Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto med räta väggar

Produkter
(logga in för att koppla)
Om man nöjer sig med att bara vinkla en av axlarna ja - principen gäller dock även för stereo-vinkling och parallellförflyttning.

Om man nöjer sig med att bara vinkla en av axlarna ja - principen gäller dock även för stereo-vinkling och parallellförflyttning.
Om jag inte missförstått något allvarligt, så avhandlar inte principen parallellförflyttning alls. Det är ju bara en mycket enkel, selektiv beskärning av bildcirkeln man gör.

"The Scheimpflug principle is a geometric rule that describes the orientation of the plane of focus of an optical system (such as a camera) when the lens plane is not parallel to the image plane."

Rest my case corrected
Det där begrep jag inte. "I rest my case" betyder ju att man genom någon annans uttalande bevisat att man har rätt;-)

Tillägg: Förresten har jag ingen aning om ifall lutning av objektivet också påverkar perspektivet. Det borde inte det, men det är lite lurigt att tänka sig hur det blir.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar