Makten skrev:
Jag skulle vilja säga att en vardagsbild är att jämföra med en streckgubbe; en reportagebild är att jämföra med en skiss, och en mycket välarbetad och efterbehandlad bild är att jämföra med en tavla. Jag tycker helt ärligt inte att det är särskilt konstnärligt att trycka på knappen i rätt ögonblick för att fånga en händelse. Det konstnärliga ligger i estetiken, och det har inget med händelsen i sig att göra i mina ögon. Dock kan det förstås vara en mycket bra bild ändå. Men konst? Nä. Det vore som att säga att det är konst att lära sig vilken annan teknisk färdighet som helst.
Sen är min grundläggande inställning att en bra bild är bra oavsett HUR den blivit till. Jag skiter i om det är "fejk" eller inte. Det beror på om det syns i så fall, precis som du skrev också.
Nu blir jag väl stenad av alla journalistiska fotografer, men det är så jag tycker. Foto är inte konst förrän man gör det konstnärligt, och det är det ganska få som klarar av. Jag är definitivt inte en av dem. Mitt fotande är bara avbildande som ren hobby.