Darren skrev:
...Här måste man nog erkänna att ett vanligt bröllopsfoto inte kan räknas som kostverk eller...? Frågan är om en duktig jurist kan få kontraktet ogilltigförklarad genom att det står fel i den... Vad tror ni?
mvh
Darren
För att räknas som verk krävs två saker:
Det skall vara skapat av en människa
Det skall inte vara möjligt att två personer oberoende av varandra hade kunnat skapa exakt samma bild.
Det betyder att Niklas bröllopsbilder räknas som verk.
För poängen är, hade någon annan kunnat skapa en bild som inte går att skilja från Niklas bild vad gäller vinkel, färg, ljus, perspektiv, motivets utseende (posering) med mera så räknas den inte som verk.
Det är knappast troligt, Niklas gjorde förmofligen vissa val och påverkade även motivets utseende vid fotograferingen.
Därför räknas det som verk.
Även om någon hade ställt sig bakom och tagit en bild i exakt samma ögonblick som Niklas så är Niklas bild ändå ett verk eftersom den andras bild inte är
oberoende av Niklas.
Sedan kan man tvista i domstol och med extrem otur kanske en dom hade fallit om att Niklas bilder inte är verk.
Då överklagar man och avskedar dessutom den usla jurist som skötte Niklas fall.
Ett tips om kontrakt;
skriv inte bara upp vad som skall göras utan också vad som sker om kunden bryter mot kontraktet.
Jag skrev nyss offert till kund där det står att bilderna bara får användas internt (Intranät) och ej för annonsändamål.
Om så sker kommer jobbet faktureras på nytt med 50% av ursprungspriset för varje publicering.
Som exempel.
Det finns en gammal regel (som jag själv hittade på när jag läste juridik)
Bättre att gräla först och sedan vara överens än tvärtom.