Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Konsertfoto: Helvetet med semi-fotoförbud!!!!

Produkter
(logga in för att koppla)
Generellt sett så är det väl så att många människor tar med sig en kompakt och tar ett par bilder eller så men inte mer. De vet ju ändå att bilderna inte blir kanon, men tar ett par som minne.

De som släpar med sig en stor kamerautrustning kommer ju med stor sannolikhet fotografera i mycket stor utsträckning genom hela konserten. Kanske är de till och med där för det syftet.

Personligen skulle jag bli besviken om jag satt/stod på en konsert och hamnade bredvid en kille med ett proffshus och ett 300/2.8 och lät slutaren gå oavbrutet genom hela showen, oavsett om han skymde min sikt eller inte.


Så resonerar jag också; har jag systemkameran med mig på en konsert eller match då är jag där som fotograf i första hand och då får man bete sig därefter och t.ex. försöka vara så smidig som möjligt och undvika att störa andras upplevelse. Vill jag se och höra tillställningen själv då lämnar jag kameran hemma och då skulle inte jag heller uppskatta en som satt och smattrade i mitt öra genom hela showen.

Öööh... Detta kanske är sanningen för de som fotograferar på seriös nivå. Jag jämför med mig själv för två år sen då jag var på PoriJazz med min Powershot superzoom och knäppte närmare 400 bilder. Nu skulle jag inte ta hälften av bilderna, för det sker inte ändå SÅ mycket på en sådan festival jämfört med en rockkonsert.

Ser man nu på hur det var, så small det nog av en hel del kompaktkamera-blixtar stup i kvarten. En kille som stod framför mig tog bild på bild på bild med sin kompaktare. Säkert 100 bilder som alla såg lika ut och hälften med dålig fokusering så ytterligare 100 bilder behövdes tas. Fansen som har med sig kameran så knäpper också som galningar. Som seriös fotograf tror jag nog att man tar färre bilder med högre procentuellt sett lyckade bilder med systemkameran.

Och med den Watt-mängd av högtalare de har på de flesta stora konserter och festivaler så är jag förundrad över om du överhuvudtaget kan höra en kameraslutare. Speciellt med tanke på att man ofta också har öronproppar för att dämpa det otroliga 80 - 100 db ljudet som brakar loss.
 
Det sista beror förstås på vilken sorts konsert det är. Jag satt t.ex. på en folkmusikspelning utan förstärkning där en kille fotade en hel del, och det hördes och störde.
 
Det sista beror förstås på vilken sorts konsert det är. Jag satt t.ex. på en folkmusikspelning utan förstärkning där en kille fotade en hel del, och det hördes och störde.

Sant. Men på de flesta "vanliga" pop/rock (även jazz) konserter jag bevistat (rätt många) har ljudnivån varit på tok för hög, typ i 9 fall av 10. Dvs inte ens om man bara ville lyssna och struntat i att ta med kameran kunde man njuta av musiken, om man nu glömt ta med propparna.

PA-folk verkar vara ointresserade av musik, eller vad kan detta bero på?

"sväng" och "bra upplevelse" hänger iaf (i mitt tycke) inte på att musiken ska överrösta t.o.m. tankarna i huvet...inte heller behöver det vara klent volympådrag. Bara jag slapp det extrema oljudsköret som tycks vara rådande norm.

Högt? JA!
VRÅLhögt? NEJ!
Exakt definition är ju svårt förstås, men jag tror att skulle man sänka typ 15-20% från den snittnivå som brukar vara fallet, så skulle det både bli tillräckligt med ös OCH gå att njuta av musiken. Få skulle klaga...och kameraljud skulle ändå inte störa.


Ett tips till fotografer som inte vill störa (eller vill "störa minimalt") är att köra med antingen Pentax K-5/K-7 (tystaste DSLR som finns) eller köra med någon variant av kvalitets-kompakt.
 
Senast ändrad:
[Off topic...]

Jag spelar själv (bas) så jag vet precis hur det brukar vara, och jag är ironiskt nog själv känslig för hög volym. Hörselskydd i öronen, alltid. [Varning för generalisering] PA-folk har ofta alldeles för hög volym, för mycket bas, en bastrumma som slår som en knynäve i magen, och verkar rätt okänsliga för hur det låter i lokalen. Det är ett stort nöje att spela dom gånger man har bra ljud men det är tyvärr undantag, faktiskt nästan bara när vi själva håller med PA och soundcheck.

Det är väldigt sällan något blir bättre av att man drar upp volymen, tvärtom så försvinner ju alla nyanser. Det blir inte så musikaliskt när den som spelar inte hör vad han/hon gör och när den som lyssnar har trumhinnorna inblåsta mot varandra i mitten av huvudet. :)
 
Även om det säkerligen går utmärkt att ha med sig en Nex eller annan liten systemkamera med pannkaksobjektiv på de flesta konserter, så hjälper det inte så mycket att de har bra sensorer. Med den korta brännvidden lär det inte bli mycket till bilder ändå (om man inte kan komma väldigt nära scenen).

Jag kan förstå att arrangörerna inte vill ha folk i publiken som bankar varandra i huvudet med stora systemkameror och långa teleobjektiv, men de begränsningar som allt oftare införs även för pressfotografer tycker jag är synnerligen fåniga - resultatet av dessa begränsningar blir att pressen antingen inte skriver alls om konserten, eller köper in usla bilder som någon i publiken tagit med mobil eller kompaktkamera. Förstår inte hur det kan vara till gagn för artisten.
 
Personligen skulle jag bli besviken om jag satt/stod på en konsert och hamnade bredvid en kille med ett proffshus och ett 300/2.8 och lät slutaren gå oavbrutet genom hela showen, oavsett om han skymde min sikt eller inte.

Vanligvis när jag blir störd av att någon gör något opassande så brukar jag säga till vederbörande och i vänlig ton be denne sluta.
 
Ä
Jag kan förstå att arrangörerna inte vill ha folk i publiken som bankar varandra i huvudet med stora systemkameror och långa teleobjektiv.
Oftast är nog festivalpubliken farligare för kameran än vad kameran är farlig för publiken. De gånger jag haft kameran med mig och arrangören varit orolig har det inte varit för min eller den övriga publikens säkerhet utan ifall min kamera skulle gå sönder.

Finessen med ett långt teleobjektiv är också att man inte behöver stå intryckt i publiken utan kan få bra bilder i de glesare leden vid sidan eller längre bak.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.