Jag håller på med ett projekt just nu som heter "Två". Det är bilder på två personer som jag fotar på gatan. de ska ha någon sorts relation, par, kompisar, arbetskamrater, familj etc. Svartvit 1:1.
Jag går fram till folk som jag väljer ut och visar dem bilder som jag tagit tidigare i detta projekt och lagt över på telefonen, och förklarar vad det går ut på.
Först fotade jag två par som jag kände så att jag hade något att visa de som jag skulle fota. Men sen har jag gått fram till personer och frågat.
Först var det jätteläskigt, det var liksom att kasta sig ut fast man inte vågade egentligen. men efterhand har det blivit allt lättare, det är en tröskel man måste komma över.
Ingen har blivit arg. Ungefär 2-3 av 10 säger nej, resten går med på det eller är t o m entusiastiska.
Så, the conclusion, min uppmaning är våga!!! Det är läskigt först men sen blir det allt lättare. Jag tror det är viktigt att man har något att visa, och att kan berätta ganska tydligt vad det är för idé man har.
Detta är då inte gatufoto i den bemärkelsen, det är en sorts gatuporträtt. Det ska vara stor blandning mellan olika kategorier. Mest spännande är att fota äldre människor, men jag har alla sorter. Bifogar en bild på Lennart och Erik som jag hittade på Järntorget i Gbg.