Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto med räta väggar

Produkter
(logga in för att koppla)

Renet

Aktiv medlem
Jag gillar att göra foto av byggnader men vägar ser ut som rena karikaturer. Tornet i Pisa ser bättre ut. Kan någon säga hur kan man göra en bild inne i stan och att husen har 90 graders vinklar?
 
Enligt Wiki Nikkon införde sina tilt-shift objektiv 1960 och Canon 1973.
Hur kan man förklara då en bild som har ett 100 år och har husen vinkelrätt mot planen? Photoshop fanns inte än...
 
Nu är det ju så att Canon och Nikon knappast är fotografins fäder, och vad de gjorde och inte gjorde är ganska irrelevant i sammanhanget. De objektiv introducerade lär ha varit avsedda för 35 mm SLR till vilka filmen inte ens fanns för 100 år sedan. Storformat är ju ett hett tips eftersom de ofta har möjlighet att kontrollera perspektivet. Sedan blir det ju raka linjer så länge man kan hålla kameran i plan mot byggnaden, vilket dock är svårt om man inte kan hålla avstånd till den.
 
Storformat och digital - det rör sig om väldigt stora pengar. Det måste väl vara återgång till det analoga som man gjorde för 100 år sedan och en bra skanner. Om jag uppfattade det rätt.
 
Allt handlar om hur du riktar kameran. Vill du ha väggarna räta måste kameran vara vågrät. Riktar du kameran uppåt så får du väggar som lutar i bilden.

Men, när man har kameran vågrät så måste man backa längre bort för att få med överdelen av byggnaden, och nedersta halvan av bilden består av mark. Med ett shiftobjektiv kan man hålla kameran vågrät, men sedan shifta optiken uppåt för att få med mer byggnad och mindre mark.

För hundra år sedan använde man ofta storformat, och då har man förställningsmöjligheter inbyggt i kameran.
 
Storformat och digital - det rör sig om väldigt stora pengar. Det måste väl vara återgång till det analoga som man gjorde för 100 år sedan och en bra skanner. Om jag uppfattade det rätt.

Det jag menade var det Walle skriver, nämligen att de 100 år gamla bilderna säkert är tagna med storformat där möjligheten till T/S ofta finns inbyggd i själva kameran. Inget hindrar dig förstås från att idag skaffa ett T/S eller PC objektiv till Canon eller Nikon. Inte för att de brukar vara sådär värst billiga om man vill ha nya objektiv...
 
Hej Walle
Det att "bara rikta kameran" rätt inte är så enkelt. Riktar man kameran rätt eller 90 grader mot marken så får man bara vinkelrätt allt som finns i mitten. Det som finns på sidorna lutar mycket inåt. Så det hjälper inte. Tyvärr.
 
Jodå, om du bara håller kameran rakt både vågrätt och lodrätt så blir raka linjer raka. Om de ändå inte blir det så beror det förmodliigen på distortion i objektivet. Vill man fota arkitektur i staden och dessutom vill hålla kameran rakt så brukar man få lov att använda vidvinkelobjektiv för att få med allt man vill ha med. Ofta får man då buktande linjer utåt kanterna. Kan fixas i Photoshop eller andra bildbehandlingsprogram.
 
Enligt Wiki Nikkon införde sina tilt-shift objektiv 1960 och Canon 1973.
Hur kan man förklara då en bild som har ett 100 år och har husen vinkelrätt mot planen? Photoshop fanns inte än...

Att restituera, som det heter, har man kunnat göra länge, långt innan både Nikon och Canon fanns. På vissa mellanformatare och storformatare kunde man vrida bakstycket och på så sätt räta upp perspektivfel. Tekniken kunde också användas i mörkrummet vid förstoringen och då lutade man fotopappret istället.

Det går alldeles utmärkt att göra det i PS eller annat program utan någon extra plugg eller dyl.

Här är ett dagsfärskt exempel.
 

Bilagor

  • JPG_1709.jpg
    JPG_1709.jpg
    85.5 KB · Visningar: 725
  • JPG_1709 2.jpg
    JPG_1709 2.jpg
    88.4 KB · Visningar: 719
I PS:

• markera hela bilden (cmd+a)
• tryck CMD+T (omforma)
• Håll ner "cmd" (ctrl i win?), så lösgörs hörnpunkterna och sedan är det bara att dra.
 

Bilagor

  • prov.jpg
    prov.jpg
    98.8 KB · Visningar: 765
Hej iBoat
Det att man lutade fotopappret i mörkrummet kan förklara hur kunde man göra foto med rätta vägar för 100 år sedan. Tackar så mycket för tipset.
 
Hej iBoat
Det att man lutade fotopappret i mörkrummet kan förklara hur kunde man göra foto med rätta vägar för 100 år sedan. Tackar så mycket för tipset.
Nja, för 100 år sedan gjorde man nog oftast kontaktkopior från glasplåtar så det tricket var inte aktuellt. Däremot kunde man, som påpekats i tråden ett par gånger, "tilta" kamerornas bakstycken i förhållande till objektivet. Precis som med ett modernt t/s-objektiv, alltså.
 
På äldre kameror kunde man ibland luta backstycket och framdelen på kameran i förhållande til lvarandra då den hade en stor bälg i mitten på detta sätt får man en grym TS kamera. På detta sätt kunde man även jobba mycket mer med skärpedjup än man någonsin kan idag på småbildsvarianten.

/martin

http://www.fotopaw.se/bilder/trakamera.jpg
 
Tackar alla för svar. Jag tror att jag fick grepp hur ska man gå tillväga. Här följer ett litet prov.
 

Bilagor

  • DSC_0441_C.jpg
    DSC_0441_C.jpg
    16.4 KB · Visningar: 321
En annan bra metod är att ta bilden med ett vidvinkligare objektiv än vad som egentligen behövts. Då kan man peka kameran rakt framåt, och sen får man beskära bilden till rätt utsnitt. Det är egentligen samma sak som att använda ett shift-objektiv på en mindre sensor.
 
Det märkte jag också. Men bilden förlorar en del i övre delen vid beskärning så jag ska försöka köra så lång det går med RAW. Sedan vid beskärningen bilden förlorar proportioner så det är lite jobb att återskapa detta.
 
ANNONS
Köp en spegellös systemkamera från Canon och få ett 50mm objektiv på köpet hos Götaplatsens Foto.