Annons

Fotografera ett hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

supremo

Ny medlem
Hej,
Jag är nybörjare inom kameravärlden.
Har en Canon D3100. Har mest labbat lite med inställningarna och är långt ifrån kunnig på den, och jobbar med learning by doing och trial-and-error :)

Nu planerar vi att sälja vårat hus och jag tänkte försöka ta några foton på det.

Några tips på hur man ska tänka med inställningar och dylikt? Kommer fotografera både inom- och utomhus, vissa rum saknar eller har lite dagsljus.

Stativ

Med stativ klarar du brist på ljus. Du kan också använda mindre blädare för större skärpedjup.
Annars kan du ju kolla på andras bilder i husannonser för att se vad du tycker är bra bilder.

Eftersom det handlar lite om artitektur så är det tilt/shift-objektiv man bör ha har annars ser det lustig ut om man fotar med tex vidvinkel inomhus vilket man oftast behöver,likaså när man fotar byggnader,annars kan man också köra med ett teleobjektiv eftersom det inte förvränger lika mycket.
Du kan givetvis rätta till en del optiska fel i datorn också.

Jag antar att det här med husfotande är en engångsgrej, eller nåt som du åtminstone inte kommer fota alltför ofta, och då känns ju ett tilt/shift-objektiv lite overkill rent prismässigt (förutom Lensbaby då kanske). Stativ är nog det bästa rådet.

Har du något redigeringsprogram, i så fall vilket? I Lightrooms senaste version finns en ganska bra perspektivkorrigeringsfunktion som rätar ut vinklarna automatiskt. Om du inte har Lightroom så är jag ganska säker på att man fortfarande kan ladda ner en 30-dagars test-version med full funktionalitet. Det är ganska intuitivt att använda, men det finns också en hel del hemsidor och tutorials på Youtube som visar hur man använder alla funktioner.

Lite tips

Då du plåtar inomhus, gör som proffsen.

Se till att det är städat.