Annons

Fotografera med raketer!

Produkter
(logga in för att koppla)
skulle mycket till för att jag skulle dra iväg min livskamrat (Nikon men jag kallar henne för Nikonia) i en raket ;)

Skulle tro att man behöver tillstånd från luftfartsverket osv?

/malm

Killen hade ELVA kameror en en av rakterna! Förutom tillstånd behöver man en hel del pengar också. Inget för mig alltså, som idag fick slåss om maten med en fluga. :-((

Nej, inte riktigt...

Några specialprojekt som vore roliga vore att montera kamera/videokamera på ett radiostyrt flygplan. Det flyger ju under längre tid än en raket. Videokameror i modelltåg är också spännande. Får drömma vidare. :)

En kille jag känner som är inbiten modellflygare och -byggare (har lätt byggt mer än 100 plan) hade en galen idé att sätta i en liten kamera + sändare i ett flygplan, alltså en övervakningskamera och sen flyga efter den leverade bilden i real tid.
Finns säkert gjort innan men han gillar elektronikgrunkor så han skulle lösa den biten själv också.
Förresten så har han byggt sitt egna elektroniska styrsystem till motorn i hans båt, bytte ut Boschs mot det egna (inkl all kodning) i en B230F :D

Bara på tal om raketer hehe

Sinuslinus skrev:
En kille jag känner som är inbiten modellflygare och -byggare (har lätt byggt mer än 100 plan) hade en galen idé att sätta i en liten kamera + sändare i ett flygplan, alltså en övervakningskamera och sen flyga efter den leverade bilden i real tid.
Finns säkert gjort innan men han gillar elektronikgrunkor så han skulle lösa den biten själv också.
Förresten så har han byggt sitt egna elektroniska styrsystem till motorn i hans båt, bytte ut Boschs mot det egna (inkl all kodning) i en B230F :D

Fasen, en sådan snubbe skulle man känna! :D

Själv känner jag mig som ett elektronikgeni när jag byter glödlampor, och ingen av mina kameror tar batteri.

I Hamburg finns en enorm modelljärnväg där några lok har videokamera, och man kan på skärmar se vad "lokföraren" ser när tåget åker genom de utsökta landskapen. Skulle gärna besöka stället en vacker dag. :)

Sinuslinus skrev:
Ja, det är gammalt... Det finns grejor att köpa över disk, dvs. en kamera, typ enkel webkamera med en liten RF-sändare plus mottagare. Det hela är tänkt för modellplan(eller helikopter) och kostar runt 3000:-
Modellflyg är en ganska omfattande sysselsättning och det krävs mycket erfarenhet, både med byggande och flygande innan man kan fundera på att lyfta kameror.
Jag har vissa planer på att dragga upp en DV-videokamera i en snabb, specialbyggd kärra. Det skulle gå att göra grymma flygfilmer med ganska hög kvalitet. Jag kommer att göra det så snart jag bytt lägenhet... Det går åt minst ett helt rum för att bygga flygplan...:)

/ Mats (f.d. modellflygare...)

Jag har faktiskt redan provat på denna grej med modellflygfoto, dock inte ensam.

När jag pluggade till flygmekaniker så höll jag och polarna ständigt på med det ena projektet värre en det andra. Modellflygning är dock svårare än själva fotandet ska ni veta innan ni börjar pula där hemma. För mig tog det närmare två år att få mitt modellflygcertifikat, delvis pga låg ålder och svårt fält dock... (kräver dubbelkommandoflygning i början om man inte kan skita pengar till nya plan efter varje krasch)

Hur som helst. Vi tog en övervakningskamera och kopplade till en sändare, motagaren kopplades till videon och denna direkt till TVn. Vi kunde med andra ord flyga och se filmen i realtid samtidigt. Först satte vi kameran på ett högvingat långsamtgående plan med ca 1,30m i vingspann. Det gick alldeles utmärkt men efter ett tag ville vi så klart få lite mer "spaningsmöjligheter", det gick för fort med plantet helt enkelt.... Vad göra?

Helikopter så klart!
Sagt och gjort, efter några timmar satt kameran på polarens radiostyrda helikopter, vibrerade som fan i början med efter många ombyggningar med diverse gummiband och silvertejp gick det som på räls.

Efter några dagars lekande så gick det dock käpprätt åt skogen, eller rättare sagt 90grader rakt ner i en åker... Dyrt som fan! Men det är polarens bekymmer. Riktigt coola bilder sekunderna innan kraschen blev det iallafall. Skulle kunna ringa honom och höra om han kan lägga ut den filmen som mpg så ni kan kika, om han har möjlighet till det.

Mvh Micke

Hobbex har ju raketer som flyger typ...50 meter? upp... klarar väl en liten kompaktkamera med självutlösare...blir väl ett bra budgetprojekt...

Jag misstänkte att det var gammalt men han ville som sagt bygga allt från scratch.

Och angående flygkunskaper så är han väldigt duktig. Antalet personer han har lärt flyga är många,medlem i nån klubb i Södertälje tror jag.

Förresten så hade han en modellaffär i Södertälje men slog igen pga kk.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar