Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fotobutiker i Kanada?

Produkter
(logga in för att koppla)
Min bror bor i Kanada och det senaste 2 åren har jag kollat priser och butiker, men det slutar alltid med att det blir dyrare än att köpa i Sverige. I princip ialla fall. Definitivt inte såpass billigt att det motväger allt strul

Vad fick dig att vilja köpa från Kanada överhuvudtaget?
 
Anledningen är att min fru är där ett par månader och att jag ska åka dit och hälsa på innan hon åker hem.

Kalle, vet du hur det ligger till med frakt och tull om man beställer från ex. B&H i New York? Där är det iaf billigare...
 
Jag var i montreal för en månad sedan och upplevde att priserna på Nikon kameror och objektiv var betydligt billigare än här i sverige. Sigma, Tammron etc var däremot på ungefär samma nivå.

Kolla tex Simon's Cameras i montreal
http://www.simonscameras.com/

Ett exempel är 70-200 2,8F VR som i Sverige kostar ca. 19-20.000kr kostar där runt 12000kr
Vilket får mig att undra vilka marginaler Nikon Sverige har...
 
Växte upp i Kanada. Sedan mitten på 90 talet infördes HST i Ontario och österut. Denna skatt kan tas ut även om produkten skickas inom Kanada eller från USA. Innan dess kunde man beställa från en annan provins och på så sätt slippa all moms. Från USA gällde att köpte man t ex lite kodak film innehöll paketet något tillverkat i USA och detta tullas ej enl NAFTA och dåfick man in sin Japantillverkade kamera/objektiv tullfritt! Posten är federal och kunde inte ta ut provinsiell moms så det blev momsfritt också. Men nu då man har HST kan posten ta ut denna 15-18% skatt även från USA.
 
Anledningen är att min fru är där ett par månader och att jag ska åka dit och hälsa på innan hon åker hem.

Kalle, vet du hur det ligger till med frakt och tull om man beställer från ex. B&H i New York? Där är det iaf billigare...

Ska du följa lagen så blir det oftast inte någon större skillnad att köpa i USA och frakta hit

Startsida / Innehåll A-Ö / Köpa varor från ett land utanför EU
Köpa varor från ett land utanför EU
När du köper varor från ett land utanför EU finns det en del saker att tänka på. Det pris som du ser på en vara är oftast inte det slutliga priset. Nedan följer en beskrivning på vad som är viktigt att tänka på.
När du köper en vara från ett land utanför EU räknas det som privatimport och det betyder att du måste betala tull och andra avgifter. Det gäller både nya och begagnade varor som du köper av en privatperson eller ett företag. Det gäller även varor du köpt på en nätauktion, via postorder eller en vinst du vunnit på Internet.
Tullsatsen är mellan 0-20 procent och beräknas på varans pris inklusive frakt och eventuell transportförsäkring. För de flesta varor är momsen 25 procent.

När paketet kommer till Sverige kontaktar företaget som fraktat varan till Sverige, till exempel Posten, dig. Sedan gör det företaget en tulldeklaration åt dig. När du hämtar ut paketet betalar du tull och moms till företaget som gjort din deklaration. Du kan även behöva betala andra avgifter, till exempel administration- och expeditionsavgifter. Det är säkrast att ta reda på det innan du beställer eftersom det slutliga priset kan bli mycket högre än vad du trodde från början.

Här har du en länk för att räkna ut vad det kostar

http://www.tullverket.se/innehallao...denformular.4.3cf19d0112524cb00188000173.html
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.