Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto på affisch.

Produkter
(logga in för att koppla)

Berglinden

Medlem
Hej, ett av mina foton ska va med på en affisch för en tävlig i Helsingborg. Jag gick med på att de fick ha den bilden där gratis så länge mitt namn stog under bilden.

Nu visade sig att mitt man ändå inte är med. Vad tycker ni att jag ska göra? Ska jag be om ersättning, eller något liknande?

Mvh Erik
 
Det är klart att du ska ha ersättning, de har ju inte fullföljt avtalet de hade med dig. Då ska du kräva ersättning enligt gängse normer, det finns riktlinjer för hur stor ersättningen ska vara. Bla BLF (Bildleverantörernas Förening www.blf.se ) har en prislista man kan beställa, väl värd pengarna!

Sök annars här i forumet efter tips om hur du kan göra, det finns gott om liknande fall tyvärr.

Lycka till, hoppas att du får den ersättning du har rätt till!
 
Det är ju svårt, tyvärr, om ni inte har ett skriftligt avtal.
Har ni skriftligt avtal, åker du bara till arrangören och viftar med det, och en "Anmälan till Polismyndighet" i andra handen... ;)

Är det muntligt är det så oändligt mycket svårare, men testa att söka upp dem och prata med dem. En bra sak då kan vara att ha kvar originalbilden (med EXIF om du fotat digitalt).
Det är nog inte giltigt som bevis i rättssak, men det borde kunna ge dem något att tänka på. :)
 
Mathias: Varför skulle avsaknad av skriftligt avtal vara till nackdel för Erik? Bevisbördan i såna här fall ligger på den som har använt bilden, inte på fotografen som användaren påstår sig ha fått tillstånd av.

Att få publicera överhuvudtaget är ett medgivande.

Att slippa ange upphovsmannens namn är ett ytterligare, betydligt mer långtgående medgivande.
 
Som Erik Dahlbäck säger:

Det är upp till de som gjort/använt affischen att bevisa att namnet på fotografen inte behöver stå med. Bevisbördan ligger helt och hållet på dem, den enda bevisbörda fotografen har är att bevisa att han/hon har tagit bilden.

Erik Berglinden:
Tala gärna om hur det går!
 
Hej...

Först vill jag tacka för er hjälp.

Jag har bestämt mig att inte göra något åt saken.
Det finns ett antal skäl till att jag ändrade mig men det största är att de redan har gått back ca 700 kr på sitt evenemang.
Men nästa gång något liknande sker kommer jag inte va lika snäll.
Sen kommer jag nog ifrån och med nu ta betalt för de jobb jag gör.

Men de som har gjort felet är medvetna om att jag var på väg att sätta dit dem för det. (så förhoppnings vis tar de det på mer allvar nästa gång.)


Mvh Erik Berglinden
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.