Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotografera i kyla

Produkter
(logga in för att koppla)

Magnus M.

Avslutat medlemskap
Hej!

Den första snön landade i Borlänge för ett par dagar sedan och kylan har tagit ut sin rätt. Jag har tidigare inte fotograferat utomhus i lägre grader, ca. -15 till -20 just nu, och undrar hur min kamera kan komma att reagera på detta?

Jag har en Canon EOS 1100D men frågan riktar in sig på systemkameror i allmänhet.

Tack på förhand!

Inga problem så länge batteriet håller, kan vara smart att ha ett extra i en varm ficka. Displayen kan bli litet knasig men inget bestående. Däremot kan man vara litet försiktig när man går in igen, det är då det bildas kondens. Låt kameran ligga kvar i stängd fotoväska. Vill du kolla bilderna direkt så ta ut minneskortet innan du går in i värmen. /Frode

Jag fotar ofta i -20 till -30 med div. Canon-modeller. Har aldrig haft några problem.

Men se upp med kondens när grejjerna kommer in i värmen igen.

Jag brukar knyta in allt i plastpåse och låta dom ligga där o varmna i några timmar. Verkar funka.

//Benny

Tack för era svar!

Så, att låta kameran vara kvar i väskan kan funka? Förmodar att jag får försöka. Är lite skraj dock! :)

Tack för era svar!

Så, att låta kameran vara kvar i väskan kan funka? Förmodar att jag får försöka. Är lite skraj dock! :)

Nejdå, inget att vara skraj för, plastpåse som nämnts är också bra men jag brukar låta den ligga kvar i den stängda ryggsäcken så värms den upp långsamt. Har du något utrymme som är någon grad över nollan så funkar ju det som mellanstation också. /Frode

Inga problem annat än att batteriet tröttnar snabbare men ha ett reserv som du förvarar i en innerficka helst närmast kroppen som en bröstficka på skjorta eller liknande så funkar det bra.
Det kommer att vara Dina stelfrusna fingrar som sätter stopp innan kameran lägger av, så ett par smidiga handskar är att rekommendera jag kör numera med sådan tunna "montagehandskar" som sitter på hela tiden och ett par varma utanpå som går fort att ta av och på.

Som nämnts så lämna kameran i väskan så den acklimatiseras sakta då brukar det inte vara några kondensproblem, plastpåse har jag aldrig använt så kan inte säga om det är ännu bättre men bara att prova Dig fram.

När man går från kyla till varm luft kondenserar fukten på utsidan. Det är helt ofarligt.

Det är värre att ta ut en varm kamera i kall luft. Då finns det varm luft i t.ex. spegelhuset eller slutarhuset.
Men När kameran kyls ner kommer den luften passera daggpunkten och fälla ut fukten i kameran.
Detta har jag inte heller sett get några andra nackdelar än att fukt lägger sig runt det damm som finns på sensorn och gör det svårare att få bort.

Ett sätt att undvika detta 'r att ta av objektivet några sekunder och låta den fuktigare luften blanda sig men den torra utomhusluften. Det sker på ett ögonblick.
Då slipper kam använda svabb och rengöringsvätska så ofta.

När man går från kyla till varm luft kondenserar fukten på utsidan. Det är helt ofarligt.

Det är värre att ta ut en varm kamera i kall luft. Då finns det varm luft i t.ex. spegelhuset eller slutarhuset.
Men När kameran kyls ner kommer den luften passera daggpunkten och fälla ut fukten i kameran.
Detta har jag inte heller sett get några andra nackdelar än att fukt lägger sig runt det damm som finns på sensorn och gör det svårare att få bort.

Ett sätt att undvika detta 'r att ta av objektivet några sekunder och låta den fuktigare luften blanda sig men den torra utomhusluften. Det sker på ett ögonblick.
Då slipper kam använda svabb och rengöringsvätska så ofta.

Tack för en bra förklaring, har alltid tyckt att rädslan för kallt/varmt är överdriven.
Dock är det bra drygt när man råkar andas i okularet när det häller ner snöblandat regn,
då är det bara fram med en papperstuss och gno rent, annars lär man få vänta...

Det var inte så att du gick ut från varmt och fuktig hus till iskall torr luft?
Fukten kondenseras i kameran och stör säkert en del.

Tack för en bra förklaring, har alltid tyckt att rädslan för kallt/varmt är överdriven.
Dock är det bra drygt när man råkar andas i okularet när det häller ner snöblandat regn,
då är det bara fram med en papperstuss och gno rent, annars lär man få vänta...

Det går bra att rensa okularet från imma genom att suga bort luften runt det.
Oron för kyla är obefogad, när det är kallt finns nästan ingen fukt i luften. Jag tror att det är en skröna. Jag har jobbat varje vinter utomhus de senaste 35 åren och har aldrig vidtagit några åtgRder, ej heller har jag haft några problem.
Just det, svenska köldrekordet innehas av Arjeplog-:)

Är det inte så, åtminstone jag vill tro det, att "proffsmodellerna" av kameror tål lite tuffare väder?
Jag skulle inte bli lika överraskad om en Nikon D40 packade ihop i -20 som en D2 (eller motsvarande av nyare datum).
Imma på glasen blir det dock på båda om man är oförsiktig.

Jag testade nyligen att fotografera utomhus och det blev inte riktigt som jag tänkt. Som amatörfotograf under upplärning så vill jag gärna skifta mellan helt manuellt läge och autofokus. AF-läget fungerade inte alls ute, och det var bara -10°C.

Jag kunde enbart ta kort i helt manuellt läge? Fast jag hade kameran på manuellt och objektivet på AF så fungerade det inte. Full automatik var bara att glömma. Hur kan det bli så?

Precis som bebisar tål kameror mer än man tror. Många är nog för försiktiga och rädda om sina dyra telningar.
Säkert missas många fina bilder på grund av detta.
Jag har släpat på kameror sedan digitalkameran inte fanns. De har varit med mig på platser jag knappt stått ut med fuktigheten och kylan trots rätt kläder. Ingen av kamerorna har ännu fått dukat under.
Det största problemet med digitalkameror är batteriet. Alla batterier tappar kraft i kyla..
Förutom detta klar våra moderna kameror kylan bra. Så kylan är inte ett större problem än för er själva.
Så fota på i kylan. Kameran tar inte skada

Förra helgen var jag ute med ett gäng tyskar på snöskoter. Det var 30 grader kallt. Utrustad med en Lumix GM1 och en Olympus E-M1 dokumenterade jag äventyret. Kamerorna fungerade klanderfritt. Olympusens lcd-skärm laggade lite och färgerna såg konstiga ut. Gm1an som var innaför jackan hade inga problem, men när jag t og in den i en varm och mycket fuktig kåta slog den igen fullständigt med fukt. Efter tio minuter vid en varm kamin var den klar för drabbning igen. Vi var utomhus i fyra timmar.
Några av bilderna finns här. http://issuu.com/lilab/docs/atimes-4-14?e=1350076/6449866

Jag testade nyligen att fotografera utomhus och det blev inte riktigt som jag tänkt. Som amatörfotograf under upplärning så vill jag gärna skifta mellan helt manuellt läge och autofokus. AF-läget fungerade inte alls ute, och det var bara -10°C.

Jag kunde enbart ta kort i helt manuellt läge? Fast jag hade kameran på manuellt och objektivet på AF så fungerade det inte. Full automatik var bara att glömma. Hur kan det bli så?
Vad menar du med "manuellt läge"? Är det att du ställer in tid och bländare själv eller menar du manuell inställning av fokus (avstånd)? Är det det första, d v s att du ställer in tid, bländare (och ev ISO) manuellt så har det inget med AF (autofokus) att göra.
Om du med "manuellt läge" menar att du ställer in fokus manuellt (MF) så gäller att du måste ställa in AF (autofokus) på både objektivet och kamerahuset för att autofokus ska fungera. Om t ex objektivet är inställt på AF och kamerahuset på MF så blir det manuellt fokus. Men jag har kanske missuppfattat din frågeställning.

Betr. vinterfotografering kan jag nämna att jag under en massa år fotograferat i låga temperaturer, ner mot -40 grader, och med olika kameror, både billiga och dyra, Det har aldrig varit några problem, men man måste tänka på att batterier tappar kapacitet när det är kallt (som flera har nämnt i tråden)
Anders W

Precis som bebisar tål kameror mer än man tror. Många är nog för försiktiga och rädda om sina dyra telningar.
Säkert missas många fina bilder på grund av detta.
Jag har släpat på kameror sedan digitalkameran inte fanns. De har varit med mig på platser jag knappt stått ut med fuktigheten och kylan trots rätt kläder. Ingen av kamerorna har ännu fått dukat under.
Det största problemet med digitalkameror är batteriet. Alla batterier tappar kraft i kyla..
Förutom detta klar våra moderna kameror kylan bra. Så kylan är inte ett större problem än för er själva.
Så fota på i kylan. Kameran tar inte skada

Bara att hålla med Dig i det Du skriver, det är nästan skrattretande hur fjolliga vissa är med sina kameror själv har jag aldrig lämnat kameran hemma pga vädret den ligger tom framme i båten som är en öppen båt och då jag jobbar som guide så blir det många timmar oavsett väder och jo det är fuktigt på sjön plus att det regnar och skvätter också.

Många kunder som har sina kameror med påpekar att jag glömt kameran framme och att den nog kommer att gå sönder av fukten, deras ligger noga nerpackade i väskan och de får inte så mycket bilder med från en utflykt i en underbar skärgård med massor av motiv. Enda gångerna det fotats flitigt ombord är när jag tagit med FS medlemmar ut några gånger då smattrar det hela tiden ;-)

Samma med kyla bara köra på enda jag försöker undvika är snabba temperaturväxlingar och ett extra batteri i innerfickan då det som sagt brukar vara det som kroknar i kylan men så är alla batterier lika med mobiler, kom utrustning och annat så inget konstigt.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar