Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto och miljö?

Produkter
(logga in för att koppla)

voitcanon

Aktiv medlem
Hur pass mycket tär hobbyn fotografering på miljön egentligen? För så jäkla mycket kan väl inte en glugg tära på miljön för det "är ju bara lite sand"? Om man ser till kameror spelar väl lite mer resurser i för de innehåller ju betydligt mer elektronik? Anledningen till att jag frågar är att en vän till mig tycker all elektronik konsumtion är ett sjukt resursslöseri.

Det är - kan jag tycka - lite korkat att isolera miljöpåverkan till enstaka företeelser eller prylar när det på det stora hela i västvärlden är en livsstilsfråga.

Men för att som lekman på mområdet försöka svara på din fråga.
Att producera glas, plast och metall kräver en hel del energi. Produktionen av färger, plaster, elektronik medmera är inte heller något som jag kan tänka mig är miljösnällt. Det optiska glaset är inte heller något återvunnet glas om vi nu ska dividera miljöaspekter.

Inbillar mig att en av de stora bovarna när det gäller elektronikkonsumtion är att stora mängder fullt fungerande elektronik skrotas bara för att den är omodern och osäljbar på begmarknaden dessutom. Att man (jag) vill ha nåt bättre....

Jag kom på mig själv nyss istället för att reparera man gamla kameraväska köpte jag mig en ny. Och den gamla var inte trasigare än så HÄR och det skulle lätt ha kunnat fixas till med nål och tråd. Hur ska vi gå från slit och släng till slit och laga egentligen?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar