Johanna. En nöjd kund ger fler.. Utställningar, en snygg portfolio som du kan visa upp, hemsida och prata prata och prata samt tro på dig själv. Var medveten om varför du är bättre för kunden än konkurrrenten runt hörnet så du kan motivera varför kunden behöver just dig men svara/berätta det sakligt och snyggt om det alls krävs. Skryt inte. Jag vill också avråda dig från att gå ut med aslåga priser som kan resultera i att det blir svårt för dig att höja sen.
Och jodå, marknad finns nog fortfarande men personligen har jag fått tänka om och blivit tvungen marknadsföra mig också istället för att förlita mig på de återkommande storkunderna tidigare.. Några prioriterar alltid, bara man finner dem, så jag hoppas Magnus har rätt och att det kommer finnas utrymme för de som vill in i framtiden så inte branschen tas över av fula bilder från företagens kompakter.
Tror dock den "enkla" kompletta lösningen med digitalt i kombination med att så många ger bort sina bilder i princip gratis (eller plåtar flera timmar för en femhundring totalt) kan påverka sjunkande förfrågning av fotografer i vissa delar av branschen men inte i alla..
Hårt sagt tycker jag också att några som åtar sig uppdrag har för stor tro på sig själva. Jag har fått förfrågan om att fixa andras "sjabbel" någon gång. Såna som chansat.. Att veta begränsningar, välja inriktning och kunna nobba sånt utanför områden där man känner sig säker tror jag alla tjänar mest på i längden.