Annons

Fotobok från bröllop

Produkter
(logga in för att koppla)

Kajsa Kavat

Medlem
Jag gjorde min första bröllopsfotografering nyligen och håller på att bearbeta bilderna. Jag skulle gärna vilja skapa en fotobok av bilderna. Jag har aldrig gjort någon och blir alldeles snurrig av alla som erbjuder fotoböcker. Vad jag kan se gör inte Crimson fotoböcker. Så vem ska jag anlita? Om det är möjligt att få se sin skapade Fotobok på nätet (och kunna bläddra i den) så skulle ju brudparet kunna gå "se" den innan den trycks, men jag har inte sett att denna funktion finns någonstans. Vad har du valt? Och vad bör man tänka på när det gäller bilderna man använder i fotoboken?
Mvh kajsa
 
Photohome

Det finns många leverantörer av fotoböcker, Photohome är ett företag.
Kodak, om jag inte missminner mig gör böcker...
Sök gärna tester på olika leverantörer, för en noggrann utvärdering.
 
Jag har testat Fujidirekt och är överaskad över deras kvalité. Jag har förut bara anlitat Crimson då de ger mig bäst korrekt färgåtergivning. Fujidirekt har flera av mina bekanta haft problem när det bl.a. gäller vanliga fotoutskrifter och julkkort, men deras fotobok briljant är klart grym. Haft haft en från USA innan också som jag varit näjd med. Komemr dock inte på deras namn, men deras blad var mycket tunnare.. Fujidirekt har tjocka blad som ger känslan av lyx.

/Stefan
htttp://digitaliz.se
http://blogg.digitaliz.se
 
fotoklok.se gillade jag. lätt programvara, bra resultat, snabbt. MYCKET nöjda bröllopskunder. Använde keyhole modellen.
 
Jag gjorde min första bröllopsfotografering nyligen och håller på att bearbeta bilderna. Jag skulle gärna vilja skapa en fotobok av bilderna. Jag har aldrig gjort någon och blir alldeles snurrig av alla som erbjuder fotoböcker. Vad jag kan se gör inte Crimson fotoböcker. Så vem ska jag anlita? Om det är möjligt att få se sin skapade Fotobok på nätet (och kunna bläddra i den) så skulle ju brudparet kunna gå "se" den innan den trycks, men jag har inte sett att denna funktion finns någonstans. Vad har du valt? Och vad bör man tänka på när det gäller bilderna man använder i fotoboken?
Mvh kajsa

Bara en liten notering:
När man ber om hjälp och får bra tips så är det på sin plats att tacka för de goda tipsen. Denna länk saknar ett vänligt tack, ser mindre snyggt ut Kajsa Kavat ...
 
fotoklok.se gillade jag. lätt programvara, bra resultat, snabbt. MYCKET nöjda bröllopskunder. Använde keyhole modellen.

Roligt att höra!
Vi har tyvärr tänkt att vi ska ta bort keyhole fotoboken då intresset inte varit så stort för dom som vi tänkt.
Men kanske ska ta en extra funderare över detta. Den är ju populär bland fotografer men har en helt annan produktionslinje än våra övriga fotoböcker som göra att det krånglar till det lite för oss...

// Tomas - fotoklok.se
 
Tänkte göra en fotobok på test på Fuji och då har dom bara programvara till PC.
Har dom inte resurser att fixa det hehe
 
Tack!

Tack till alla som har svarat i denna tråd! Det var jättebra tips och när min semester är slut ska jag kolla upp alla era tips!
Till dig Anders ber jag om ursäkt om du tycker att det ser illa ut att jag inte svarat, men jag har helt enkelt inte hunnit svara än pga semester. Naturligtvis är jag tacksam för alla tips och råd och hade naturligtvis tänkt att tacka, men inte förrän jag själv hade hunnit kol.la länktipsen!
 
Tack till alla som har svarat i denna tråd! Det var jättebra tips och när min semester är slut ska jag kolla upp alla era tips!
Till dig Anders ber jag om ursäkt om du tycker att det ser illa ut att jag inte svarat, men jag har helt enkelt inte hunnit svara än pga semester. Naturligtvis är jag tacksam för alla tips och råd och hade naturligtvis tänkt att tacka, men inte förrän jag själv hade hunnit kol.la länktipsen!

Jättebra Kajsa, lycka till med fotoböckerna. :)
/Anders
 
Hej Kajsa,

jag utgår ifrån att du söker efter ett arbetssätt som gör de lönsamt att framöver erbjuder fler fotoböcker till dina kunder - de är ett bra sätt att marknadsföra dig som fotograf!

Designa alltid i 70 x 35 cm, 300 DPI och sRGB

Många leverantörer erbjuder kvadratiska bokformat och de gäller att inte låser sig till en leverantör...

Bara så kan du kombinera ett exklusiv läderbok med några föraldrarböcker från annan ( prisvärd) leverantör.

Om du använder en leverantör som framkallar dina uppslag ( i stället för att trycka digitalt) se till att du inte lägger någon skärpa på bilderna - speciellt bilder tagna med hög ISO blir annars väldig lätt överskärpta!!!

Designmässigt tycker jag att böckerna som följer principen "Keep it simple" är tidslösa. Utfallande bilder = hela vägen ut till kanten, allt annat (text, små bilder, logga osv. minst 1.5 cm bort från ytterkanten.

Undvik att ha ramar runt ytterkanten!

Exempel: som innehåller bra och även mindre bra design (text/logga för nära kanten):

http://www.online-albumproofing.com...fernas-bok-ii?login_pass=test&commit=Anmelden

MVH,

//Volker
 
Nu kanske detta svar kommer lite sent...

Men jag har beställt fotobok från Blurb i USA. Jag blev mycket nöjd!

Det finns full frihet vad gäller layout, men också många färdiga mallar att välja mellan om man vill att det ska gå lite snabbare. Det som är extra roligt är att man kan lägga upp boken som "offentlig". Det gör att gäster från bröllopet inte bara kan titta i boken (se länken nedan och tryck på "preview" - utan också beställa en egen kopia!

Det har redan beställts flera ex av boken nedan. :)
Lycka till!

http://www.blurb.com/bookstore/detail/2300874
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.