caligata
Medlem
För ett par veckor sen så åkte jag till polen och plåtade koncentrationsläger och saker med anklnytning till förintelsen och den judiska befolkningen i Polen. Resan var ordnad av utbildningsförvaltningen. Jag fick följa med ett gäng andraklassare på gymnasiet och jag vär där för att fota till en bok som utbildningsförvaltningen vill ge ut. Om det går enligt planerna så kommer jag att vara den enda fotografen till denna bok. Jag kommer även få skriva texten själv om jag vill. Utvildningsförvaltningen betalade min resa, och all film jag hade med mig. Nu bekostar de även alla utgifter som har med den här boken att göra. Vätskor, fotopaper mm...
Eftersom jag aldrig har gjort en bok förut eller ens något i likeheten undrar jag lite hur det går till. T.ex. om utbildningsförvaltningen har betalat all mitt material är det fortfarande jag som äger negativen? För dem tänker jag ju inte ge ifrån mig! (Inte för att jag förstår varför de skulle vilja göra det men ändå). Sen hur fungerar det om allting måste gå mellan mig/utbildningsförvaltningen/förlaget och inte mig/förlaget ?
Och hur fungerar det när ens bilder går i tryck? Vad borde jag få för nåt per bild eller hur man nu man gör??? Om en av mina bilder går i tryck får jag göra nåt annat med den då? Jag har massor av frågor!!! Är det nån som har koll på såna här saker? För det har inte jag och det känns som om jag behöver ha det!
Jätte tacksam för svar eller tips på vart man kan skaffa svar!
Eftersom jag aldrig har gjort en bok förut eller ens något i likeheten undrar jag lite hur det går till. T.ex. om utbildningsförvaltningen har betalat all mitt material är det fortfarande jag som äger negativen? För dem tänker jag ju inte ge ifrån mig! (Inte för att jag förstår varför de skulle vilja göra det men ändå). Sen hur fungerar det om allting måste gå mellan mig/utbildningsförvaltningen/förlaget och inte mig/förlaget ?
Och hur fungerar det när ens bilder går i tryck? Vad borde jag få för nåt per bild eller hur man nu man gör??? Om en av mina bilder går i tryck får jag göra nåt annat med den då? Jag har massor av frågor!!! Är det nån som har koll på såna här saker? För det har inte jag och det känns som om jag behöver ha det!
Jätte tacksam för svar eller tips på vart man kan skaffa svar!