Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare.
Foto med räta väggar
- Trådstartare Renet
- Start datum
Makten
Aktiv medlem
Den handlar om att luta skärpeplanet, vilket är något helt annat än att flytta objektivet parallellt med filmplanet.Scheimpflugs princip för perspektivkontroll är lika gammal, nåja, nästan i alla fall, som fotografin.
Makten
Aktiv medlem
Om jag inte missförstått något allvarligt, så avhandlar inte principen parallellförflyttning alls. Det är ju bara en mycket enkel, selektiv beskärning av bildcirkeln man gör.Om man nöjer sig med att bara vinkla en av axlarna ja - principen gäller dock även för stereo-vinkling och parallellförflyttning.
"The Scheimpflug principle is a geometric rule that describes the orientation of the plane of focus of an optical system (such as a camera) when the lens plane is not parallel to the image plane."
Makten
Aktiv medlem
Det där begrep jag inte. "I rest my case" betyder ju att man genom någon annans uttalande bevisat att man har rätt;-)Rest my case corrected
Tillägg: Förresten har jag ingen aning om ifall lutning av objektivet också påverkar perspektivet. Det borde inte det, men det är lite lurigt att tänka sig hur det blir.
perstromgren
Aktiv medlem
Här kommer en liten illustrativ länk: http://www.photax.se/kmrr/storformat/negformat/Skarpelagg.htm
Jag gillar uttrycket "Storformats-kamera, på helt öppen bländare (inget skärpedjup alltså, bara Äkta skärpa!)"
Per.