ANNONS
Annons

Fotoförbud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Läs lagen och länstyrelsernas direktiv vad som gäller skyddsobjekt och hur dessa skall innefattas vad det gäller skyltning.
svårare än så är det inte

Länk eller dokument som man kan ta med sig? (nej ja visstja man ska inte slå SL-vakterna i huvudet med lagen)

Men om man ska fota på tex arlanda, kan det väl vara bra ide att prata med ansvarig?

Fota i tunnelbanan är en utdragen diskussion vi haft. Man får lite olika besked från pressansvarig SL och MTR.

nu talar du om två olika saker
att fotografera i tunnelbanan räknas som privat mark med särskilda bestämmelser som markägaren kan bestämma över och utfärda

DE skyddsobjekt som inte får fotograferas skall vara skyltade med fotografering förbjuden
om tvist skulle uppstå så får du ta ärendet till rättslig prövning.

nu talar du om två olika saker
att fotografera i tunnelbanan räknas som privat mark med särskilda bestämmelser som markägaren kan bestämma över och utfärda

DE skyddsobjekt som inte får fotograferas skall vara skyltade med fotografering förbjuden
om tvist skulle uppstå så får du ta ärendet till rättslig prövning.

Det var dumt att blanda in SL bara för att det var aktuellt. SL-s psressekreterare skriver i tidningen att tunnelbanan är en offentlig plats och MTR att den inte är det. Och saken har så vitt jag vet aldrig prövats.

Centralstationen var ett bättre exempel, det är ett skyddsobjekt.

Och som jag skriver ovan, det är inte speciellt smart att hävda sin rätt när väktare, även om de har fel, försöker göra sitt jobb.

Att låta saken gå till tingsrätten överlåter jag med varm hand till någon som brinner för det.

Var just på Arlanda terminal 5. Inga skyltar och det är ett skyddsobjekt som de flesta vet har fotoförbud.
Visserligen är hela Arlanda skyddsobjekt, men trots det har stora delar av anläggningen inga restriktioner alls. Där det råder fotoförbud, t ex vid säkerhetskontrollerna, är detta tydligt skyltat. Där det är tillträdeförbud framgår det också.

Det var dumt att blanda in SL bara för att det var aktuellt. SL-s psressekreterare skriver i tidningen att tunnelbanan är en offentlig plats och MTR att den inte är det. Och saken har så vitt jag vet aldrig prövats.

För mig är den delen ganska enkel; ända tills SL faktiskt SÅLT tunnelbanan till någon (och inte bara låter någon driva verksamheten som MTR nu gör) så är det sl som har allt att säga och MTR som har inget att säga. Både MTR och resenärerna är där för att de har en ekonomisk överenskommelse med SL så där har båda lika mycket att säga till om menar jag.

Men finns det något nummer man kan ringa för att kolla upp ev påståenden om fotoförbud från diverse vakter och andra typer? Det är ju när man står där ute och inte har tid att tjafsa som man behöver kunna ta reda på saken snabbt och enkelt!

Var finns litan över foto-förbud???

Nu kan det ju vara smart att inte blanda ihop allting vad gäller Arlanda. Det är nämligen så att vissa delar har fotoförbud med hänsyn till säkerheten/skyddsobjekt, men hela anläggningen omfattas av fotoförbud utan tillstånd om det gäller kommersiell fotografering/filmning. Tunnelbanan har för övrigt också regler som säger att fotografering för kommersiella ändamål inte är tillåten, men det är inte alls samma sak som avbildningsförbud enligt skyddslagen.

Det var väldigt vad folk upprepar saker och ting, Erland mfl har tidigt skrivit vad som gäller
Nu blandas en tredje komponent in och det är kommersiell fotografering på platser som tunnelbana.

Det var väldigt vad folk upprepar saker och ting, Erland mfl har tidigt skrivit vad som gäller
Nu blandas en tredje komponent in och det är kommersiell fotografering på platser som tunnelbana.

Ja, eftersom det är en förklaring till fantasierna om att det skulle råda ett generellt fotoförbud enligt skyddslagen på bl a Arlanda, vilket inte är sant. Det är ju läge att skilja på vad som är vad. Vad gäller tunnelbanan och Arlanda så framgår det på Arlandas respektive SL:s hemsidor att kommersiell fotografering och filmning inte är välkommen utan tillstånd.

