JohanOlovsson
Aktiv medlem
Magnus. Skulle inte du kunna berätta om din väg in i fotobranshen!?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
JohanSandin skrev:
Magnus. Skulle inte du kunna berätta om din väg in i fotobranshen!?
egyptian_soul skrev:
Hur är det om man aldrig utbildar sig till fotograf, utan väljer något "säkrare" att falla tillbaka på om fotograferandet visar sig vara olönsamt? Kan man ändå bli erkänd som en duktig fotograf?
egyptian_soul skrev:
Ok, tack för svaret! Men det kanske ändå kan påverka lite? Om man t.ex. söker jobb på en tidning kanske de ändå föredrar en person som gått utbildning än en som inte gjort det, om vi utgår från att båda är ungefär lika skickliga fotografer. Fast sen spelar väl också ens sociala förmåga en stor roll.
Anteht skrev:
Jag tänkte på en sak ang. det med pressfoto. Om vi säger att man jobbat på sin skoltidning som fotograf, kommer det underlätta när man söker praktik? För jag har erbjudit mig själv dessutom att arbeta med skoltidningen, om de som leder skoltidningen sa till mig att de flesta har mycket lättare att få praktikplatser än vad de flesta andra har.
Och ens sociala kompetens är väl något de flesta mediakoncerner tittar på, då media är ett väldigt utåtriktat yrke?
Tänkte bara på det eftersom jag har en väldigt bra social kompetens osv.
Lorryquai skrev:
Ska även försöka få in min fot i pressbranchen via lokaltidningens ungdomssektion.
Precis den vägen jag också tar. Har nu börjat jobba som fotograf på attityd på GP och hoppas på att det ska öppna dörrar. Bara att vänta och se.Lorryquai skrev:
Jag tänker också köra in mitt namn i fotovärlden!
Satsar för fullt, ska starta eget företag så att man kan börja sälja bilderna vitt och kalla sig frilansare.
Ska även försöka få in min fot i pressbranchen via lokaltidningens ungdomssektion.
Det tror jag är ett steg i rätt riktning.
Vad säger de visa om detta?
//Lorry
Lorryquai skrev:
..Ska även försöka få in min fot i pressbranchen via lokaltidningens ungdomssektion..
Lorryquai skrev:
Dock så undrar jag en sak, när kan man kalla sig frilansare?
Behöver man f-skattesedel för att göra det eller är det bara ett allmänt uttryck?
rnyholm skrev:
För att lyckas ute i arbetslivet krävs en utbildning. Det räcker inte att köpa en kamera, skapa hemsidor och visitkort.
Utbildningen ger den ryggraden som krävs när allt känns uppförsbacke.