Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto på tv

Produkter
(logga in för att koppla)

tjorn

Medlem
Hej.
Är det nå´n som har jämfört bildkvalitet vid visning av bilder på TV.
Är det bättre att bränna en DVD med bilderna för visning eller använda tv-out från ett Matrox g550 kort?
Jag är medveten om att kvaliten blir sämre på TV , men det har vid vissa tillfällen sina fördelar att använda den t.ex då flera ska titta samtidigt.
mvh
Bengt
 
Jag vet inte hur kvaliteten är på TV-ut på Matrox kort, men rent allmänt brukar DA-omvandlarna för TV-utgången på grafikkort vara rätt usel, så har du inte en väldigt billig DVD-spelare är chansen stor att det blir bättre den vägen. Särskilt om du har en spelare som kan visa JPEG-bilder brända som bilder på skivan och inte som en MPEG2-ström.
 
Matrox TV-utgång brukar anses som den bästa av alla grafikkort men jag skulle ändå, precis som föregående talare förorda att bränna övder bilderna på en cd/dvd -en bra DVD spelare är alltid bättre än en än TV-utgång.

och kör du med "dvi-kabel" eller "komponent-kabel" från dvd till TV kan aldrig en koaxialkabel från datorn slå det.
 
Hej,

Tack för svaren. Det är som jag misstänker att tv-out inte är så bra ( det verkar dessutom vara en hel del krångel med kabeltyper och s-video/rgb ingångar).Min dvd klarar inte jpeg så det blir att köra med mpeg tills vidare ( får väl byta upp mig....).Men ändå tack....
mvh
Bengt

ps. jpeg är bäst eller....
 
Jag har, tyvärr, inte så bra koll på marknaden för DVD-spelare för tillfället. Jag är rätt nöjd med den jag har och går inte i tankar att byta (trots att den inte har stöd för JPEG), men...
Pioneer anses väl av de flesta vara bland de bättre, om inte den bästa, av tillverkarna av mer "normala" spelare. Sedan finns det ju såklar riktigt exklusiva spelare som kostar massor av pengar som kanske är bätter och så men...
 
hej!

jag använder visserligen min s-video utgång för filmtittande. men jag har kollat på ett par bilder mest för att testa och måste säga att det verkligen är ett bra alternativ när man - precis som du säger - ska visa bilder för fler samtidigt.

jag har en 28tums widescreen-tjocktv, med en s-video ingång, testade först via scarten med adapter och där kan jag meddela att iallafall jag tappade både färg och skärpa.
men med den direkta ingången funkar det bra.

sen beror det väl på hur höga krav du har, ska du ha vernisage eller bara visa familj och vänner de senaste bilderna? för är det en seriös visning faller väl allt ändå på att du just visar bilderna på en tv och inte på väggen ;)

att köpa en dvd som klarar jpeg tycker jag verkar onödigt, då måste du ju bränna och ha dej.
ta reda på om du kan ställa in kontrast och färg på tv:n, och dessutom om du kan ställa in din tv:s scartkanal till att visa s-video, annars kommer det med största sannolikhet bli enbart svartvita bilder som gäller.. och köp en s-video sladd och testa, det handlar ju bara om runt 150kronor.

mvh / m
 
Hej ! Jag använder komposit mellan min bärbara och tv när jag besöken någon som vill se lite bilder, den mest kompatibla lösningen, alla har ju inte dvd-spelare. Jag har föregångaren till denna dvd-spelare : Yamaha DVD-S557. Läser jpeg mp3 och givetvis alla tänkbara dvd-format, pris ca. 1700 - 1800 kr. Dock ingen dekoder för ljud, digitalljudutgång för 5.1.

/ Erik
 
Hej.
Tack alla för svaren.
Har kört en del bilder med hjälp av cd och Ulead Picture.
Men tänkte att få lite bättre kvalitet eftersom dom visas i Mpeg2 och det verkar enligt uppgift som att brända bilder i DVD format ska vara bättre. Men så har jag ett Matrox g550 kort så jag blir lite osäker vad man ska lägga krutet på?Det kommer ju en hel del nya tv-app. nu plasma o.s.v.så man tycker att det är läge för att försöka hitta den bästa metoden att visa foto med.Jag funderar vidare på Era förslag och tackar.
mvh
Bengt
 
Många av de lite modernare TV-apparaterna (iaf LCD och plasma) har VGA-ingång, så för framtiden kan det nog vara den bästa lösningen att köra direkt från datorns VGA-utgång. Det ger bra kvalitet.
Jag körde så till min TV en gång i tiden, med ett Matrox Mystiqe. På det kunde man ställa synkfrekvenserna så att en TV kunde synka på dem och med rätt kabel så...
Bilden blev otroligt mycket bättre än vilken TV-utgång som helst.
 
Håller med dumbo.
Kör rgb från vgautgången så får du kanonbild.
Det är GRYM skillnad, mycket bättre än svhs.
 
Hej.
Tack för all info.
Men tror Ni kvaliteten blir bättre än skiva med jpeg/ eller mpeg i en dvd-spelare?Det finns ett moment av bekvämlighet att slippa koppla upp pc´n o.s.v.när släkten sitter där och ska titta på semesterbilderna.
mvh
Bengt
 
Ska släkt och vänner vara med så kommer faktorn att det ska funka smidigt mycket mer in i bilden än kvalite.
Hellre en halvbra bildvisning inom 5 minuter än en riktigt bra efter 3-6 timmar.
Satsa på det som är säkrast, dvs. använd INTE dator;-)
Bränn ut bilderna i tv-upplösning och titta på dem dagen innan, sköt skalningen på dator och inte i dvd om du bara ska visa dem rätt upp och ner.
Vissa dvd-spelare tillåter att man zoomar i bilderna och då kan det vara trevligt att ha dem i större format än tv-upplösningen om du tror att det kan vara av intresse att zooma i bilderna.
En annan tanke är faktiskt att ha dem i kameran och visa därifrån:)
 
Hej ,tack Björn.
Ja det blir så : skiva för "snabbvisningar" och så fär jag ta fram lödkolven och göra en kontakt: vga till rgb/scart för lite "seriösare" tittande.(har en bra beskrivning på sådan).
mvh
Bengt
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.