Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto: xxxx xxxx?

Produkter
(logga in för att koppla)
Kanske det, kanske... Men med tanke på att han i kontraktet hänvisar till Upphovsrättslagen (Upphovsrättslagen beträffande verk SFS 1960: 729 med senare ändringar gäller...) och påstår att den säger skyddstiden = 70 år när den egentligen säger 50 år... Borde inte det påverka något?

Nu spelar detta ingen större roll, för Niklas hade problem med något helt annat. Men det vore bra att veta vad som egentligen gäller så man själv inte gör något galet när det kommer till kritan.

Någon jurist här...? :)

Darren

Darren skrev:
Det var ju en jäkla skillnad det här... Om din bild inte räknas som konst så är bilden bara skyddad 50 år efter att det togs, oavsett om fotografen fortfarande lever eller inte.

Här måste man nog erkänna att ett vanligt bröllopsfoto inte kan räknas som kostverk eller...? Frågan är om en duktig jurist kan få kontraktet ogilltigförklarad genom att det står fel i den... Vad tror ni?

mvh
Darren [/B]

Kontrakttexten är hämtad från ett BLF formulär. Trodde väl att det inte skulle vara nåt knas med det.

Konst eller inte, vem avgör det?
50 eller 70 år, vem bryr sig? :)

Det har väl inte så mycket med ursprungsfrågan att göra...?

Nåväl, nu vet jag i alla fall vad som gäller inför nästa fotouppdrag; plita ner varenda liten skitsak i kontraktet så slipper man en massa missförstånd. Man lär sig av sina misstag... :p

Hej

En petitess, stämmer de senaste inläggen är det 50år efter tagningen och 70år efter att man gått bort. Tar man bilder i sin ungdom kan det ju bli skillnad.

Roine

En liten anekdot från mitt eget bröllop.

Vi fotograferade (och gifte) oss utomlands.
Svenska kyrkan ordnade med fotograf som tog några uppställningar av hyfsad kvalitet.
Efter en månad kom bilderna hem till Sverige, dock utan avsändaradress vilket gjorde att vi inte vet vem som tog bilderna (presentationen skedde på ett av de språk som varken jag eller min fru behärskar).

När vi skulle skicka in bilder till vår gamla hemtidning Bohusläningen så var de väldigt noga med namnet på den som tagit bilden.
Min fru försökte förklara att vi inte visste men nej då, ”vi publicerar inte bild utan namn”.
Till slut klämde min fru till med ”Irving Penn”.
Då vart de nöjda.

Jag undrar fortfarande över reaktionen bland de fotointresserade i bygden som läste tidningen?

Irving var det naturliga valet eftersom han alltid tillbringat somrarna i Bohuslän, en sväng med cykeln från där jag växte upp.

Senast ändrad:
Darren skrev:
...Här måste man nog erkänna att ett vanligt bröllopsfoto inte kan räknas som kostverk eller...? Frågan är om en duktig jurist kan få kontraktet ogilltigförklarad genom att det står fel i den... Vad tror ni?

mvh
Darren

För att räknas som verk krävs två saker:
Det skall vara skapat av en människa
Det skall inte vara möjligt att två personer oberoende av varandra hade kunnat skapa exakt samma bild.

Det betyder att Niklas bröllopsbilder räknas som verk.
För poängen är, hade någon annan kunnat skapa en bild som inte går att skilja från Niklas bild vad gäller vinkel, färg, ljus, perspektiv, motivets utseende (posering) med mera så räknas den inte som verk.

Det är knappast troligt, Niklas gjorde förmofligen vissa val och påverkade även motivets utseende vid fotograferingen.

Därför räknas det som verk.

Även om någon hade ställt sig bakom och tagit en bild i exakt samma ögonblick som Niklas så är Niklas bild ändå ett verk eftersom den andras bild inte är oberoende av Niklas.

Sedan kan man tvista i domstol och med extrem otur kanske en dom hade fallit om att Niklas bilder inte är verk.
Då överklagar man och avskedar dessutom den usla jurist som skötte Niklas fall.

Ett tips om kontrakt;
skriv inte bara upp vad som skall göras utan också vad som sker om kunden bryter mot kontraktet.
Jag skrev nyss offert till kund där det står att bilderna bara får användas internt (Intranät) och ej för annonsändamål.
Om så sker kommer jobbet faktureras på nytt med 50% av ursprungspriset för varje publicering.
Som exempel.

Det finns en gammal regel (som jag själv hittade på när jag läste juridik)

Bättre att gräla först och sedan vara överens än tvärtom.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar