Annons

Fotografera gitarrer

Produkter
(logga in för att koppla)

FelixSwensson

Avslutat medlemskap
Hej!

Jag ska eventuellt göra ett uppdrag där jag ska fotografera av en stor gitarrsamling, gitarr för gitarr. Jag behöver alla tipsa jag kan få. Jag har märkt att det är väldigt svårt att få ett snyggt ljus utan att det blir alldeles för mycket reflektioner.

Dela gärna med er av era erfarenheter, länka till bilder på gitarrer osv osv.
Skulle verkligen uppskattas.

Mvh
Felix

Hej!

Jag ska eventuellt göra ett uppdrag där jag ska fotografera av en stor gitarrsamling, gitarr för gitarr. Jag behöver alla tipsa jag kan få. Jag har märkt att det är väldigt svårt att få ett snyggt ljus utan att det blir alldeles för mycket reflektioner.

Dela gärna med er av era erfarenheter, länka till bilder på gitarrer osv osv.
Skulle verkligen uppskattas.

Mvh
Felix

Spelar själv gitarr och har väl fotat mina trotjänare ett antal gånger så jag ger mig på ett svar här.

Det finns ju många sätt att göra detta på, men en hyfsat ljusstark vidvinkel (med ev. pol.filter) i kombination med stativ hade jag testat, just för att få med "hela" gitarren och undvika reflektioner från mekaniken. I vissa fall kan ju reflektioner vara snyggt också, t.ex. om du medvetet har ljussatt huvudet på gitarren så att mekaniken blänker. Kör med liten bländare för att få fram "stjärnor" (detta känner du säkert till?)...

Å andra sidan kanske du skulle gjort ett mindre kollage för varje gitarr med ett 3-5 bilder och istället koncentrerat dig på detaljer? En gitarr har ju många vackra delar...halsen, mikarna, huvudet med logotype, stämskruvar, stall osv osv...

Kanske kan en HDR-bild på hela samlingen bli häftigt också, om det inte överdrivs för mycket.

Lycka till!

Spelar själv gitarr och har väl fotat mina trotjänare ett antal gånger så jag ger mig på ett svar här.

Det finns ju många sätt att göra detta på, men en hyfsat ljusstark vidvinkel (med ev. pol.filter) i kombination med stativ hade jag testat, just för att få med "hela" gitarren och undvika reflektioner från mekaniken. I vissa fall kan ju reflektioner vara snyggt också, t.ex. om du medvetet har ljussatt huvudet på gitarren så att mekaniken blänker. Kör med liten bländare för att få fram "stjärnor" (detta känner du säkert till?)...

Å andra sidan kanske du skulle gjort ett mindre kollage för varje gitarr med ett 3-5 bilder och istället koncentrerat dig på detaljer? En gitarr har ju många vackra delar...halsen, mikarna, huvudet med logotype, stämskruvar, stall osv osv...

Kanske kan en HDR-bild på hela samlingen bli häftigt också, om det inte överdrivs för mycket.

Lycka till!

Tack för tipsen. Polarisationsfilter kan vara något att prova men jag kommer nog inte gå vidvinkligt utan snarare lite mer åt normalbrännvidd.

Reflektioner från mekaniken är egentligen inget jag oroar mig över utan snarare de enorma reflektionerna man får på lackade gitarrer. Jag vill använda mig av en ganska stor ljuskälla för ett enkelt och mjukt ljus men då blir även reflektionerna större.

Detaljer ska jag givetvis också gå på men helhetsbilden av gitarren är viktigast. Du har inga konkreta tips när det gäller ljussättning?

Mvh
Felix

Nja, vad gäller ljussättning är jag ingen expert. Fotar i princip alltid med befintligt ljus. Men det finns säkert någon annan som har ett bra svar...bara att vänta :)

Vadå.. det där är ju inget foto..

Jag kan bara tipsa om gbase.com där finns sjukt mycket gitarrer, oftast ju dyrare desto bättre fotograferat.

Jag tror även att du har mycket inspiration att hämta hos de större gitarrtillverkarnas hemsidor...

Fender
Gibson
Martin
Taylor

osv osv osv osv....

Annars finns ju även
www.rocknrollvintage.com som kan smälla till en bra bild emellanåt och även ett flertal amerikanska företag som framförallt koncentrerar sig på gamla vintageinstrument. Nu lyckas jag inte hitta dom sajterna för tillfället, men sök på google!!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar