för att förtydliga denna tråd lite gran:
Alla skydds objekt har ett huvud förbud, det är tillträdes förbud.
detta förbud kan sedan komplementeras med ett annat förbud t.ex fotoförbud/ avbildning/mätning/dyk/ankra mm.
skyddsvakten får alltid kroppsvisitera personer på eller invid(som inte är ett fastställt avstånd, utan avgörs från fall till fall vad som behövs för att fullgöra bevakningsuppgiften.) skyddsobjektet för att fullgöra bevakningsuppgiften.
Om skyddsvakten kan misstänka att en person har fotograferat skyddsobjektet antingen på eller invid skyddsobjektet så får han beslagta kameran och sedan avisa(be dig gå där i från) avlägsna(med "våld" ta dig där i från) eller omhänderta( tillfälligt frihetsberöva dig och sedan överlämna dig till polisen.
om du fotar ett skyddsobjekt(med fotoförbud)( på eller invid det) så har du brutit mot skyddslagen och du kan bli straffad, det spelar ingen roll om du gör det med avsikt/uppsåt eller inte eftersom det även står att om du bryter förbudet av oaktsamhet så har du begått brottet i ala fall.
De flesta skyddsobjekt är skyltade men om sekretessen kräver det så behöver de inte vara det.
det är alltså envars skyldighet att veta om att byggnaden/området är skyddsobjekt och vilka förbud som gäller.
hoppas jag har gjort det hela lite klarare för er, men om jag ska förtydliga nått gör jag gärna det