Annons

Foto/fika i Göteborg

Produkter
(logga in för att koppla)
Sommarnöje

Skulle egentligen skriva sommaröl men ipaden rättade det till sommarnöje, men det är väl samma sak :)
Vad sägs om att byta torsdagens kaffe mot något starkare? Alkoholfria alternativ finns garanterat oxå.

Platsförslag eller motförslag?
 
Jag är ju på då... men med det svagare alternativet, antagligen... ;-)
Jag låter er som ev vill berusa er bestämma plats! Snällt, va'?! ;-)
 
Rover lär väl vara öppet... (och bättre än Tullen! ;-) )

Oj, nu la jag mig visst i det här i alla fall! :)
 
Senast ändrad:
Hmmm.. Det verkar inte bli någon stor uppslutning, så jag hoppar av och bokar in kvalitetstid med mamsen istället...
 
Et tu, Brute?!

Skall ni gå och dricka humlejuice när jag är bortrest, och dessutom på Hannas initiativ?
 
Känner lite samma. Vi kanske tar ett sommaruppehåll och ses i slutet av augusti istället.
I alla fall gör jag så.

/Hanna
 
Låter bra! Hade också tänkt att hänga på idag. Var längesedan nu, eftersom jag varit rätt risig under en längre tid. :-(

Men för inte så länge sedan dumpade en god vän till mig sin nyinköpta Sony SLT-A77 i mitt knä (lycka !). :)

(För tillfället har han så mycket att göra att han inte hinner ägna sig åt sin fotohobby.)


Det skrivs ju så fruktansvärt mycket stolligt på Fotosidan (och på de flesta andra foto-fora världen över) om hur väldigt mycket bättre OVF:er (optiska sökare) är än EVF:er (elektroniska). Efter att ha bekantat mig något med den senaste generationen EVF:er så är en sak FULLKOMLIGT klar för mig - ytterst få av dessa "besservissrar" kan någonsin ha kommit i närheten av en A77:a!

En EVF ger bl.a. möjlighet till helt andra arbetsflöden - bättre, effektivare och mycket snabbare än vad som är möjligt med någon DSLR-kamera (oavsett pris).

Ex.: Man kan ställa in EVF:en så att man direkt i sökaren ser resultatet av exponeringskorrektioner, vitbalansjusteringar, bildeffekter och kreativa stilar.

Ex.: Man kan ställa in EVF:en så att kameran omedelbart slänger upp den tagna bilden i ögonsökaren, inte bara på skärmen, så att man kan se att den / de personer (eller vad man nu just plåtat) inte har blinkat eller grimaserat. Då är det bara att trycka ner slutaren halvvägs så är man tillbaka i liveview-läge igen, och kan direkt ta en ny bild. Objekten ifråga hinner nära nog aldrag uppfatta att man tar ytterligare någon eller några bilder.

Har man en traditionell DSLR-kamera så måste man ju däremot ta ner kameran från ögat, trycka på display-knappen och ev. också på förstoringsknappen för att se att allt blev bra. Då hinner personen / gruppen tappa koncentrationen och göra något annat eller börja prata med varandra, och det kan bli besvärligt eller nära nog omöjligt att få en andra chans. Ett problem som således inte uppstår med SLT-kameror. Den tagna bilden som visas i EVF:en är också dels rejält förstorad, och dels lättare att se utomhus i dagsljus än på skärmen, som brukar bli ganska urvattnad och full av reflexer då.

Finns förstås mycket mer, men nu börjar jag bli lat så jag får visa lite istället för de av er som kommer.

*********************************************************************************
Det är ingen som helst tvekan om att vi i A77:an ser framtidens teknik,
och den är eminent användbar redan idag!
*********************************************************************************

Insikten om den revolution som redan nu inletts är dock häpnadsväckande ringa eller helt obefintligt bland den stora majoriteten av kameraanvändare. Och av någon anledning så tycks vi här i Sverige vara speciellt efterblivna när det gäller detta.

Det är ju så att det bara sprutar fram innovationer och nya idéer från ett visst håll, men som trots detta allt för ofta bemöts med ointresse, respektlöshet, nedlåtenhet, förakt och ibland t.o.m. av rent hån (fast detta har börjat minska lite på senare tid). Detta trots att Sverige i andra sammanhang brukar användas som EN TESTBÄNK för nya tekniska innovationer från multinationella bolag, pga att vi anses vara mycket beredvilliga att acceptera ny teknik! Vi anses vara s.k. "Early adopters". Samt vår generellt mycket höga kunnighet och kompetens när det gäller att ge feedback. Tänkte försöka bidra lite till att vi i Sverige inte ska hamna helt på efterkälken inom detta område, när det nu faktiskt skrivs nya blad i kamerahistorien.

Av någon för mig helt obegriplig anledning är det ju nämligen i Sverige precis tvärtom när det gäller kamerateknik. Här verkar det snarare vara så att vi lever i något som liknar den mörka medeltiden. :-(

Anledningen tycks mig huvudsakligen vara en utbredd okunnig blindhet, och ovilja att ens vara nyfiken på det nya. Försöker vi som har lyckats snappa upp lite glimtar om vad framtiden bär i sitt sköte, upplysa om den nya teknologin som redan finns tillgänglig så bryr sig många inte ens om att lyssna, utan slår ifrån sig genom att beskylla oss för att vara vara "märkes-talibaner". Trots att vi bara försöker att upplysa om den nya teknik som är på gång och vilka möjligheter den ger.

Orsaken är förmodligen att det föreligger väldigt starka inlåsningseffekter inom fotovärlden, som inte existerar inom de flesta andra tekniska områden, och att det är mycket bekvämare att försvara just "sitt" märke än att öppna sig för att fotovärldens karta just håller på att skrivas om. Och säkerligen pga tämligen stora behov av att behålla den "högre status" som man inbillar sig kunna uppnå genom att välja "rätt" kameramärke.

Allt som behövs är ju bara att vara lite nyfiken! Det kan ju inte vara någon personlig katastrof...

Dessutom blir man inte totalt överraskad och fullständigt chockad om (eller snarare när), en kommande revolution vänder upp och ner på alla gamla etablerade sanningar!

Till sist, för att inte skapa helt orealistiska föreställningar om att den nya tekniken kommer att kunna klara allt inom alla områden helt perfekt, så betvivlar jag att någon teknik någonsin kommer att komma dit.
.
 
Senast ändrad:
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.