Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotoförbud?

Produkter
(logga in för att koppla)
Det finns andra lägen där man inte kan slå paragrafer i huvudet på dem hur rätt man än har.

Tex Sturecompagniet är definitivt inte skyddsobjekt men försök fota den entrén på kvällen utan att vakterna säger till...eller värre.

Jag skulle gärna delta i en fotoutflykt för att fotografera entrén till Sturecompagniet på kvällen. Kan vi få ihop ett tiotal fotografer genom ett upprop här på Fotosidan tro? I så fall borde det fungera ganska bra.

Ok, en snabb koll på Nettovägen 6 på hitta.se
http://www.hitta.se/LargeMap.aspx?z...580" x="1615317"><t>(ny punkt)</t></pt></pts>
Byt till gatubild och snurra åt höger, visserliggen kan man inte se vad som står på den gula skulten men visst liknar den en klassisk skyddsobjektskylt.

Det är bara bra att "allting" fotograferas och hamnar på nätet. Ökad transparens är bra för medborgarna. Visserligen på bekostnad av myndigheter och politiker, men det priset är inte för högt.

Järnvägsstationer och T-banor räknas som militärt område och där gäller fotoförbud.
Inte i Sverige.

För att fotografera inne på ett företag eller inne i en affär krävs ägarens tillstånd.
Bara om du har blivit upplyst om det. Om ingen skylt finns, eller ingen har meddelat dig att du behöver tillstånd för att fotografera så är det fritt fram. Om fastighetsägaren, eller någon som disponerar fastigheten, meddelar dig att du inte får fotografera så måste du efterleva detta förbug eller lämna fastigheten. Redan tagna bilder påverkas dock inte.

För att fotografera inne på sjukhus eller andra institutioner krävs det landstings eller styrelsebeslut.
Samma som ovan.

För privat bruk får man fotografera på allmän plats, men inte lägga bilderna på nätet eller publicera dem på annat vis, utan att personerna som kan identifieras på bilden, ger sitt medgivande.
Man får publicera bilder på personer utan deras medgivande så länge inte bilderna kan anses vara kränkande. För reklambilder krävs dock medgivande.

Jag kännde att mitt mått var rågat, så jag ringde citypolisen och berättade händelsen, samt att jag hade säkerhetsfolk "i ryggen". Citypolisen skrattade och sa att jag hade Inte gjort något fel. Men jag sa att polisen borde tillrättavisa ambassadpersonalens beteende. Befälet lovade att göra detta skyndsamt.

Säkerhetsfolket vände när jag Bara hade kommit ner till Östermalms torg.....

Jag hade nog stannat kvar utanför ambassaden och krävt att polisen kommit dit. Om ambassadgorillorna lyckas köra bort folk så lär de sig att det lönar sig att vara buffliga. Om polisen kommer dit och tillrättavisar gorillorna så lär de sig att det inte lönar sig.

Känner ju inte till lokaliteterna, och jag försvarar inte dåliga vakter. Men en ambassad är ju till att börja med inte svenskt territorium, där gäller alltså inte heller svensk lag. I förlängningen skulle ju det kunna betyda att om huset är skyddsobjekt enligt lagen i ambassadens hemland, så behöver det kanske inte heller vara skyltat om det.
Ambassaden må vara "skyddsobjekt" eller vad-fan-som-helst enligt hemlandet lagar. Området utanför ambassaden är i allmänhet offentlig plats i Sverige. I Sverige gäller svensk lag.

Men jag tror nog att en ambassad är skyddsobjekt. Är rätt säker på att sådant där stipuleras i någon konvention som också fastställer värdlandets skyldigheter när det gäller säkerhet.

Ge gärna en referens till detta istället för att "tro".

Jag skulle gärna delta i en fotoutflykt för att fotografera entrén till Sturecompagniet på kvällen. Kan vi få ihop ett tiotal fotografer genom ett upprop här på Fotosidan tro? I så fall borde det fungera ganska bra.

Varför inte? Jag har redan åkt ut därifrån pga mitt fotande, fast då fotade jag inne...

Inne i lokalen vill jag inte provocera genom att fotografera. Det känns tämligen meningslöst eftersom lokalägaren (eller en som disponerar lokalen) har all rätt att ställa villkor för fotograferande där.

