Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Foto i filmer

Produkter
(logga in för att koppla)

Avslutat medlemskap
Jag är intresserad av att höra ifall
någon av er har sett någon spelfilm
eller tv-program med bra foto i.

Själv tyckte jag ett tv-program på svt
om fyrar som gick för några dagar sedan
hade jättefint foto. Och den vietnamesiska
filmen "när solen står som högst" har
även den mycket fint foto.

Apocalypse Now av Coppola samt alla filmer av Stanley Kubrick är att rekommendera.. även andra filmer som har fått oscars för bästa foto borde ju gå att leta rätt på.

Sven Nykvist är ju tveklöst en legendarisk svensk filmfotograf som bl.a. fått två Oscars för bästa foto.

Sen är det en annan sak om man gillar Bergmanfilmer eller inte....:D

Det här kan blir ett långt svar men för att hålla det kort... Om du tyckte om ''När solen står som högst'' så kanske du också tycker om hans tidigare film ''Cyclo'' (även om den är mycket obehaglig). När man talar om asiatiska filmer och vackert foto så bara måste man nämna Ang Lee som är mest känd för ''Crouching Tiger Hidden Dragon'' men ''Ice Storm'', ''Sense and Sensibility'' och framför allt ''Eat Drink Man Woman'' har också snyggt foto. Jag skulle kunna nämna många andra asiatiska filmer med snyggt foto men en lista på namn känns inte rättvist mot dem. Den senaste i den raden av filmer går på våra biografer för tillfället och heter ''In the Mood for Love'' men den är mycket mer lågmäld än myllret i ''När solen står som högst''.

Den ryska regissören Tarkovsky har gjort många vackra filmer (bland annat ''Stalker'' och ''Offret''. Den sistnämda är för övrigt inspelad på Gotland med Sven Nykvist bakom kameran) även om många anser att de är plågsamt långsamma.

Emir Kusturica har gjort flera vackra filmer, då framför allt ''Zigenarnas tid''.

Jean-Pierre Jeunet har ett speciellt bildspråk som man nu senast kunde se i ''Amelie from Montmartre'' men ''Delikatessen'' och ''De förlorade barnens stad'' är moderna klassiker.

Hörde jag Kieslowski? Den Röda, Blå och Vita filmen är väl de snyggaste (framför allt den Blå) även om det finns scener i Dekalogen och i Veronikas dubbelliv som är oförglömliga...

Nu har jag bara nämnt förhållandevis moderna filmer och jag gjorde urvalet till viss del baserat på att du nämnde ''När solen står som högst''. Filmhistorien är späckad av vackra filmer inom de mest tänkbara och otänkbara genres så jag tror jag ska sluta nu.

Jag ska bara ''Alfons Åberg'' eftersom Ackelid nämde Bergman. De är vackra och de har ofta fin ljussättning. Om du ser hans filmer så ska du även vara uppmärksam på hur enkelt han dirigerar publikens känslor.

Vänligen,
Jörgen

De flesta om inta alla av Akira korusawas filmer har fantastiskt snygg foto. Se hans filmer många gånger....så mycket fina detaljer.

Kan bara instämma med Jörgen, men skulle vilja lägga till Blade Runner oxå...
Fellinis "Satyricon" är inte helt fel heller. Och "Brazil"...Mumma!
Jag är väl ingen vän av action, men den första Alienfilmen från -79 är snygg. Vidare finns det vissa scener i Nikita som etsat sig fast.

Peter Greenaway . . .

Vill man se filmer med intressanta foto och bildkompositioner, så tycker jag Peter Greenaway är någon du bör titta närmre på.

Kolla t.ex in: Dränkta i nummer ordning och Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare. Riktiga klassiker.

/Pingo

Re: Peter Greenaway . . .

Pingo skrev:
Vill man se filmer med intressanta foto och bildkompositioner, så tycker jag Peter Greenaway är någon du bör titta närmre på.

Kolla t.ex in: Dränkta i nummer ordning och Kocken, tjuven, hans fru och hennes älskare. Riktiga klassiker.

Får man lov att lägga till ''Zoo'' och ''Prospero's Books'' till listan över vackra Greenawayfilmer?

Jörgen

Tackar för svaren. Det är slående hur ofta det är bra filmer som har bra foto. I alla fall filmer som jag tycker om.

En annan film med bra foto men på ett lite annat sätt är Roy Anderssons Sånger från andra våningen. Där färger, dekor och ljus prioriteras framför snygga kameraåkningar.

Måste bara slänga in en liten brasklapp..

Top Gun..
En film som om man bara tittar på foto är så jäkla UNDERBAR....

Bland de bästa flygscener som någonsin har filmats...
Sedan att de har återanvänts XX antal ggr (syns ofta i bla På heder och samvete... I princip alla flygscener där kommer i från Top Gun)

MEn kan man annat än få det snyggt när man har en hel divison flygplan under lång tid...

Jag såg att det även dykt upp en del dystopifilmer (Brazil och Bladerunner) och det väckte Lynchianen i mig. Hans otäcka ''Lost Highway'' är helt vansinnig men fotot är vackert. För att se en annan sida av Lynch så kan jag rekommendera den vackra ''The Straight Story'' som är baserad på en sann historia. Cronenberg är kanske inte lika visuell som Lynch men man bör kanske nämna honom ändå. För mig så hör de två regissörerna ihop på något sätt.

Dessutom vill jag nämna Peter Jacksons (känd från Sagan om Ringen) film ''Heavenly Creatures". Hans bakgrund inom splattergenren kommer väl till sin rätt i den filmen som är baserad på en ruggig och sann historia. När man ändå är inne i den genren så får man väl också nämna den visuella Sam Raimi (som för tillfället spelar in ''Spindelmannen'').

Sedan kan man också gå in på avdelningen skräckfilmer där fotot ofta är av stor betydelse -- Hellraiser, The Shining och Exorsisten är väl några ''måsten''.

Attans, nu dök Alfons Åberg upp igen... ''Pi'' av Aronofsky (han spelar för närvarande in den nya Batman), ''Cube'' av Natali och ''Memento'' av Nolan är väl några nya filmer av unga och lovade regissörer som man nog ska hålla ögonen på i framtiden. Av de tre filmerna så har väl ''Pi'' det starkaste bildspråket som ibland gränsar till det otäcka. ''Cube'' och ''Memento'' tillhör väl kategorin tänkvärd action på samma sätt som Matrix och Fight Club.

http://imdb.com/ är din vän...

Jörgen,
som har haft ett dåligt samvete hela natten för att Wim Wenders och Zhang Yimou uteblev från gårdagens lista över stillsamma regissörer.

Personligen tycker jag att Ssagan om Ringen har ett väldigt häftigt foto, det som framför allt etsat sig fast i mitt minne är när kameran sitter på en helikopter och de flyger ner över en slätt...
jag blev lite "carried away" men se den!

Cosmonova kan rekommenderas som en upplevelse också. Jag såg en film om inuiter och samer och allt vad det var som verkligen var enorm!

Som sagts innan; Stanley Kubrick filmer. i dem är det klass på fotot. Ett grymt exempel är 2001-A Space Odyssey (Ett rymdäventyr eller nåt heter den på svenska), lång film som kan upplevas som seg men man kan riktigt njuta av alla detaljer och kvalitén på fotot.

Cosmonova är lite underskattat...
Format är ju trots allt fem gånger större (typ) än vanligt bioformat.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar