierats/framförts/gjorts tillgängligt osv..?

Om jag skriver "Sicken jädra smäll" i en text så betyder inte det att jag kopierat manuset från Jönssonligan - alltså en variant på punkt 2, varje liten detalj av ett verk behöver inte vara ett verk i sig, tänk på alla rocklåtar som bygger på samma tre accord - frågan är alltså: Har verket kopierats/gjorts tillgängligt osv.. eller bara delar som i sig inte åtnjuter upphovsrätt?

Upphovsrätten är således inte en lag där rätten i stort skulle kunna avgöras av en dator, det krävs mänskliga bedömningar från fall till fall, bedömningar där även uppsåt kan väga in. Dessutom måste rätten bedöma hurvida upphovsmannen lidit skada, har han inte det så finns ju ingen rättvisa att skipa (det är rättvisa vi talar om, inte hämd).

Tippler skrev:

Jag hoppas detta är en hypotetisk frågeställning för om du och det företag du jobbar på bara går efter lagens bokstav och inte har några tanker på etik och moral så är det ju ganska tråkigt...

För mig - och det flesta andra tro jag - går det sällan att koppla bort den ena eller det andra. Det är först när en sak är såväl moralikst, etiskt och juridiskt rätt som det blir riktigt bra.

Om du vill ha ett absolut svar på din fråga är det väl bättre att betala för att en jurist yttrare sig än att få lite goda råd och tips på ett internetforum.

Min erfarenhet av juridiska spörsmål är att det sällan är så glasklart som man tror och att det ofta är betydligt fler faktorer som spelar in än vad det kan verka i förstone.

Bara mina personliga funderingar.

Mvh

Anders

Varför jag ställer frågan är för att jag har hållit på att plåta bilar en längre tid, betydligt längre tid än jag har jobbat med marknadsföring. När jag plåtade bilarna så hade jag ingen tanke på att använda dessa i marknadssyfte och frågade därför inte ägaren utav bilen om jag fick använda detta.

Nu i dagsläget när jag vill använda bilderna så är det sjukt svårt att få tag i ägarna eftersom jag inte har kvar orginalbilden med regnumret på bilarna. Därför ville jag vara säker på om jag gör något fel när jag använder bilden. Vet ju tyvärr inte om bilen finns kvar ens.

I fortsättningen så frågar jag alltid ägaren till bilen om jag får använda den i mitt arbete, oftast eller rättare sagt till 100% så blir dom riktigt glada och vill vara med, det ger ju bra reklam för deras bil. Men som sagt, jag vill vara säger på att jag inte gör något dumt som man kan bli stämd för.

Rolf,

Ja då förstår jag problemet, inte så lätt att spåra gamla ägare - speciellt om det rör sig om många olika.

Mvh
Anders

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar