Annons

Fotografera i mörker? hjälp!

Produkter
(logga in för att koppla)

StaticBlue

Ny medlem
God kväll

Jag har, i början på min amatörmässiga upptäcksfärd, precis köpt en Canon Eos 300 med ett 20-90 objektiv. Den fungerar hur bra som helst, den är som ett litet barn och jag är förälskad. Det är bara ett problem;

När jag fotograferar i mörker, händer ingenting.
Jag behärskar bara automatiken och kan inte styra manuellt. Men kameran går inte med på att ta bilden - trots att jag väljer automatisk blixt, eller andra lägen.

Är det någon som vet om det är ett vanligt problem när man har automatiska inställningar? Om det kan vara något fel med ljussättningen, et.c.
Tacksam för svar, Mvh
Andreas

Den slutsatsen har jag också kommit till. Men varför inte?

Har det något att göra med exempelvis en monoton ljussättning i motivet...

Kameran "ser" inte i mörkret och kan därmed inte focusera. Sätt programvalet på "P", vilket i stort ger samma inställningar som "gröna rutan", sätt sedan över objektivet på manuell focus (MF). Lycka sedan till med att focusera själv med det lilla nyckelhålet till sökare...

Fortsätter den att spöka trots detta, sätt då över programvalet på "M" och ställ in slutartid och bländare själv - då knäpper den om du så har glömt objektivlocket på.

Kan så lite själv om mörkerfotografering men kan det inte hjälpa om man har med sig en ficklampa till hjälp för själva fokuseringen?

Det var ett tag sedan jag fotade med en 300 (antar att det är den analoga versionen som avses), så jag kan den inte i detalj. Men kameror och externa blixtar brukar skicka ut ett infrarött ljus för att hjälpa till med skärpeinställningen på kameran. Kan ir-ljuset vara avstängt?
Eller så är det motivet som inte har tillräckligt bra kontrast för att kameran ska hitta skärpan.

Kijana skrev:
Eller så är det motivet som inte har tillräckligt bra kontrast för att kameran ska hitta skärpan.

Så kan det också mycket riktigt ligga till, att det sedan är mörkt gör ju inte saken bättre heller. Men man bör nog ändå lära sig att köra kameran helt manuellt när man fotar i mörker eller andra lite extrema ljusförhållanden, detta eftersom automatiken ofta gissar tokigt. Detta beroende på vad fotografen vill, kameran vet ju inte det, ofta så skall ju inte mörkerbilder bli normalexponerade - det är ju mörkt, det skall vara underexponerat. Det omvända gäller ju ofta vid bilder med mycke snö, det är väldigt ljust, bilden skall vara väldigt ljus och något överexponerad jämfört med ljusmätaren, grå snö är aldrig kul..

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar