Annons

fotografera bebis

Produkter
(logga in för att koppla)

medtek

Aktiv medlem
Hej

Försöker att fotografera min dotter, men jag har insett att det inte är det lättaste att ta en bra bebis bild.
Är det någon som har lite tummregler eller förslag på hur man gör ?

/F

Tja, använd nån leksak eller medhjälpare för att framkalla ett skratt/leende. Dra inte blixten direkt i ansiktet på ungen. Tålamod. Mer tålamod.

Ja, då är dem kanske inte så lätta. Mitt enda tips fungerar bara när de är lite större och kan gå. Jag brukar göra så att jag har en liten pall (som de normalt använder för att nå upp i badrummet med).

Barnen brukar tycka det är roligt att stå still på pallen och man får då lite lättare att ställa in fokus och ljus.

Men 7 månader. Det är inte lika lätt.

Kanske en mängd leksaker och annat gott :) Har du en blixtmätare kan du ju alltid låta barnet få fyra av lite själv, fast å andra sidan blir han/hon kanske arg när du tar bort den, för vem vill ha en blixtmätare med på fotot?

/ Marcus

1. Lägg dig på golvet i nivå med henne.
2. Testa med blixt, blir ofta platta bilder.
3. Testa utan blixt men med snabb film, samt stativ eller annat stöd. Då får du bättre ljus i bilderna, men exponeringstider som ibland ger rörelseoskärpa.
4. Ta många bilder!
/Thomas

Fredrik, vad är en bra bebisbild för dig?

7 månader då kan hon/han sitta. utnyttja det genom att sätta knyttet på ett bord med ett lakan bakom, upptejpat på väggen ett par meter från motivet.

Skoja, pruttljuda och få uppmärksamhet medan du exponerar bilder rakt framifrån.
Om det är studiomässiga bilder du vill ha.
Ljuset kan vara en blixt indirekt slagen i en vägg eller stor vit kartong från sidan för ett mjukare ljus.
Kanske ljus från ett fönster.

Vill du ha naurligare bilder är det bara att lägga ungen på sängen och gå ned i ungefär samma höjd för att exponera bilder med fokus på ögonen.

Men som sagt, vad vill du ha för bilder?

Jag gillar sådana här bilder, har miljoner (ett par hundra i alla fall).
Tagen med liten på sängen och mig sittandes på stol. Befintligt ljus från fönster en solig dag.

Bilagor

• detta2[1].jpg
    detta2[1].jpg
    8.1 KB · Visningar: 594
Tack för bra ideer och info.
Jag är 100% digital....så det är väl bara att ta några hundra bilder till. :)
kommer inom kort att lägga ut ett bebis album på min profil.

/F

det enda jag kan säga som inte sagts är: ta väldigt många bilder. barn är som sagt inte de lättaste att fotografera. de har ju en förmåga att röra sig hela tiden=) men som sagt många, många, många och ännu fler exponeringar,

Min bästa bebisbild togs i badhuset. Halva kroppen över vattenytan och en som höll i oskar under vattenytan. Systemkamera och blixt. Vattnet blev jättefint och han står där som en kung 6 månader gammal.

Vilken underbar sits du sitter i. Det går inte att ta för få bilder på ett sju månader gammalt barn. Passar på att inspirera dig med en bild på min dotter när hon var 6 månader. Nu har hon fyllt 2 år och har inte samma tålamod längre. Så passa på medan du kan!

Bilagor

• emilia-strawberry-small.jpg
    emilia-strawberry-small.jpg
    30.3 KB · Visningar: 331
flera exempel...

på bebisbilder. jag har en ständigt pågående ansträngning i form av min son leonards hemsida där jag samlar bilder:leonards hemsida

en del av dem finns här på fotosidan också. mitt tips är att ta många många bilder...

oj, titta där blev mina bilder länkade. va kul. :eek:D

jag plåtar min dotter så mycket att hon tycker det är konstigt om det inte är en kamera närvarande. (folk undrar om jag har nåt slags förhållande med min kamera och om min man borde vara svartsjuk.. hehe)
av bilderna gör jag ofta bildhistorier. (nu på senaste har jag dock varit sjuk rätt ofta och har inte riktigt orkat hänga med i uppdateringarna)
alla historier fram till i somras finns med på min dotters annars rejält ouppdaterade hemsida.
under bilder och historier finns dom samlade.
mina egna favoriter är badrumskoll och ettårsdagen.

vad som oxå syns på historien om ettårsdagen är att jag har plåtat nathalies porträtt varje månad fram till ettårsdagen. nu plåtar jag henne varje halvår. blir kul att sätta ihop på något sätt sedan.

du har ju en digitalkamera så det är bara att plåta på. plåta plåta plåta är vad som gäller med barn.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar