Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbudsivrande politiker

Produkter
(logga in för att koppla)
Han fick ju ett bra svar (från en FS-medlem) samt en länk till en artikel här, skriven av Mikael Pertmann.
 
Ja, man blir rent ut sagt lite arg. Jag lade en kommentar på hans blogg. Jag håller även med Johan Hansén, sån där moralpanik kan nog många gånger säga en hel del under ytan. Var går gränsen för "sexuellt" och skall staten verkligen sätta gränsen för sånt. Vad är mest sexigt, en fullt påklädd kurvig tjej i tajta jeans, en nästan naken rynkig pensionär, eller en kille med bar överkropp och uttalad "sixpack" på magen..

Moralpanik. Jag tycker det är allvarligt när det kommer ifrån en riksdagspolitiker, sånt kan få allvarliga konsekvenser. Han säger dessutom att han har tagit upp smygfotografering i riksdagsdebatten flera gånger, mån tro vad han tagit upp mer exakt?
 
Svarade i hans blogg och det väntar på "moderering" :)

Bäst i förbuds- och populistklassen är i alla fall överkuckun i justitiedepartementet - Bodström. Kanske är det jämnt skägg mellan honom och Sahlin?

/Johan
 
Jag skrev också ett svar i hans blogg och väntar på moderering. Magnus (steelneck), var det länge sen du skrev ditt svar till honom?
 
marjos skrev:
Jag skrev också ett svar i hans blogg och väntar på moderering. Magnus (steelneck), var det länge sen du skrev ditt svar till honom?

Näe, det var en stund före det att jag skrev mitt förra inlägg här (det står klockslag på hans blog, jag vet dock inte hur väl det stämmer, men 12:22 ser troligt ut).
 
Snart kommer ngn riksdagsnisse från vänsterblocket och föreslår en obligatorisk badstrands-/naken-skatt på alla nya kameror och tillbehör.

Förbud och skatter brukar vara ryggmärgsreaktionen från de styrande :)

/Johan
 
Skrämmande att det finns Riksdagsledamöter som vill inskränka rätten att fotografera på allmän plats! Inte för att jag skulle sörja ett bortfall av "möjligheten" att just fota nakna bröst på närmsta strand, utan för att frågan är så mycket större än så. Men, det är väl typiskt politiker innan ett val; att gripa tag i populära frågor där man "vet" att man kommer att få medhåll av den stora massan -- utan någon vidare eftertanke från vare sig politikern eller den stora massan, om vad ett ev. genomförande skulle få för konsekvenser i övrigt...

Sammanfattning: Populism på hög -- låg? -- nivå!
 
jorgene skrev:
Sammanfattning: Populism på hög -- låg? -- nivå!

Populism på idiotnivå skulle jag beskriva det som. Inte minst om det är så att han också vill förbjuda fotografering "vid sexuella eller nakna situationer".
Inte för att jag sörjer porrens försvinnande, men det är ju så att även dessa omfattas av tryckfrihetsförordningen och andra fina rättigheter.
Dessutom skulle jag inte med Linanders förbud tillåtas ta sensuella bilder av den kvinna jag älskar, inte ens om bilderna bara ses av våra ögon och än mindre är kända av någon annan.

Som jag konstaterat förut här på forumet, det är valår...
 
han har ju blandat ihop två saker:
Att smygfilma någon i dennes lägenhet borde vara olagligt, en kränkning av det personliga rummet elller nåt.
Däremot på en stand, där får man "skylla sig själv" om man blir fotad, man är där frivilligt med mer eller mindre kläder på sig.
Om de läggs ut bilder på nätet torde det täckas av PUL om man/kvinna är topless eller så på bilden.

Inte så centerpartisktisk i min mening det han skriver
 
Efter att ha läst hans svar har jag också givit ett par korta kommentarer. Han får en retorisk guldstjärna för användandet av "straw man" argumentationen i sista stycket.

(Johan Linnander) Och är det konstigt att unga tjejer som blivit smygfotograferade när de solar blir mycket upprörda och tycker att det är konstigt att “äckelgubben” som fotograferat har gjort det helt lagligt?

Från http://en.wikipedia.org/wiki/Straw_man :
As a rhetorical term, "straw man" describes a point of view that was created in order to be easily defeated in argument; the creator of a "straw man" argument does not accurately reflect the best arguments of his or her opponents, but instead sidesteps or mischaracterizes them so as to make the opposing view appear weak or ridiculous. An example of this is when person A says "I don't think children should run into the busy streets". Person B will say "I think that it would be foolish to lock up children all day with no fresh air". This insinuates that person A's argument is far more draconian than it is.
 
Om personer skapar "sexuella eller nakna situationer" på allmän plats så är det väl i sådana fall de som är orsaken till eventuella problem, och dom får väl då också finna sig i att bli sedda och även ibland fotograferade.

Det börjar bli lite hysteriskt mot fotografering i allmänhet, man ska väl kunna ta en bild - även på en badstrand - utan att bli anklagad för att vara pervers. Sådana som Johan Linander hjälper knappast till att hålla det hela på en "sunda förnuftet"-nivå.
 
Anders Östberg skrev:Det börjar bli lite hysteriskt mot fotografering i allmänhet, man ska väl kunna ta en bild - även på en badstrand - utan att bli anklagad för att vara pervers. Sådana som Johan Linander hjälper knappast till att hålla det hela på en "sunda förnuftet"-nivå.
Det är precis som Linander inte vill fatta att "problemet" i denna fråga utgörs av hur s.k. "strandfoton" PUBLICERAS, och inte av att de överhuvud taget tas.

Med sådana vänner, behöver yttrandefriheten inga fiender...
 
Det är idiotiskt att föreslå stora svepande åtgärder som drabbar alla istället för bara de som beter sig illa. Vi får ett samhälle som ingen vill ha om vi drar ut det i sin förlängning. Några fotografer är perversa - förbjud all fotografering, några muslimer är terrorister - förbjud invandring, några män är pedofiler - förbjud manliga barnskötare, etc. Straffa de få som gör fel, inte alla som är oskyldiga.
 
Haha... Nytt svar på hans blogg.
Tydligen har han i ett tidigare inlägg sagt att:

"Jag tycker att man ska ha större respekt för de grundläggande fri- och rättigheterna än att bara föreslå inskränkningar så fort det känns nödvändigt för att lösa ett problem".

Tydligen inte i den nu aktuella frågan!
Vilken hycklare de har som rättspolitisk talesman i Centerpartiet...
 
och han är "Centerpartiets rättspolitiska talesman" det är skrämmande!

(edit: ah, det skrevs precis ovan - är visst en sägningstjuv undermedvetet ;)
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.