Annons

Fotografera av andras bilder?

Produkter
(logga in för att koppla)

johannaj78

Aktiv medlem
Hade nyligen denna diskussion på ett annat forum:

Person A har fotograferat av TV-bilden och lagt ut bilderna på forumet.

Person A: Några jag har knäppt från tv:n, har beskurit och grejar med en del också
(De är det dock Copyright på, så de får bara användas offentligt med min tillåtelse)

Jag: Din tillåtelse? Jag trodde det var Grundy [TV-bolaget] som hade rättigheterna till KF [programmet].

Person B: Kolla gärna SFS. Har man fotograferat av en bild så är det ett nytt verk och
därmed innehar fotografen rättigheterna till verket.

Jag: Verkligen? Verkar ju helt sjukt. Man missar ju helt poängen med upphovsrätt
om vem som helst kan fotografera av en bild och sedan använda den fritt.

Hur är det egentligen? Kan man verkligen fotografera av någon annans bild (eller som i det här fallet ett TV-program) och på så sätt få rättigheterna till bilden? Vad är meningen med upphovsrätt då?

Nja... De där killarna (antar jag) läser nog lagen som hin håle läser bibeln.

Som jag tolkar det blir det så att säga ett dubbelt upphovsrättsläge.

Användningen av bilderna kräver tillåtelse från dels den som har upphovsrätten till originalfotot (TV-bilderna) och dels den som bearbetat (avfotograferat) dessa.

Upphovsrättslagen 4 §:

4 § Den som översatt eller bearbetat ett verk eller överfört det till annan litteratur- eller konstart har upphovsrätt till verket i denna gestalt, men han äger icke förfoga däröver i strid mot upphovsrätten till originalverket.

Har någon i fri anslutning till ett verk åstadkommit ett nytt och självständigt verk, är hans upphovsrätt ej beroende av rätten till originalverket.

Enda frågan är vad som avses med "i fri anslutning"? Det verkar dock inte rimligt att det skulle vara tillämpligt här.

Man skulle kunna tänka sig att lagens huvudsyfte är att skydda den som bearbetar ett verk från intrång av den som har upphovsrätt till originalet.

Tänk efter:
Om inte denna regel fanns så skulle jag kunna be dig översätta en text jag har skrivit och sedan använda det påseendeexemplar du senare skickar till mig utan att ersätta dig för det.

jag har en liknande fråga...

får jag ta kort på en notis i en tidning, eller snarare en del av den, på ett konstnärligt sätt och publicera den bilden utan att strida mot upphovsrätten för den som har skrivit notisen? (det rör sig om en "namnlös" notis typ TT)

I flertalet tidigare frågor har detta dristats, och så vitt jag förstått, får man inte avbilda annans bild, vilket rimligtvis innefattar även textuttdrag och TV bild, om det är huvudmotivet i bilden. Det avbildade måste vara offentligt, undantaget ifrån reglen är offentligt utställda statyer.

I fallet ovan borde person A, redan i första stadiet begått ett övertramp då han fotograferade av TV rutan och därmed skyldig till brott mot upphovsrätten. Likaså om man fotograferar av en text, och har som huvudmotiv.

För att dra saken till sin spets, skulle man kunna fotografera av ett fotografi, och därefter kalla detta sitt eget, vilket förmodligen ingen här på FS skulle vara intresserade av.....

// Anders

Du har inte begått något övertramp om du bara framställt en kopia för eget bruk, dock om du publicerar den utanför det syftet.

Frågan jag spontant får här är att varför vill man fotografera av en TV för att på det sättet få en bild på någon person?? För att ha ett foto på en person, tex en artist så skulle i alla fall jag velat vara där på plats och fyrat av kameran för att minnas händelsen... inte på TV.. det känns lite befängt.

Men OK... jag kan fota av schlager-festivalen på TV i morgon och låtsas att jag satt i publiken... coolt :((

Förlåt att jag spårade av ifrån trådens ursprung, men jag var tvungen... så Johanna, radera mitt inlägg om du vill *S*

Mvh Ulrica

wsaar skrev:
Du har inte begått något övertramp om du bara framställt en kopia för eget bruk, dock om du publicerar den utanför det syftet.

så om man tar kort på en bok till exempel, med ett litet utsnitt som många har gjort här på Fotosidan, är det olagligt?

så om man tar kort på en bok till exempel, med ett litet utsnitt som många har gjort här på Fotosidan, är det olagligt?
Vet inte riktigt vad du syftar på, men att ta kortet är inte olagligt nej, att däremot lägga ut det på Fotosidan kan vara.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar