Annons

Fotograf som jobb

Produkter
(logga in för att koppla)
JohanSandin skrev:
Magnus. Skulle inte du kunna berätta om din väg in i fotobranshen!? ;)

Jodå.

Jag plåtade väldigt mycket under gymnasiet och tittade mycket i fotoböcker. Läste mycket fototidningar. På så sätt fick jag rutin och genom böckerna och tidningarna lärde jag mig tekniken och fick upp bildkänslan.

Som alla andra så immiterade jag de fotograferna som jag gillade vilket är lärorikt. Jag tog också och klippte hårt i mina pappersbilder om de inte var rätt komponerade.

Hade jag bort på en mindre ort så hade jag säkert försökt få jobba lite för en dagstidning.

Under gymnasiet började jag göra lite uppdrag.

Direkt efter gymnasiet fick jag jobb som dagisfotograf. Konstigt nog stannade min fotografiska utveckling av då. Jag orkade inte plåta så mycket privat. Gjorde en del jobb på firman också.

Några år senare läste jag journalistik 1 år och fick jobb som redaktör för en ungdomstidning. I jobbet fick jag fotografera en hel del och jag utvecklades både genom jobbet och privat.

Efter några år sökte jag jobb som pressfotograf, vilket alltid varit min dröm, och fick jobbet. Har jobbat där i 3 år nu och har under tiden också fått jobb på Kamera & Bild.

Jag jobbar också mycket med min egen firma. Märker att jag får fler mer jobb desto fler jobb jag utför. Kontaktnätet växer och ryktet sprider sig.

Vad jag kanske kan ångra är att jag inte stuckit ut hakan mer tidigare. Jag tänkte att jag skulle utvecklas och bli bättre innan jag raggade uppdrag eller sökte jobb. Med tiden har jag lärt mig att man utvecklas mer effektivt och på ett helt annat sätt när man gör uppdrag. Så att göra fotouppdrag eller jobba som fotograf är väldigt utvecklande (med undantag för dagis/skolfotograf där man mer lär sig hantera människor och spela pajjas.

Mina råd är:
- Så ta de små uppdrag du kan få. Jobb ger jobb.
- Teknik är det enklaste att lära sig. Det lär du dig snabbt om du vill och kräver ingen skola.
- Att utveckla bildseende (få ett eget bildspråk) är viktigast. Det får man genom att fotografera mycket och titta på andras bilder.

ingen utbildning?

Hur är det om man aldrig utbildar sig till fotograf, utan väljer något "säkrare" att falla tillbaka på om fotograferandet visar sig vara olönsamt? Kan man ändå bli erkänd som en duktig fotograf?

Re: ingen utbildning?

egyptian_soul skrev:
Hur är det om man aldrig utbildar sig till fotograf, utan väljer något "säkrare" att falla tillbaka på om fotograferandet visar sig vara olönsamt? Kan man ändå bli erkänd som en duktig fotograf?

Det finns ingen absolut koppling mellan att bli etablerad fotograf och att ha gått utbildning. Men utbildningen kan vara en bra hjälp för att lära sig tekniken och komma igång med den bildmässiga utvecklingen.

Att vara fotograf handlar om personlig utveckling och inte om formell kompetens. Precis som en författare.

Jag studerar foto, och det bästa enligt mig är att jag får vistas i den kreativa miljön och får prata med lärare och föreläsare som kommer med goda råd och feedback.

Och precis som Magnus sa att jobb ger jobb kan jag bara hålla med om. Jag jobbar på en dagstidning nu, erbjöd mig att komma på frivillig praktik, d.v.s ingen lön i en månad, men trots att jag har gått på minus denna månad har jag ändå fått in foten och gjort ett gott intryck, igår frågade dom mig om jag vill komma tillbaka nästa sommar som riktig sommarvikarie. Så det har ju gett resultat! Riktigt kul har det varit också.

Har bara fotat i 2 år sammanlagt, senaste året har jag tagit det mera seriöst och jag har märkt hur enormt mycket jag har lärt mig under den tiden när jag tänker tillbaka. Bara man vågar satsa lite!

Ok, tack för svaret! Men det kanske ändå kan påverka lite? Om man t.ex. söker jobb på en tidning kanske de ändå föredrar en person som gått utbildning än en som inte gjort det, om vi utgår från att båda är ungefär lika skickliga fotografer. Fast sen spelar väl också ens sociala förmåga en stor roll.

egyptian_soul skrev:
Ok, tack för svaret! Men det kanske ändå kan påverka lite? Om man t.ex. söker jobb på en tidning kanske de ändå föredrar en person som gått utbildning än en som inte gjort det, om vi utgår från att båda är ungefär lika skickliga fotografer. Fast sen spelar väl också ens sociala förmåga en stor roll.

På tidningarna smäller fotoutbildningen på Biskops-Arnö. På en del tidingar kan man bara få praktik om man går på rätt skola.

Biskops-Arnö är en kvalitetsstämpel för pressfoto och Gamleby är bra för den som vill jobba kommersiellt. Men en hel del skolor har noll värde ur arbetsgivaren synvikel, även om utbildningen betyder en hel del för den som gått den.

Jag tänkte på en sak ang. det med pressfoto. Om vi säger att man jobbat på sin skoltidning som fotograf, kommer det underlätta när man söker praktik? För jag har erbjudit mig själv dessutom att arbeta med skoltidningen, om de som leder skoltidningen sa till mig att de flesta har mycket lättare att få praktikplatser än vad de flesta andra har.
Och ens sociala kompetens är väl något de flesta mediakoncerner tittar på, då media är ett väldigt utåtriktat yrke?
Tänkte bara på det eftersom jag har en väldigt bra social kompetens osv.

Anteht skrev:
Jag tänkte på en sak ang. det med pressfoto. Om vi säger att man jobbat på sin skoltidning som fotograf, kommer det underlätta när man söker praktik? För jag har erbjudit mig själv dessutom att arbeta med skoltidningen, om de som leder skoltidningen sa till mig att de flesta har mycket lättare att få praktikplatser än vad de flesta andra har.
Och ens sociala kompetens är väl något de flesta mediakoncerner tittar på, då media är ett väldigt utåtriktat yrke?
Tänkte bara på det eftersom jag har en väldigt bra social kompetens osv.

Genom att jobba på skoltidning visar du att du är ambitiös och målinriktad. Bra bilder är något man jobbar sig till.

Så när du söker praktik vet tidningen att du är så beslutsam i ditt yrkesval att du jobbar med skoltidning och at du antagligen lärt dig något på vägen.

Det värsta en tidning kan få är en praktikant som bara har en vag idé i huvudet om att bli fotograf. Motiverade praktikanter som vill lära sig nått vill man ha.

AH skönt att höra från dig! :) Hah.

Dessutom så har våran skola (MediaGymnasiet i Nacka strand) ganska bra relation med DN och just DN är premuneranter på våran skoltidning, så det känns nog ganska säkert att om jag har tur nog att få praktik på DN kommer det nog vara rätt bra.

Nu längtar jag bara tills de som sitter i redaktionen på tidningen ska bestämma vad som ska vara med i nästa nummer, sen blir det till att börja arbeta. :)

Jag läser ju också på din skola, och att vi har bra relation med DN förvånar mig. Kan nog bli svårt att få praktik där tror jag. Börja tjata tidigt..

Jag tänker också köra in mitt namn i fotovärlden!

Satsar för fullt, ska starta eget företag så att man kan börja sälja bilderna vitt och kalla sig frilansare.

Ska även försöka få in min fot i pressbranchen via lokaltidningens ungdomssektion.

Det tror jag är ett steg i rätt riktning.

Vad säger de visa om detta?

//Lorry

Lorryquai skrev:
Ska även försöka få in min fot i pressbranchen via lokaltidningens ungdomssektion.

Det brukar vara en utmärkt väg. Då brukar man ha bra chans på sommarvik.

Hoppas att det finns bra fotografer på tidningen som kan lära och inspirera.

Lorryquai skrev:
Jag tänker också köra in mitt namn i fotovärlden!

Satsar för fullt, ska starta eget företag så att man kan börja sälja bilderna vitt och kalla sig frilansare.

Det tror jag är ett steg i rätt riktning.

Vad säger de visa om detta?

//Lorry
Precis den vägen jag också tar. Har nu börjat jobba som fotograf på attityd på GP och hoppas på att det ska öppna dörrar. Bara att vänta och se. :)

Lorryquai skrev:

..Ska även försöka få in min fot i pressbranchen via lokaltidningens ungdomssektion..

Det skulle jag också vilja göra, men lokaltidningen har ingen ungdomssektion och så tar dom bara emot fotografer från dom större fotoskolorna.. Tråkigt:(

Dock så undrar jag en sak, när kan man kalla sig frilansare?

Behöver man f-skattesedel för att göra det eller är det bara ett allmänt uttryck?

Magnus: Ska försöka till sommarn om annat, är ett tag kavr till att träna upp sig annars. Jovars, jag tycker att lokaltidningens fotografer är grymma. KG Z Fougstedt är en toppensnubbe! Åretsbild-vinnare 2004 om jag minns rätt, 2:a 2005. Så visst finns det tallang i gubben och i tidningen! Jag gillar deras stuk.

Södermanlands nyheter jobbar dom på, by the way.

//Lorry

Lorryquai skrev:
Dock så undrar jag en sak, när kan man kalla sig frilansare?

Behöver man f-skattesedel för att göra det eller är det bara ett allmänt uttryck?

Frilansare kan vem som helst kalla sig, men för att det ska låta trovärdigt så bör du väl ha gjort nått frilansuppdrag.

F-skatt är en stor fördel. Mina första jobb som 16-åring fick jag betalt som milersätting... :) Uppdragsgivarna vill ofta slippa anställa.

Jag har en släkting som frilansar för Aftonbladet med A-skatt. Men han har varit DN-fotograf i 30 år och på Expressen innan dess...

rnyholm skrev:
För att lyckas ute i arbetslivet krävs en utbildning. Det räcker inte att köpa en kamera, skapa hemsidor och visitkort.

Utbildningen ger den ryggraden som krävs när allt känns uppförsbacke.

Nar det galler utbildning som hjalper en som fotograf sa ar det forst och framst finans/ekonomi och marknadsforing. Fotograferandet ar den "latta" delen av jobbet - det ar att ga runt ekonomiskt, klara sig igenom svackorna (intakterna gar alltid upp och ner) och formagan att standigt generera fler kunder och nya satt att tjana pengar pa. Tyvarr ar det sa att nar man fotograferar som yrke sa andras allt - man har inte langre samma lyx att standigt kunna fotografera konstnarliga masterverk - det galler istallet att ge kunderna vad de vill ha och det ar valdigt ofta inte samma stil/satt som du personligen tycker hade varit bast.

Martin

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar