Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Fotografera i gruva.
- Trådstartare kruse
- Start datum
Hoztic
Aktiv medlem
Jag sparkar liv i en gammal tråd. Jag ska ner på en guidad tur i en gruva i Norge, ren semester visserligen, men jag tänkte passa på att fota lite. För att minimera packningen så har jag med mig en 7D, 17-85-glugg och en 580EXII-blixt. Är det något speciellt man ska tänka på när man fotar i gruvor, hur ljuset studsar osv?
Kijana
Aktiv medlem
Är det så att du verkligen har tid att tänka på hur ljuset studsar vid en guidad tur (när åtminstone inte jag förväntar mig att guidningens tempo ska vara anpassad till fotograferingen) så ta gärna reda på om gruvan är bruten med dynamit eller genom tillmakning. Så mycket har i alla fall jag lärt mig att dynamiten gjorde väggarna skrovliga vilket torde medföra att ljuset studsar åt alla håll. Tillmakningsmetoden, alltså upphettning av berget medels eldning gav slätare väggar i gruvgångarna.
Men ska du vara på den riktigt säkra sidan bör du väl också ta reda på vilken malm som man brutit och hur malmen kan påverka ljusets färg. Silver torde väl ge ganska neutral färgton, medan jag kan tänka mig att röd granit påverkar en del. Silver, eller guld och koppar för den delen, reflekterar antagligen rätt myckt av det studsande ljuset. Men är det en kolgruva som du ska besöka så lär du väl behöva all kräm du kan få ur blixten för att väggar och tak inte helt ska svälja det reflekterande ljuset.
Men ska du vara på den riktigt säkra sidan bör du väl också ta reda på vilken malm som man brutit och hur malmen kan påverka ljusets färg. Silver torde väl ge ganska neutral färgton, medan jag kan tänka mig att röd granit påverkar en del. Silver, eller guld och koppar för den delen, reflekterar antagligen rätt myckt av det studsande ljuset. Men är det en kolgruva som du ska besöka så lär du väl behöva all kräm du kan få ur blixten för att väggar och tak inte helt ska svälja det reflekterande ljuset.
Kärrlander
Aktiv medlem
Att fota i underjorden är häftigt och speciellt. För att få riktigt bra bilder tycker jag det fungerar att antingen sätta kameran på stativ, bulb-läge, och sedan måla bilden med blixt eller stark ficklampa eller så att ställa ut ett antal blixtar med radioutlösning.
Under en guidad tur är det kanske inte det lämpligaste tillvägagångssättet. Men jag skulle nog kunna tänka mig att köra blixten off-camera med en synckabel. Då får du köra kameran med ena handen samtidigt som du leker med blixten med den andra. Lek gärna med zoomen på blixten om du har sådan. Och fota i RAW för att lättare kunna hantera konstiga färger beroende på vad blixten studsar mot.
Under en guidad tur är det kanske inte det lämpligaste tillvägagångssättet. Men jag skulle nog kunna tänka mig att köra blixten off-camera med en synckabel. Då får du köra kameran med ena handen samtidigt som du leker med blixten med den andra. Lek gärna med zoomen på blixten om du har sådan. Och fota i RAW för att lättare kunna hantera konstiga färger beroende på vad blixten studsar mot.
jobo
Aktiv medlem
Fast det som påverkas vilken färg det reflekterade ljuset får är färgen på berget. Och den har inte så mycket med den brutna metallen att göra. Visst, silver, guld och koppar reflekterar ljus ganska bra. Men väggarna kommer vara berggråa troligtvis. Man räknar med att guld är brytvärt när guldhalten är 3-4 gram guld per ton berg.
Jag skulle säga att stor bländaröppning är en fördel. Vissa gruvor har stora rum i berget som kan vara riktigt läckra, men för stora för att en blixt ska kunna lysa upp dem.
/Jonas