Varför du nu hoppar på mig angående detta begriper jag inte eftersom jag håller med Erland i det han skriver.

Visserligen är hela Arlanda skyddsobjekt, men trots det har stora delar av anläggningen inga restriktioner alls. Där det råder fotoförbud, t ex vid säkerhetskontrollerna, är detta tydligt skyltat. Där det är tillträdeförbud framgår det också.

Ok, jag ska ta en snack med vakterna nästa gång, sist var det INTE ok att springa omkring och fota gångar och plan. Hade iofs stora utrustningen med, de tog kanske för givet att jag jobbade för någon.

Ok att jag lämnar dig som referens? :)

Varför lämna Erland som referens?

det står klart och tydligt vad som gäller skyddsobjekt, byggnader , privat område etc i lagen och hur dessa områden, byggnader etc skall skyltas angående att fotografering ej får ske utan tillstånd.

Man skall inte fråga för mycket då blir det inga bilder tagna och speciellt inte när man kan få "godtyckliga" svar från personer som saknar insikt i ämnet

Kan alla nu ta och läsa i Arlandas Airport Regulations vad som gäller så slipper vi detta gafflande?

http://www.arlanda.net/upload/A-02-2000 Områdesskydd.pdf

Se 4.7.

För att förenkla så kopierar jag in vad 4.7 säger:
Arlandas PDF sa:
4.7 Fotografering
4.7.1 Fotografering inom Stockholm-Arlanda Airport är, med undantag enligt 4.7.2 och 4.7.3, tillåten för enskilt bruk. Journalistiskt arbete kräver tillstånd från Stab kommunikation (pressjour tel. 08-797 61 36). För kommersiell fotografering hänvisas till Arlanda Visitor Service, tel. 08-797 60 15 som i sin tur inhämtar erforderliga tillstånd. Tider då Arlanda Visitor Service ej finns på plats hänvisas till Swedavia Airport Duty Officer
tel. 08-797 60 20.
4.7.2 I samtliga säkerhetskontroller gäller fotoförbud enligt Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m. Undantag från fotoförbudet kan ges av SA Sec.
4.7.3 Fotoförbud kan utfärdas, enligt Lag (1990:217) om skydd för samhällsviktiga anläggningar m.m, vid speciella situationer inom ramp K och ramp G.
Skyddsobjektsskyltar, enligt Försvarsmaktens författningssamling (FSF 1996:13) standard 2.1.3, skall vid dessa tillfällen uppsättas runt området som är belagt med fotoförbud.

En skyddsvakt har inte mer befogenheter utanför ett skyddsobjekt än gemene man så om han försöker eller ber dig sluta fotografera från allmän plats mot ett oskyltat skyddsobjekt.. så kan han ju försöka med det.. skulle han börja dra och slita i dig och dina grejor så tillkalla polis bara ;)

En skyddsvakt har inte mer befogenheter utanför ett skyddsobjekt än gemene man så om han försöker eller ber dig sluta fotografera från allmän plats mot ett oskyltat skyddsobjekt.. så kan han ju försöka med det.. skulle han börja dra och slita i dig och dina grejor så tillkalla polis bara ;)

Lycka till med den planen. :). Polisen har ännu mindre koll än vakten.

Skyddsvakten har befogenheterna även i anslutning till skyddsobjektet så det där är felaktigt.

En sanning med viss modifikation.
Skyddsvaktens befogenheter gäller på skyddsobjektet och i anslutning till detta.

En skyddsvakt har faktiskt befogenheter att under vissa omständigheter gripa och handfängsla en person ett visst antal meter utanför ett skydssobjekts område.

Tror det är tre meter som gäller.

Viktigt att komma ihåg att det är skillnad på "vanliga" vakter och skyddsvakter.

Det bör också påpekas att det är fängelse i straffskalan för brott mot skyddslagen, vilket gör att skyddsvakten kan ta till ett envarsgripande på bar bärning eller flyende fot.

Edit:
Sedan har vi ju den här paragrafen som gäller andra brott än sådana mot själva skyddslagen som sådan:

13 § En skyddsvakt har inom skyddsobjektet och i dess närhet samma befogenhet som en polisman att gripa den som det finns skäl att anhålla för spioneri, sabotage, terroristbrott, grovt rån eller förberedelse till ett sådant brott samt att ta i beslag föremål som personen för med sig. Detta gäller också om den misstänkte är på flykt från skyddsobjektet.

Senast ändrad:
ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar