ANNONS
Annons

Fotograf som jobb

Produkter
(logga in för att koppla)
Hur är det egentligen att vara fotograf? är det mycket jobb och slit, eller är det ganska lätt ? Jag vill gärna bli fotograf, Men jag måste veta lite mer om det är nått man kan klara av att jobba med. Jag skall börja en linje på gymnasiet med fotografering. Det skall bli kul. Men jag vet inte hur långt jag kommer kunna komma i yrket.

Det beror mycket på vad du vill jobba med för foto, men det är långt ifrån den tryggaste branschen att jobba inom. Speciellt inte om du gör det på heltid.

Innan du kommer in i branschen är det alltid mycket slit och lite pengar. Om du är duktig och lyckas du göra dig ett namn blir det lättare, men det är alltid en stor osäkerhet att vara engen företagare och all ledig tid "kostar".

Se till att bli en rik och berömd modefotograf. Då behöver du bara säga åt dina assistenter och retuschörer hur du vill ha bilden. Sen trycker du på knappen och dricker romdrinkar resten av tiden. För 50 papp om dan. ;)

Mycket jobb är det nog i de flesta andra yrken också. Iaf de jag haft tidigare, men det är nog inget att vara rädd för om man tycker det man gör är kul tycker jag.

Fast någon säker bransch är det inte och jag tror inte den lär bli lättare med tiden. Det finns många kameraägare och prioriteringarna av bildens kvaliteér sjunker kanske också. Några av mina fd (återkommande) kunder har valt att köpa kamera till företaget och börjat plåta sina egna bilder och föredrar kronorna de spar.

Antagligen är bra säljare en lika viktigt eller ännu viktigare egenskap än bra fotograf (även om uppdragen ju också ska klaras.)

lottawe skrev:
Fast någon säker bransch är det inte och jag tror inte den lär bli lättare med tiden. Det finns många kameraägare och prioriteringarna av bildens kvaliteér sjunker kanske också. Några av mina fd (återkommande) kunder har valt att köpa kamera till företaget och börjat plåta sina egna bilder och föredrar kronorna de spar.
Det var samma sak när "DTP" kom på 80-talet. Då blev alla sina egna designers och det producerades oändliga mängder trycksaker som var ren dynga under ett par år. Nyhetens behag la sig med tiden och nu är det kvalitet som gäller igen.

Jag är rätt säker på att det är just den här fasen av växtvärk som foto befinner sig i just nu.

Bra bilder och duktiga människor finns det alltid behov av.

lottawe skrev:
Det finns många kameraägare och prioriteringarna av bildens kvaliteér sjunker kanske också. Några av mina fd (återkommande) kunder har valt att köpa kamera till företaget och börjat plåta sina egna bilder och föredrar kronorna de spar.

Jag har lite andra erfarenheter. Jag tycker kunderna redan börjar inse att det inte bara är att trycka av och vips så har man det önskade resultatet. Eller ja, kanske bilden fungerar..men så var ju det dehär med att den skulle friläggas och ljusteras till rätt färg och göras iordning för tryck.

Ska iväg på ett jobb nästa vecka där det skall plåtas till katalog och reklammaterial. Det gjorde de själv innan, men insåg att det inte var sådär jättelätt. Färgerna blev ju inte rätt.

Jag tror att man måste erbjuda en mer komplett lösning idag, än när man körde med film. Då kunde man ju bara lämna iväg neggen/diorna och så var fotografens jobb "klart". Idag vill kunderna ha färdigt material för tryck på en CD.

Tigerbitch90 skrev:
Men hur kan jag skaffa mig ett "namn" ? hur kan juag göra så att folket ser mina bilder ?

Skaffa dig en kamera och ge dig ut och fota. Sen lägger du upp bilderna på en hemsida.

Tryck upp lite visitkort med hemsidans namn som du kan lämna till folk när du är ute och fotar.

Berätta om hemsidan för folk du känner. Tycker dom att bilderna är bra så kanske dom berättar för sina kompisar osv.

Tigerbitch90 skrev:
Men hur kan jag skaffa mig ett "namn" ? hur kan juag göra så att folket ser mina bilder ?

Hemsida är ett bra förslag, blir som en marknadsföringskanal för dig, gentemot kunder. Ganska viktigt dock att den håller viss kvalité, för då ger den ett lite seriösare intryck än om man suttit i frontpage och knåpat ihop något som man tycker ser häftigt ut.

Sen skall ju sidan underhållas också.....humm..*petar lite i sidan på mig själv*

Tigerbitch90 skrev:

Bygg upp en riktigt bra mapp som visar vilken typ av bilder du gör. Sen är det "bara" att kontakta en hel massa potentiella kunder och gå ut och kränga. Det blir lättare att få till möten om du har en bra hemsida.

Lika tråkigt som nödvändigt... :)

Johanna. En nöjd kund ger fler.. Utställningar, en snygg portfolio som du kan visa upp, hemsida och prata prata och prata samt tro på dig själv. Var medveten om varför du är bättre för kunden än konkurrrenten runt hörnet så du kan motivera varför kunden behöver just dig men svara/berätta det sakligt och snyggt om det alls krävs. Skryt inte. Jag vill också avråda dig från att gå ut med aslåga priser som kan resultera i att det blir svårt för dig att höja sen.

Och jodå, marknad finns nog fortfarande men personligen har jag fått tänka om och blivit tvungen marknadsföra mig också istället för att förlita mig på de återkommande storkunderna tidigare.. Några prioriterar alltid, bara man finner dem, så jag hoppas Magnus har rätt och att det kommer finnas utrymme för de som vill in i framtiden så inte branschen tas över av fula bilder från företagens kompakter.

Tror dock den "enkla" kompletta lösningen med digitalt i kombination med att så många ger bort sina bilder i princip gratis (eller plåtar flera timmar för en femhundring totalt) kan påverka sjunkande förfrågning av fotografer i vissa delar av branschen men inte i alla..

Hårt sagt tycker jag också att några som åtar sig uppdrag har för stor tro på sig själva. Jag har fått förfrågan om att fixa andras "sjabbel" någon gång. Såna som chansat.. Att veta begränsningar, välja inriktning och kunna nobba sånt utanför områden där man känner sig säker tror jag alla tjänar mest på i längden.

Senast ändrad:
Jag har alltid med mig några visitkort, och sedan kan man lämna ett om tillfälle ges. Man behöver ju inte tvinga på folk ett men när tillfället ges så lämnar man över ett kort, en gång gjorde jag det till kunden framför mig i kassan på ICA :) Sedan får man hoppas att de tittar in på hemsidan och gillar vad de ser. När jag fotar konserter brukar jag lägga upp bilderna och sedan maila bandet, ofta gillar de bilderna och vill ha dem på sin sida. I vissa fall utgår en viss ersättning och i vissa fall låter jag de lägga upp bilder utan kostnad men med länk till min hemsida, då fungerar det som PR. Nu försörjer inte jag mig på min fotoverksamhet, då får man nog ligga i mer men det är ett sätt att bygga upp ryktet om att "här finns en fotograf som arbetar på ett intressant sätt, kolla in ..." och med tiden så...

Tigerbitch90 skrev:

Börja fota för skolans tidning, se om det finns andra ideella projekt som du kan träna upp dig på.

Var envis som synden, ha alltid kameran med dig och fota på kompisar, fester, tillställningar och allt annat du kan komma åt. Sen lägger du upp bilderna på hemsidan och ger folk din adress. folk är alltid intresserade av att se bilder på sig själva, och när de har sett och tyckt om, kommer de att ha dig i åtanke den dagen någon behöver fotograf 'på riktigt'.

Gå med i en fotoklubb, där kan du träffa andra fotointresserade, ta tips och ideer av dem. Kanske kan du vara med och ordna utställningar, tävla lite med bilder m.m.

Så lycka till i fotovärlden :)!

// Mari

Det här var en riktigt bra tråd. Många bra tips till oss som tänkt utbilda oss till fotografer. Jahapp, då blir det till att sätta igång med design till hemsida senare.

och hur ditt visitkort ska se ut :) Bra att fundera ett tag innan man bestämmer sig. Det finns en tråd om visitkort, där man kan bolla lite.

Jag måste säja att jag också i likhet med Jesper har den erfarenheten att företag och organisationer faktiskt börjar inse att fotografier inte bara går att fixa uutan vidare. Jag har sett seriösa företag har bilder tagna med mobiltelefon(!!!!). Många förerag inser att fotokvaliteten är en viktig det i företagets officiella profil utåt och vilket företag är inte intresserat av det säj!

Ska man som sagt rikta in sig på att försörja sig på foto måste man troligen jobba som en gris under en längre tid. Man bör nog tänka efter innan man kaster in sig i den ruljansen. Kanske då bättre att börja lite försiktigt med kompisfoto, sport, konsert mm.

Jag har tänkt sätta en dekal på bilen med min logga, länk till min hemsida och kontaktuppgifter mm. men det har inte riktigt blivit av ännu.

Ang. det Richard skrev så vet jag att det kommer krävas mycket mycket jobb för att kunna försörja sig som fotograf. Har redan börjat med att försöka få ut bilder och mitt namn, men någon hemsida har det inte blivit av än.

Men är väl bara sätta igång och slita. Skulle egentligen fotat åt Håbofestivalen i sommar men det vart inget av det, dock har jag mingelfotografering på ett bröllop att sköta. :)

Hej Johanna!

Vad jag vet av min erfarenhet i tidnings- och reklambranchen så ska du se till att känna rätt personer och viktigast av allt: få en redaktionell erfarenhet så de som kanske senare anställer dig vet att du fungerar på en stressig tidning/reklamredaktion (om det är det du vill).

Ett tips: sök in till din lokala tidnings ungredaktion om någon sådan finns, annars kan du tokragga efter praktikplatser på bra företag, en fot in är allt som behövs.
Och av de fotografer som gör lumpen på tidningen Värnpliktsnytt så brukar framtiden vara lite mer säker. Fina foton blir det också, så sök om några år ; ) (reklam, :p)

Och: Lär dig allt, sedan kan du utveckla en egen stil!

För att lyckas ute i arbetslivet krävs en utbildning. Det räcker inte att köpa en kamera, skapa hemsidor och visitkort.

Utbildningen ger den ryggraden som krävs när allt känns uppförsbacke.

Mycket klokt har sagts tidigare och jag kan instämma att man tidgit bör hålla en snygg grafisk profil som är samma på hemsida, tryck, loggor etc. för att visa seriositet som fotograf!(Det handlar en del om desig n etc. trots allt)

Jesper Ekvalls sida är ett föredömligt exempel enligt mig! Inte för mycket färger utan fokus läggs på bilderna...

Men, kan jag få en bra grund i fotografering genom att gå Grafiskkomunikation på gymnasiet ? Jag känner meii osäker :S

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar