Annons

Fotografera ett hus?

Produkter
(logga in för att koppla)

supremo

Ny medlem
Hej,
Jag är nybörjare inom kameravärlden.
Har en Canon D3100. Har mest labbat lite med inställningarna och är långt ifrån kunnig på den, och jobbar med learning by doing och trial-and-error :)

Nu planerar vi att sälja vårat hus och jag tänkte försöka ta några foton på det.

Några tips på hur man ska tänka med inställningar och dylikt? Kommer fotografera både inom- och utomhus, vissa rum saknar eller har lite dagsljus.

Stativ

Med stativ klarar du brist på ljus. Du kan också använda mindre blädare för större skärpedjup.
Annars kan du ju kolla på andras bilder i husannonser för att se vad du tycker är bra bilder.

Eftersom det handlar lite om artitektur så är det tilt/shift-objektiv man bör ha har annars ser det lustig ut om man fotar med tex vidvinkel inomhus vilket man oftast behöver,likaså när man fotar byggnader,annars kan man också köra med ett teleobjektiv eftersom det inte förvränger lika mycket.
Du kan givetvis rätta till en del optiska fel i datorn också.

Jag antar att det här med husfotande är en engångsgrej, eller nåt som du åtminstone inte kommer fota alltför ofta, och då känns ju ett tilt/shift-objektiv lite overkill rent prismässigt (förutom Lensbaby då kanske). Stativ är nog det bästa rådet.

Har du något redigeringsprogram, i så fall vilket? I Lightrooms senaste version finns en ganska bra perspektivkorrigeringsfunktion som rätar ut vinklarna automatiskt. Om du inte har Lightroom så är jag ganska säker på att man fortfarande kan ladda ner en 30-dagars test-version med full funktionalitet. Det är ganska intuitivt att använda, men det finns också en hel del hemsidor och tutorials på Youtube som visar hur man använder alla funktioner.

Lite tips

Då du plåtar inomhus, gör som proffsen.

Se till att det är städat.

Dom har inte nödvändigtvis nån märkvärdig kamera men vet hur man gör. Håll kameran på "rätt" höjd. Det är lägre än man tror, 95 cm ungefär, så att man ser översidan på köksbänkar och bord men inte högre. I badrummet kanske lite högre så att rörkrökarna under handfatet inte dominerar.

I den mån det går kan det vara bra att ha bildplanet parallellt med väggen rakt fram, ger ett visst lugn.

Kameran ska hållas rakt! Stativ är bra om det är dåligt ljus. Har du inget stativ kanske det går att hitta nåt flyttbart föremål typ piedestal att placera kameran på.

Det ska ju fortfarande vara ljust och fräscht i annonserna så efterbehandla bilderna åt det hållet.

Om du inte kan efterbehandla och plåtar jpg-bilder, se till att ändra exponeringen så att bilderna ser ljusa ut. (Peka med kameran på en yta på samma avstånd som huvudmotivet och som inte är ljus, tryck ner avtrycket halvvägs, vrid kameran rätt och tryck av.)

Utomhus: Solen skiner lite lagom, det blommar, kameran hålls rakt.

Tack för alla svar med bra tips!
Har provat lite idag och tyckte det blev rätt bra. Stativ behövs verkligen för att få ett bra resultat.
Det stora jobbet ligger dock i att iordningställa rummet så det ser bra ut.

Ska kika lite närmare på efterbehandling för att se om jag kan få till bilderna ännu bättre.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar