Annons

Fotoförbud på Liseberg?

Produkter
(logga in för att koppla)

Robert_B

Aktiv medlem
Läste just händelsen som inträffade på Liseberg, med killen som fick trubbel med vakterna för att han tagit kort på dem. I o för sig hade de retat sig på honom för att han filmade Carola. Vad är det som gäller egentligen på Liseberg när det är artister. Det brukar krylla med folka som filmar och tar kort och jag har inte sett några skyltar om fotoförbud. Kanske ansåg vakterna sig själva som militära skyddsobjekt. Att sedan kasta kameran i marken... Vad jag har förstått har de inte ens rätt att ta den.

Frågar eftersom jag är rätt ofta inne i Liseberg med kameran. Har ni andra några negativa erfarenheter, för jag har själv inte råkat ut för det (ännu).

/Robban

Bör inte vara någe problem. Jag har då inte sett några skyltar om fotoförbud på Lisseberg. Det är ju en familjepark och där fotograferas det hej vilt. Tänk att ha fotofprbud på Lisseberg och familjens dag inte kan dokumenteras.

Men som sagt vad säger Lissebergs ledning vid en fråga?

Tjenare,
Jag var på Liseberg på en konsert dagen efter den berömda händelsen med vakterna. En man (Kurt-Erik Holmqvist?) poängterade noga:
-Att det av upphovsrättsliga skäl rådde förbud mot video- och ljudupptagning.
Stillbildsfoto var dock helt ok.
Jag stod längst fram och tog ett par bilder på de ilskna vakterna... Jag och kameran är fortfarande intakta....;)
.Gumby

Tror att de får läsa på lagstiftningen lite bättre. Av offentliggjord musik får upptagningar göras för enskilt bruk. Detta är en inskränkning i upphovsrätten. Men den som äger platsen bestämmer givetvis om upptagningar får göras, men ska då berätta detta innan upptagninmgen görs, på t ex ett tydligt anslag vid inspassage till området, via högtalare innan eller under konserten eller på biljetten eller liknande. Det går naturligtvis att upplysa om det när upptagningen sker. men fram till dess upplysning sker är det fritt fram.

ANNONS
Spara 5000 på Fujifilm GF-objektiv hos Götaplatsens Foto