Janne H
Aktiv medlem
Dessutom: Vad förlorar arrangörerna på att tillåta fotografering? Visst: Pressen betalar ju för sin andel,
/Num
Så gott som aldrig!
/Janne
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Dessutom: Vad förlorar arrangörerna på att tillåta fotografering? Visst: Pressen betalar ju för sin andel,
/Num
Generellt sett så är det väl så att många människor tar med sig en kompakt och tar ett par bilder eller så men inte mer. De vet ju ändå att bilderna inte blir kanon, men tar ett par som minne.
De som släpar med sig en stor kamerautrustning kommer ju med stor sannolikhet fotografera i mycket stor utsträckning genom hela konserten. Kanske är de till och med där för det syftet.
Personligen skulle jag bli besviken om jag satt/stod på en konsert och hamnade bredvid en kille med ett proffshus och ett 300/2.8 och lät slutaren gå oavbrutet genom hela showen, oavsett om han skymde min sikt eller inte.
Så resonerar jag också; har jag systemkameran med mig på en konsert eller match då är jag där som fotograf i första hand och då får man bete sig därefter och t.ex. försöka vara så smidig som möjligt och undvika att störa andras upplevelse. Vill jag se och höra tillställningen själv då lämnar jag kameran hemma och då skulle inte jag heller uppskatta en som satt och smattrade i mitt öra genom hela showen.
Det sista beror förstås på vilken sorts konsert det är. Jag satt t.ex. på en folkmusikspelning utan förstärkning där en kille fotade en hel del, och det hördes och störde.
Personligen skulle jag bli besviken om jag satt/stod på en konsert och hamnade bredvid en kille med ett proffshus och ett 300/2.8 och lät slutaren gå oavbrutet genom hela showen, oavsett om han skymde min sikt eller inte.
Sant. Men på de flesta "vanliga" pop/rock (även jazz) konserter jag bevistat (rätt många) har ljudnivån varit på tok för hög, typ i 9 fall av 10.
Oftast är nog festivalpubliken farligare för kameran än vad kameran är farlig för publiken. De gånger jag haft kameran med mig och arrangören varit orolig har det inte varit för min eller den övriga publikens säkerhet utan ifall min kamera skulle gå sönder.Ä
Jag kan förstå att arrangörerna inte vill ha folk i publiken som bankar varandra i huvudet med stora systemkameror och långa teleobjektiv.