atotowi
Aktiv medlem
Men du har väl noterat vilka förutsättningar det uppdrag vi diskuterar här har?
Om jag viker ett pappersplan på arbetstid av ett papper jag tagit med mig hemifrån så äger givetvis inte arbetsgivaren det, men om min arbetsgivare ger mig uppdraget att på betald arbetstid ta bilder som ska användas av företaget så är det något helt annat. Och det är det vi diskuterar här. Jag tycker du blandar ihop saker i den här diskussionen.
Nej, eftersom du inte är livegen som anställd och anställningsavtalaet och tjänstebeskrivningen ger ramarna för vad din arbetsgivare kan begära.
OBS du har arbetsplikt så du kan inte neka att utföra arbetet men arbetsgivare äger därmed inte rätten till resultatet automatiskt i alla fall. Är du osäker på vad du ska utföra ska du begära en skriflig arbetsbeskrivning från arbetsgivaren vilket du har laglig rätt att få innan arbetet påbörjas. Den kan vara till nytta om arbetsgivaren vill att du utför ett arbete som du inte vill göra. (Men det hör inte hit)
Men mitt råd var att ta reda på vad som gäller på den specifka arbetsplatsen och se till att man har ett avtal som reglerar villkoren vilket är till nytta för båda..