Inne i lokalen vill jag inte provocera genom att fotografera. Det känns tämligen meningslöst eftersom lokalägaren (eller en som disponerar lokalen) har all rätt att ställa villkor för fotograferande där.

Nej det där var lite speciellt, det var dessutom dagtid. Blev lite paff att jag blev insläppt. Inte lika paff när de ändrade sig.

Men det som jag flera gånger råkat ut för är övernitiska vakter som klagat på gatufoto utanför på trottoaren vilket jag antar liknande händelse som var källan till diskussionen.

Känner ju inte till lokaliteterna, och jag försvarar inte dåliga vakter. Men en ambassad är ju till att börja med inte svenskt territorium, där gäller alltså inte heller svensk lag. I förlängningen skulle ju det kunna betyda att om huset är skyddsobjekt enligt lagen i ambassadens hemland, så behöver det kanske inte heller vara skyltat om det.
Men jag tror nog att en ambassad är skyddsobjekt. Är rätt säker på att sådant där stipuleras i någon konvention som också fastställer värdlandets skyldigheter när det gäller säkerhet.

svar nej

en ambassad klassas inte som skyddsobjekt enligt juristen på länstyrelsen i Stockholm
Svenska lagar gäller utanför ambassaden, du kan fota en ambassad så länge du står på svensk allmän plats, gata , torg osv

svar nej

en ambassad klassas inte som skyddsobjekt enligt juristen på länstyrelsen i Stockholm
Svenska lagar gäller utanför ambassaden, du kan fota en ambassad så länge du står på svensk allmän plats, gata , torg osv

Svensk lag gäller även inne på ambassaden. Det är INTE det landets territorium. Däremot är ambassaden okränkbar enligt Wienkonventionen om diplomatiska förbindelser, dvs Svenska myndigheter kan inte klampa in hur som helst utan ambassadens medgivande.

bra video !

Man kanske skall ha ett kontorsnummer till polisen i bredskap när man fotar på stan så att man kan låta vakterna prata direkt med polisen när dom försöker lära en den "lokala" lagen?

bra video !

Man kanske skall ha ett kontorsnummer till polisen i bredskap när man fotar på stan så att man kan låta vakterna prata direkt med polisen när dom försöker lära en den "lokala" lagen?

"Samma konvention reglerar den diplomatiska immunitet som alla som arbetar på en ambassad åtnjuter. Vilken grad av immunitet man har beror på om man är diplomatisk företrädare, administrativ personal eller tjänstepersonal. För alla gäller att man aldrig i värdlandet kan straffas för brott som man begår i tjänsten."

Inte så skoj att de inte kan straffas. Det är alltså helt fel personer att tjafsa med.

Tja tänkte mest på om dom börjar tjafsa så är det bättre om dom får diskutera lagen direktmed polisen istället för med en lekman

Gillade filmen, är detta vanligt i Sverige?
Att säkerhetspersonal på en bank visar intresse när när banken fotograferas bör väl ses som deras uppgift, men att dom försöker finta eller bara inte vet bättre. Är det ofta så?

Precis, värdlandets lagar gäller för en ambassad och det gäller straffrätt, civilrätt, arbetsrätt osv
Däremot finns det regler om så kallad suverän immunitet för ambassader i ett land

http://lawline.se/answers/2424

Jo, men om nu en beskicknings egendom är okränkbar mot värdlandets domstolar så blir det ju i praktiken hemlandets lagar som styr, så vida inte ambassadören påbjuder att personalen ska följa värdlandets lagar.
Det räcker väl med att ta alla obetalda parkeringsböter som exempel?

Ambassaden må vara "skyddsobjekt" eller vad-fan-som-helst enligt hemlandet lagar. Området utanför ambassaden är i allmänhet offentlig plats i Sverige. I Sverige gäller svensk lag.

Citerar Wienkonventionens text i original.
" the "premises of the mission" are the buildings or parts of buildings and the land ancillary thereto, irrespective of ownership, used for the purposes of the mission including the residence of the head of the mission. "

Precis. "Used for the purposes of the mission", dvs inte trottoarer och gator utanför.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar