ANNONS
Annons

Fotograf som jobb

Produkter
(logga in för att koppla)
Jag blir bara så trött på alla som säger att det är så mycket slit och jobb när man jobbar som fotograf..

Är det fotograf man vill bli så kommer ju varje foto-jobb att vara en fröjd!

Självklart får man vara beredd på mycket jobb men jag förstår liksom inte det jobbiga när man får hålla på med det man älskar att göra?

Man får också vara beredd på att man kanske inte kan leva på att fota enbart det man gillar att fota, men om man älskar att fotografera så är ju faktiskt inte motivet det allra viktigaste.. tänker på så många musiker som aldrig lyckas.. jo, därför att de vägrar att hålla på med något annat just den smala lilla musikstil de gillar bäst..

Danlo skrev:
Jag blir bara så trött på alla som säger att det är så mycket slit och jobb när man jobbar som fotograf..

Är det fotograf man vill bli så kommer ju varje foto-jobb att vara en fröjd!

Självklart får man vara beredd på mycket jobb men jag förstår liksom inte det jobbiga när man får hålla på med det man älskar att göra?

Man får också vara beredd på att man kanske inte kan leva på att fota enbart det man gillar att fota, men om man älskar att fotografera så är ju faktiskt inte motivet det allra viktigaste.. tänker på så många musiker som aldrig lyckas.. jo, därför att de vägrar att hålla på med något annat just den smala lilla musikstil de gillar bäst..

Daniel, jag maste saga att det ar ganska naivt att saga att vara yrkesfotograf ar en frojd. For det forsta sa ar det ett otroligt svart yrke att tjana stora pengar pa for manga. Sjalvklart sa ar det manga ganger skoj att fa jobba med nagot som man har ett stort intresse av, men allt andras tyvarr nar fotograferandet har kravet pa sig att betala hyran, mat och klader for barnen osv. Man har da inte langre samma val att bara ta sig an de uppdrag som man tycker ar skoj, men maste ofta ta sig an saker som man inte tycker ar sa skoj eller plata nagot i en stil man sjalv inte tycker ar den basta. Du har en kund som betalar dig och ditt mal blir att gora honom eller henne sa nojd som mojligt. Vad jag menar sa ar det valdigt fa yrkesfotografer som kan ga sin egna vag utan nagra kompromisser och samtidigt tjana tillrackligt med pengar pa det. Tror sakert att en amatorfotograf har svart att forsta hur man kan kanna sa, men tro mig ALLT andras den dagen du gor det pa heltid och har krav pa att tjana tillrackligt for att forsorja din familj.

Martin

Daniel, du skulle kunna ta guld i VM för skygglappar mot verkligheten. Att tjäna pengar handlar ofta om att prostituera sig, bara för att man gillar sex så är det inte skoj att sälja sex då det är någon som betalar för att ha sex på sina vilkor. Samma sak med musik och med foto.

Musiker inom en snäv musikstil klarar inte att försörja sig på musiken, jag vet flera som gör jinglar etc för att försörja sig.

/Mikael, musiker - artrock (med flera hundra osålda ex av senaste plattan i garderoben)

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar