Annons

Fotografera i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)
Att det kan vara problem att gå ut i (stark) kyla med kameran ställer
jag mig frågande till.
Har det varit minusgrader under flera dygn så har luftfuktigheten
sjunkit inomhus. Det är bla därför som man ska vädra regelbundet
för att få in lite fuktigare luft som värms upp bättre av elementen.
Eller att ha vatten behållare på elementen.
Fuktfri luft värms inte upp av elementet.
Så att då gå ut i "kyla" innebär att kameran är ganska torr...

Problemen i kyla handlar främst om att kameran/objektivet inte tål kyla,
eller extrem kyla.

Däremot när man tar in en kall kamera i värmen blir det kondens
om man inte skyddar kameran.
Linser i objektivet och sensorn lär få beläggningar med tiden.
Elektroniken kan säkert ta skada oxå pga oxid eller överslag.
Även en vädertätad kamera släpper in fukt.
 
Att det kan vara problem att gå ut i (stark) kyla med kameran ställer
jag mig frågande till.
Har det varit minusgrader under flera dygn så har luftfuktigheten
sjunkit inomhus. Det är bla därför som man ska vädra regelbundet
för att få in lite fuktigare luft som värms upp bättre av elementen.
Eller att ha vatten behållare på elementen.
Fuktfri luft värms inte upp av elementet.
Så att då gå ut i "kyla" innebär att kameran är ganska torr...

Problemen i kyla handlar främst om att kameran/objektivet inte tål kyla,
eller extrem kyla.

Däremot när man tar in en kall kamera i värmen blir det kondens
om man inte skyddar kameran.
Linser i objektivet och sensorn lär få beläggningar med tiden.
Elektroniken kan säkert ta skada oxå pga oxid eller överslag.
Även en vädertätad kamera släpper in fukt.

Tyvärr har du fel om luften ute. Den är inte fuktigare än den inne. Tvärtom. Man mäter luftfuktighet i relativ fuktighet. Varm luft kan innehålla mycket mer fukt än kall luft.
Så även om luften ute är 67% relativ fuktighet ute som jag har i Göteborg just nu innehåller den mindre fukt än den luft jag har inomhus just nu med 21 grader varmt och 35% fuktighet.
Det är därför du får imma på kameran när du går in. Skulle du haft lika torr luft inne vid +21 grader i absoluta termer som luften är ute så skulle du för det första inte må särkilt bra. Det skulle inte heller dina blommor eller djur. Vi människor och mycket annat trivs bäst vid relativ fuktighet runt 50%. Det har vi sällan på vintern utan kan ligga mellan 20-35% relativ fuktighet inomhus.
Så att vädra för att släppa in torr luft som värmer bättre får vi nog anse vara en myt och helt fel.
Många satte förr istället behållare med vatten på elementen för att höja fuktigheten så att blommorna och människorna själva skulle må bättre av den högre fuktigheten. Tyvärr är det också en myt. Den mängd vatten man måste tillföra luften för att öka luftfuktigheten till 50% är väldigt många liter per timme.
Det tvingas tryckerier göra för att det papper och den kartong de trycker inte skall slå sig.
Förr när man inte använde luftfuktare så spred man ut blött sågspån på golvet för att öka fuktigheten.

Så du är tyvärr helt ute och cyklar.

Föreslår du läser på här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Här kan du lätt se att -5 gradig luft som mest kan innehålla 3 gram vattenånga per kubikmeter.
Just nu i Göteborg som är känd för sin fuktiga luft innebär det att det är 2 gram vattenånga per kubikmeter. Inomhus har jag just nu 35% vid 21 grader som innebär jag har drygt 7 gram vattenånga per kubikmeter.
När du kommer in med en kamera som är kall ligger dess temperatur under daggpunkten för luften inne och därför får du kondens på kameran. Märk väl, på kamera och inte inuti kameran.
Den fukten lär dina kameror överleva utan att få några men om du så utsätter den för detta varenda dag. Något som många gör som bor i t.ex Singapore där man har aircondition inne och väldigt varm och fuktig luft ute.
Jämför med en bil på senhösten. Då faller temperaturen från kanske 15 grader under dagen till strax över noll på natten. Då har alla bilar som står ute fukt på utsidan men inte på insidan.
Någon kan också ha fukt på insidan och varför det är skillnad får du räkna ut själv som test av att du förstått detta med relativ fuktighet.
 
Mycket fin och pedagogisk beskrivning av hur det fungerar Mats Alm,är du möjligen fysiklärare-:)

Tackar,
Nej någon lärare är jag inte. Anledningen jag lärt mig en hel del om detta är att jag har ett långt förflutet inom pappersindustrin. Papper är en produkt som starkt påverkas av luftens relativa fuktighet.
Så en gång i tiden var jag ofta ute hos kunder på vintern för att kolla varför de hade problem i sina kopiatorer eller tryckpressar.
Med mig hade jag då ofta en elektronisk mätare som kunde mäta fuktigheten i papperet och i lokalen.
Den mätte den relativa fuktigheten.
Hos tryckerierna hade man oftast luftfuktare som styrdes av hygrometrar som använde mänskligt hår som töjde sig eller blev långre beroende på den relativa fuktigheten.
Dessa behövde kalibreras med jämna mellanrum för att ge rätt värden.
Så ofta fick jag helt andra värden än deras mätare. Endera på grund av att deras mätare gav fel resultat eller på grund av att luftfuktarna inte klarade att höja den relativa fuktigheten i lokalen tillräckligt för att papperet eller kartongen de tryckte skulle fungera felfritt.
Andra gånger ringde kunder och klagade på att skyltarna de hade i skyltfönstren böjde sig. Då fick man igen försöka förklara att det är helt naturligt för papper och kartong att uppföra sig på det viset och varför.
Så det är förklaringen. Att jag sedan gillar att läsa vetenskapliga artiklar har väl också bidragit.
 
Vad menar du med "manuellt läge"? Är det att du ställer in tid och bländare själv eller menar du manuell inställning av fokus (avstånd)? Är det det första, d v s att du ställer in tid, bländare (och ev ISO) manuellt så har det inget med AF (autofokus) att göra.
Om du med "manuellt läge" menar att du ställer in fokus manuellt (MF) så gäller att du måste ställa in AF (autofokus) på både objektivet och kamerahuset för att autofokus ska fungera. Om t ex objektivet är inställt på AF och kamerahuset på MF så blir det manuellt fokus. Men jag har kanske missuppfattat din frågeställning.

Betr. vinterfotografering kan jag nämna att jag under en massa år fotograferat i låga temperaturer, ner mot -40 grader, och med olika kameror, både billiga och dyra, Det har aldrig varit några problem, men man måste tänka på att batterier tappar kapacitet när det är kallt (som flera har nämnt i tråden)
Anders W

Jag hade kamerahuset inställt på helautomatiskt läge samt objektivet på AF, så autofokus bör ha fungerat. Eftersom det inte fungerade med autoläget så fick jag ställa kamerahuset på Manuellt och objektivet likaså (MF). Då kunde jag ta kort..

Bör kanske nämna att det är objektivet som medföljer vid köp av kameran, d.v.s ett "Kit-objektiv". Kvalitén är kanske inte den bästa i dessa?
 
Aha, där har man fel ingen

Tyvärr har du fel om luften ute. Den är inte fuktigare än den inne. Tvärtom. Man mäter luftfuktighet i relativ fuktighet. Varm luft kan innehålla mycket mer fukt än kall luft.
Så även om luften ute är 67% relativ fuktighet ute som jag har i Göteborg just nu innehåller den mindre fukt än den luft jag har inomhus just nu med 21 grader varmt och 35% fuktighet.
Det är därför du får imma på kameran när du går in. Skulle du haft lika torr luft inne vid +21 grader i absoluta termer som luften är ute så skulle du för det första inte må särkilt bra. Det skulle inte heller dina blommor eller djur. Vi människor och mycket annat trivs bäst vid relativ fuktighet runt 50%. Det har vi sällan på vintern utan kan ligga mellan 20-35% relativ fuktighet inomhus.
Så att vädra för att släppa in torr luft som värmer bättre får vi nog anse vara en myt och helt fel.
Många satte förr istället behållare med vatten på elementen för att höja fuktigheten så att blommorna och människorna själva skulle må bättre av den högre fuktigheten. Tyvärr är det också en myt. Den mängd vatten man måste tillföra luften för att öka luftfuktigheten till 50% är väldigt många liter per timme.
Det tvingas tryckerier göra för att det papper och den kartong de trycker inte skall slå sig.
Förr när man inte använde luftfuktare så spred man ut blött sågspån på golvet för att öka fuktigheten.

Så du är tyvärr helt ute och cyklar.

Föreslår du läser på här: http://sv.wikipedia.org/wiki/Luftfuktighet

Här kan du lätt se att -5 gradig luft som mest kan innehålla 3 gram vattenånga per kubikmeter.
Just nu i Göteborg som är känd för sin fuktiga luft innebär det att det är 2 gram vattenånga per kubikmeter. Inomhus har jag just nu 35% vid 21 grader som innebär jag har drygt 7 gram vattenånga per kubikmeter.
När du kommer in med en kamera som är kall ligger dess temperatur under daggpunkten för luften inne och därför får du kondens på kameran. Märk väl, på kamera och inte inuti kameran.
Den fukten lär dina kameror överleva utan att få några men om du så utsätter den för detta varenda dag. Något som många gör som bor i t.ex Singapore där man har aircondition inne och väldigt varm och fuktig luft ute.
Jämför med en bil på senhösten. Då faller temperaturen från kanske 15 grader under dagen till strax över noll på natten. Då har alla bilar som står ute fukt på utsidan men inte på insidan.
Någon kan också ha fukt på insidan och varför det är skillnad får du räkna ut själv som test av att du förstått detta med relativ fuktighet.

Man lär så länge man lever (alltså lever jag fortfarande...)
Hade bara fragmentarisk kunskap om den kalla väggen.
Men problemet är att kameror och objektiv inte är gassäkra, så kondesering
sker inne i oxå.
Jämför när jag plumsade i en sjö (delvis islagd) för ca 10 år sen,
Ett objektiv blev kvar i sjön och jag fiskade upp den dan efter.
Den låg i en objektivväska, men var förstås blöt invändigt.
Objektivet fick stå och torka några månader, men fick sen skicka in den
för rep. Min slutsats: fukt utanpå försvinner snabbt, men inuti när den har
kondenserat till vattendroppar, så blir det svårt.
Hade en släkting som med fru flyttade till Thailand på 50 eller 60 talet och
drev catering mot SAS? eller vad det var.
Frugan kunde inte få jobb där så hon tog ner en symaskin "hemifrån".
Den rostade sönder omedelbart.
Om den torra luften inne gissade jag mig till att fukten kryper ut när det är kallt ute.
Alltså lagen om den kalla väggen.
 
Om du är rädd för fukt inne i kameran. Detta gäller systemkameror med spegelhus eller spegelfria.
Då skall du ta av objektivet så fort du kommer ut och låta den kalla torra luften ersätta den varma fuktiga.
Annars riskerar du att den varma fuktiga luften kommer kondenseras i spegelhuset och på sensorn när kameran blir kall.
Luften i spegelhuset kommer anta samma temperatur och fuktighet som sin omgivning med tiden. Men eftersom luftväxlingen är starkt begränsad med objektivet på, så tar det tid.
 
Om du är rädd för fukt inne i kameran. Detta gäller systemkameror med spegelhus eller spegelfria.
Då skall du ta av objektivet så fort du kommer ut och låta den kalla torra luften ersätta den varma fuktiga.
Annars riskerar du att den varma fuktiga luften kommer kondenseras i spegelhuset och på sensorn när kameran blir kall.
Luften i spegelhuset kommer anta samma temperatur och fuktighet som sin omgivning med tiden. Men eftersom luftväxlingen är starkt begränsad med objektivet på, så tar det tid.

Det funkar inte att låta kameran (med objektiv på) ligga i kameraväskan en lite längre stund och låta den successivt bli kallare än att direkt dra ut den i minusgrader? Nu kanske det går lite över styr med min fråga men bättre att fråga för mycket än för lite, så man i efterhand inte ångrar sig!

Det verkar ju onekligen vara en fråga som väcker många olika känslor och ger olika svar. Kanske är bra att gå igenom detta grundligt? Många skriver att det inte blir några problem i varken kamerahus eller objektiv - men gäller detta verkligen samtliga modeller samt utrustning?
 
Det funkar inte att låta kameran (med objektiv på) ligga i kameraväskan en lite längre stund och låta den successivt bli kallare än att direkt dra ut den i minusgrader? Nu kanske det går lite över styr med min fråga men bättre att fråga för mycket än för lite, så man i efterhand inte ångrar sig!

Det verkar ju onekligen vara en fråga som väcker många olika känslor och ger olika svar. Kanske är bra att gå igenom detta grundligt? Många skriver att det inte blir några problem i varken kamerahus eller objektiv - men gäller detta verkligen samtliga modeller samt utrustning?


Vi som håller på och fotograferar i kylan är överens; det är inget problem! Ge dig ut i kylan och plåta på, om kameran immar igen när du kommer in så låter du den bara ligga en stund så blir den bra. End of story.
 
Åtminstone brukar inte jag stoppa in kameran i en vattenfylld burk innan jag går ut i kylan.
Detta får nog mer kallas ett kallt vattentest än en simulering av hur kameror klarar kyla.
Kul men inte relevant.
Kan bara hålla med Hornavan.
Har tagit ut min kameror i alla väder.
Visst när man är ute i minus 25 och sedan kommer in blir kameran full med kondens på utsidan efteråt.
Kameraväska har jag ofta inte med mig. Istället 2 kameror med de zoomar jag behöver.
så kamerorna får ta det. Detsamma gäller när man är i tropikerna och bor på hotell med aircondition.
Då har man 21 grader inne och torr luft och går sedan ut i 35 grader och 100% luftfuktighet.
Det är samma sak. Det får kamerorna också ta. Kondensen försvinner ganska snabbt när kameran anpassar sig till temperaturen. Det lämnar inga spår.
Så sluta vara så bekymrade över era telningar. Under mina 15 år med digitala kameror har ingen av dem lagd av på grund av kyla eller kondens.
Så ut att fota istället för att sitta in och oroa er.
 
Mitt elakaste `kameratest´ var nog för flera år sedan då jag reste till Thailand med min nya D70s. Efter 10 timmar på 10000meters höjd ( -40 grader C ) packade jag upp en smärtsamt iskall kamera och begav mig ut i Bankoks 35 gradiga hetta för att fota. Kameran med ett ED18-70/3,5-4,5 fungerade dock utmärkt och efter ca två timmar hade den slutat kondensera och var relativt ok att hålla i. Kameran har jag kvar för övrigt.

/Stephan
 
Antar du menar i lastrummet på flyget och inte att du hittat något okänd topp du bestigit.
Jag tycker man har 2 val. Endera bestämmer man sig för att kameran är till för att ta bilder med i både ur och skur.
Eller så bestämmer man sig för att kameran skall se lika fin ut när man säljer den efter 3 år som när den var ny. Därför får den stanna i vitrinskåpet när det ser ut att bli regn eller minusgrader.
Den som väljer det senare alternativet kommer missa mängder av bra bilder.
Våra kameror tål faktiskt en hel del stryk.
 
Mitt elakaste `kameratest´ var nog för flera år sedan då jag reste till Thailand med min nya D70s. Efter 10 timmar på 10000meters höjd ( -40 grader C ) packade jag upp en smärtsamt iskall kamera och begav mig ut i Bankoks 35 gradiga hetta för att fota. Kameran med ett ED18-70/3,5-4,5 fungerade dock utmärkt och efter ca två timmar hade den slutat kondensera och var relativt ok att hålla i. Kameran har jag kvar för övrigt.

/Stephan

-40 grader? Flygplan utan tryckkabin då eller ;-)
 
Använd kameran även när det är kallt!

Kyla är inget problem för kameran, så här kan kameran se ut efter 2 timmar ute i -34 grader, trots det, fullt fungerande. Men se till att ha extra batteri och låt kameran ligga kvar ett par timmar i väskan när du kommer in. (Bilden tagen m.h.a mobiltelefonen, därav den usla kvaiteten på bilden)
 

Bilagor

  • DSC_0340.jpg
    DSC_0340.jpg
    38.6 KB · Visningar: 81

But will it blend?!?

Cool(!) time-lapse av upptiningen. Kamerahuslocket såg ut att ha läckt med tanke på isklumpen i spegelhuset vid c:a 7:50. Det gjorde tydligen ingen skada, och inte heller verkar batterkammaren ha tagit skada av att dess lock inte höll tätt. Dock var det nog bra att det inte satt ett batteri i ...

Bra vinterbadkamera, den där D3s.
 
Mitt elakaste `kameratest´ var nog för flera år sedan då jag reste till Thailand med min nya D70s. Efter 10 timmar på 10000meters höjd ( -40 grader C ) packade jag upp en smärtsamt iskall kamera och begav mig ut i Bankoks 35 gradiga hetta för att fota. Kameran med ett ED18-70/3,5-4,5 fungerade dock utmärkt och efter ca två timmar hade den slutat kondensera och var relativt ok att hålla i. Kameran har jag kvar för övrigt.

/Stephan

Åtminstone förr så lämnade Matias Klum in sina objektiv efter vistelse
i djungeln för rengjöring pga mögel i objektiven.
Han använde cikagel och sånt oxå.
Numera kanske han använder en annan teknik där borta.
Det är en annan sak att ta en veckas tripp till tropikerna.
Matias stannar längre än en vecka....
 
Det är nog väldigt annorlunda att vara ute i djungeln en lång tid.
Vi är säkert många som vet vad ångtryck är.
Det innebär enkelt uttryckt att fukt och värme tränger in i det som har en annan miljö.
Ångpartiklar är ju betydligt mindre än vatten molekyler. Det är detta som 3m använder i Gourtex
Så visst kan fukten via vattenånga tränga in i objektiv och kamera samt mögelsporer på samma gång. Det är ju mycket små partiklar.
Nu sker ju detta långsamt eftersom både kamera och objektiv är ganska täta. Det är inte precis korsdrag.
Så om vi är en kortare tid i den fuktiga milön så kan vi nog på in skräpet i både kamera och objektiv.
Fast eftersom vi inte vistas i den miljön länge så är vi snart tillbaka i ett luftkonditionerat rum där fuktigheten är mycket låg och värmen runt 20 grader. Kameran och objektivet kommer långsamt anta samma förhållande.
Det är inte den miljö som mögel trivs i.
Så om man inte är en Mattias wannabe kan man nog glömma problemet.
Om man hanterar sina kameror vettigt lär de överleva sin teknologiska livslängd utan bekymmer.
Med teknologisk livslängd menar jag att det är den gräns där jag anser att det är dags att byta kamera på grund av att de nya har så mycket bättre egenskaper.
Detta rör sig väl om cirka 3-5 år när nu teknikutvecklingen inte går lika snabbt på sensor sidan.
Så gå ut och använd kameran utan ängslan. Den tål mer än vad man tror.
Jag tar med mina kameror oavsett väder. De har fått utstå monsunregn i Indien, 30 grader kyla i Ryssland och fuktiga miljöer i Singapore och Brasilien.

Så använd dem så de inte dör av leda.
 
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar