Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

fotografera barn

Produkter
(logga in för att koppla)

richchris

Ny medlem
Jag är ingen pedofil men tycker att en bild med lekande barn kan vara trevlig. När jag fotograferade i en park blev jag anmodat att inte fotografera.Jag t änkte två saker. I dag, med alla skandaler kan jag förstå att människor är rädda men vad händer med vår frihet att uttrycka oss. Mänga underbara konstverk, foton tavlor hade inte funnits om vi hade haft samma inställning genom tiderna.
Vad tycker andra

Principiellt kan ingen hindra dig att fotografera i en park - Men jag kan, som du själv skriver, förstå folk.

Samtidigt anser jag att det hela har gått lite för långt, folk generaliserar alldeles för lätt. Min hustru som är föreståndare på ett dagis hade ett barn som skulle eventuellt börja på dagiset. Oroliga morföräldrar besökte dagiset, som har en manlig anställd, och relativt omedelbart fick min fru frågan om dom hade några anställda som var pedofiler!

Detta är ett exempel på ett extremfall, men samtidigt relativt talande för någonting annat:

En man i en miljö där han inte förväntas vara = skumma avsikter.

Detta är en ganska obehaglig diskriminering som jag inte riktigt kan förlika mig med. Jag misstänker att du har råkat ut för samma sak:

Man med kamera i park = skumma avikter

Jag anser dock att är man en seriös fotograf, så har man en skyldighet att visa att man är seriös. Det är egentligen inte så svårt.

- Jag lämnar alltid visitkort så att föräldrar kan nå mig.

- Jag erbjuder dom bilder som dom kan godkänna via mail.

- Jag visar tidigare bilder jag tagit.

För mig finns det ingen anledning att "kriga" för de rättigheter man har som fotograf. Det är ett krig man inte kan vinna. Det är bättre att visa att man tar sitt ansvar och sin yrkesroll på ett seriöst sätt och bjuda in människor till dialog och möjlighet att påverka.

Det är lättare att förändra stereotypa uppfattningar i en relation än genom konflikt.

håller med

Jag är glad att det verkar finnas fler än jag som tycker att det finns en viss obalans i hela det ämnet och att man inte behöver dra saker till ytterligheter.

Jag har faktiskt haft samtal med en av personalen och försökt låta de förstå att jag pedofiler inte går helt öppet runt i en park och fotograferar leksituationer . men det var svårt. Däremot verkar visitkort och möjlighet att se vad man har gjort för bilder förr en väldig bra ide. Tack

Hela den här diskutionen är otroligt infekterat. Och i längden så tror jag att vi förstör framtiden för många unga pojkar som lever utan pappa och inte har någon manlig förebild förren dom kommer upp på högstadiet eller t.o.m. gymnasiet.
Den här diskutionen är enda anledningen till att jag inte sökte till barn och fritid och började jobba inom barnomsorgen när det var dags för det valet.

Greven

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar