Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

foto på natten/i mörker utan avancerade tillbehör

Produkter
(logga in för att koppla)

Cristiancjb

Aktiv medlem
Hej allihopa, jag ska nu till Borneo och kommer eventuellt att fota utomhus och även på natten. Jag har en Canon 40D och sen vanliga objektiv, inga dyra eller avancerade grejer. Hur som haver, jag skulle vilja veta lite om att fota i mörker, hur gör jag så att bilderna blir för ljusa av blixten eller allmänt vad det finns för tekniker? Jag har alltså ingen extern blixt eller sånt och jag har nu blivit pank med inköpet av kamera och objektiv så kommer inte att köpa extern blix heller så det jag har är det som jag ska använda! Tacksam för alla tips! Jag är alltså en ny nybörjare/amatör om det inte redan framkommit! :)

använd stativ och lång slutartid.
sen kan du ju vrida ner styrkan på inbyggda blixten om du nu ens behöver använda den..

Köp en liten påse ris på plats och använd som stativ, om du inte vill använda ett litet resestativ. Tryck ned kameran ordentligt i rispåsen så blir det förvånansvärt stadigt. Använd självutlösaren så slipper du ta i kameran och ev skaka den.

På så sätt kan du ta bilder på lång tid, upp till minuter. Ofta blir bilderna för ljusa och natteffekten nästan försvinner. Kompensera det med att underexponera ett steg eller två.

Per.

Mycket beror på vad du menar med nattbilder.

Men om du menar samma som jag så är blixt inte aktuellt. Ska du tex fota en utescen utan saker som rör sig (nämnvärt) och använder någon av automatikerna (tex Av) ska du vrida på ratten på ryggen för att dra ner exponeringen 1 steg eller så. Kameran är så dum så den annars vill ha lika ljus exponering som på dagen. Ställ ISO manuellt och så högt du vågar - så högt som det medföljande bruset tillåter beror på hur du tänkt använda bilderna. För typisk webpublicering funkar säkert 1600 på 40D med dagens brusbehandling i ACR/PS om sånt ingår i din verktygslåda. Fota RAW också.

Tiderna blir långa hur du än gör så om dina vanliga objektiv har IS är det en god hjälp. Bönpåsar/stativ eller luta sig mot träd är andra hjälpmedel. Ett skarpt och bra fast någorlunda vidvinkligt objektiv behöver inte vara särskilt dyrt och kan också ge 2 stegs kortare slutartider (jämfört med något vanligt kitobjektiv), exvis från 1/10 sek (svårhanterligt) till 1/40 (helt ok för handhållet).

tja, inte riktigt sånt för bl.a. äger jag inte stativ. Jag tänkte snarare på bilder på saker som är relativ nära, t.ex. djur (grodor o dyl. som jag kommer att se på natten). Iofs, bra att veta allmänt om mörker fotande...

IR konverterad kamera och en 870 nm 10W Led belysning :) Dyrt, men fungerar i svartaste mörker utan att störa det du vill fotografera.

För att vara rak, några bra bilder på grodor och liknande i mörker kommer du knappast kunna ta. Den inbyggda blixten ger ett mycket tråkigt "rakt på"-ljus som inte är smickrande för något motiv. Visst kommer du kunna ta bilder där man ser att det är en groda, tydliga sådana också, men några fototävlingsvinnare blir det knappast. :)

Med inbyggd blixt kan du vänta dig bilder liknande denna: http://images.wildmadagascar.org/pictures/masoala/Tomato frog 1.jpg

Visst är det möjligt att ta betydligt bättre bilder än sådär även om man bara har den inbyggda blixten, men då krävs det att man arbetar väldigt kreativt och försöker blanda in mer ljus i bilden (d.v.s. använda lång blixtsynktid).

oj, hur fungerar det med lång blixtsync tid? Vad är för inställningar man använder då?

Normalt när man använder blixten ställer kameran in kortaste möjliga tid och förlitar sig bara på blixtljuset för att lysa upp motivet. Genom att ha en längre tid, ex 1/4 s, får man in mer naturligt ljus i bilden. Vilka inställningar du ska ha står i din kameras bruksanvisning.

I denna länk finns tips på att fota macro med blixt genom att sätta en enkel "bouncer/diffuser" framför blixten för att inte få så hårt ljus. Kanske även fungerar om man vill fotografera grodor mm med den inbyggda blixten. Prova!

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar