Install the app
How to install the app on iOS
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Du använder en lite för gammal webbläsare, du bör uppdatera den.
Foto i filmer
- Trådstartare Topo
- Start datum
FredrikB
Aktiv medlem
SinusLinus skrev:
Som sagts innan; Stanley Kubrick filmer. i dem är det klass på fotot. Ett grymt exempel är 2001-A Space Odyssey (Ett rymdäventyr eller nåt heter den på svenska), lång film som kan upplevas som seg men man kan riktigt njuta av alla detaljer och kvalitén på fotot.
Cosmonova är lite underskattat...
Format är ju trots allt fem gånger större (typ) än vanligt bioformat.
När vi ändå pratar enstaka Kubrick-filmer: "Barry Lyndon" är ju helt enastående vad gäller fotot. De där scenerna i befintligt (stearin)ljus saknar motstycke, IMO.
Cosmonova är fantastiskt! Jag var där i helgen och såg filmen om delfiner, det kändes som om man simmade omkring bland dem i vissa scener. Superbt ljud dessutom!
/Fredrik
Sinuslinus
Aktiv medlem
Krigsfilm + Kubrick = Hard Metal Jacket
Fin film den också. Lite äckelkänsla så där och Nikon F är representerad i filmen på en massa ställen .
Fin film den också. Lite äckelkänsla så där och Nikon F är representerad i filmen på en massa ställen .
Paragrafryttaren
Aktiv medlem
"Those who run are FNLs. - Those who stand still are well trained FNLs!"
/Full Metal Jacket (Helmantlat).
/Full Metal Jacket (Helmantlat).
och är, om vi skall dregla lite utrustning, fotade med ett f/0.7-objektiv! Det är snabbt!FredrikB skrev:
När vi ändå pratar enstaka Kubrick-filmer: "Barry Lyndon" är ju helt enastående vad gäller fotot. De där scenerna i befintligt (stearin)ljus saknar motstycke, IMO.
Jöörgen
Guest
Dadigan skrev:
Personligen tycker jag att Ssagan om Ringen har ett väldigt häftigt foto, det som framför allt etsat sig fast i mitt minne är när kameran sitter på en helikopter och de flyger ner över en slätt...
jag blev lite "carried away" men se den!
Jag vet inte om du läste mitt tidigare inlägg där jag nämde Jackson eller om du sett någon av hans tidigare filmer.
Hans näst senaste film ''Heavenly Creatures'' är en otäck psykologisk film men den är bra.
Innan dess gjorde han flera klassiska splatterfilmer (till exempel ''Bad Taste'' och ''Braindead'') -- en lågbudgetgenre med grabbhumor som påminner om sketchen med den elektriska tentalkelförsedda jättepingvinen av Monty Python. Ofta hade de polare som skådespelare och resultatet blev därefter. Däremot så var kameraarbetet viktigt och det arvet syns i ''Sagan om ringen''.
Jackson är kanske mer känd för sin bisarra och äckliga humor än för sitt kameraarbete. Om du är på jakt efter häftigt foto i den genren så ska du kanske snegla på Sam Raimi som jag också nämde i det inlägget. Det vill säga ''Evil Dead (I/II)'' och ''Army of Darkness''.
Jörgen
Cj^
Aktiv medlem
Evil Dead är grymt bra med tanke på budgeten. Åkningen i början genom skog och träsk (kamera på planka och vadarstövlar) är grym. Eller åkningarna genom skogen (kameraman i rullstol/taket på en van)
Onödig fakta:
Den filmades klart 79 men eftersom de inte hade nå pengar så lade dom ljud (när plånboken tillät) fram till 83 då den släpptes.
Det "läskiga" ljudet är inget annat en rundgång i deras billiga ljudanläggning.
Vill man se snyggt foto i en film så säger jag det en gång till. Gattaca!
Onödig fakta:
Den filmades klart 79 men eftersom de inte hade nå pengar så lade dom ljud (när plånboken tillät) fram till 83 då den släpptes.
Det "läskiga" ljudet är inget annat en rundgång i deras billiga ljudanläggning.
Vill man se snyggt foto i en film så säger jag det en gång till. Gattaca!