Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota oljemålningar

Produkter
(logga in för att koppla)
Till frågan om det går att köra befintligt, så jodå, det har jag själv gjort, för enklare dokumentation. Jag råkar ha tillgång till ett rum där dagsljuset vid en viss tid på dagen är riktigt gynnsamt, och med en reflexskärm fick jag till riktigt fina resultat. Dock är det inget man kan förlita sig på. Det är svårt att undvika svårkorrigerade färgstick om det tex är blå himmel och samtidigt en röd tegelvägg i närheten och ljuset kommer genom en lila gardin.

Till frågan om det går att köra befintligt, så jodå, det har jag själv gjort, för enklare dokumentation. Jag råkar ha tillgång till ett rum där dagsljuset vid en viss tid på dagen är riktigt gynnsamt, och med en reflexskärm fick jag till riktigt fina resultat. Dock är det inget man kan förlita sig på. Det är svårt att undvika svårkorrigerade färgstick om det tex är blå himmel och samtidigt en röd tegelvägg i närheten och ljuset kommer genom en lila gardin.

Tack för ditt råd. Rummet har svagt gula väggar och ljuset kommer in genom 2 stora fönster (som jag tror även har tunna delvis genomskinliga gardiner för att skydda möbler mot sol och som skulle "diffusera" ljuset om det är tillräckligt starkt. Får vl vara där efter lunch eftersom fönstren vetter mot öster. Misstänker att en reflexskärm vore användbart men skulle behöva en ganska stor för den största tavlan.

Där blir det nog svårt att använda mitt 85/1,8 som rekommenderats tidigare om jag skall få med hela tavlan. Vilken brännvidd vore idealisk med tanke på att undvika förvrängning?

/.../

Där blir det nog svårt att använda mitt 85/1,8 som rekommenderats tidigare om jag skall få med hela tavlan. Vilken brännvidd vore idealisk med tanke på att undvika förvrängning?

Vanligen har zoomobjektiv ett område i mitten av omfånget där distorsionen är minimal eller rent av obefintlig. Här kan du leta efter dina gluggar och se hur de presterar: http://www.photozone.de/

Om du inte hittar något matnyttigt där får du ge dej ut och fotografera en tegelvägg med de olika objektiv som kan vara aktuella och utvärdera resultaten.

Din 50 borde funka bäst. Men jag har också gjort reproduktioner av teckningar med just Tamron 28-75, vilket faktiskt funkade riktigt bra nedbländat till 11.
När jag tänker på ljus, så går det när jag tänker efter att få till ett riktigt reproljus med bara en blixt, om du använder den metod jag beskrev, fast fyra exponeringar och en avfyrning riktad mot varje hörn. Kräver förstås en del akrobatik.

Din 50 borde funka bäst. Men jag har också gjort reproduktioner av teckningar med just Tamron 28-75, vilket faktiskt funkade riktigt bra nedbländat till 11.
När jag tänker på ljus, så går det när jag tänker efter att få till ett riktigt reproljus med bara en blixt, om du använder den metod jag beskrev, fast fyra exponeringar och en avfyrning riktad mot varje hörn. Kräver förstås en del akrobatik.

Låter inte som om det skulle hjälpa att låna en blixt för den största tavlan? Skall man rikta blixtarna mot varje hörn eller studsa det mot väggen bakom ?

Det skulle säkert hjälpa, men det går att åstadkomma fullgoda resultat med en blixt sammanslagning. Om kameran är fullständigt stilla.
Jag hade slagit blixten genom paraply eller liknande.

Om jag skall försöka låna något för att med min utrustning ta så bra bilder som möjligt - vad skulle det vara? 1-2 blixtar till? På min egen blixt har jag en vanlig diffuser men den ger kanske inte tillräckligt soft ljus?

Mycket beror ju på vad bilderna ska användas till ?

Ett knep att ta till på de största målningarna, om du har trångt om utrymme, är att ta ett antal delbilder och låta Elements panoramaverktyg lägga ihop dem. Inte med kameran roterande runt en punkt som man brukar ta panoramor, utan flytta kameran i höjd och sidled, men håll kameran vinkelrätt hela tiden och på samma avstånd. Se till att ha samma exponering hela tiden, och att delbilderna överlappar med ca 1/3 (samt att det finns detaljer i de överlappande partierna som Elements kan identifiera när bilderna justeras ihop).

Om jag skulle fotografera med befintligt ljus trots alla goda råd mot att det här på Fotosidan - vad skall jag tänka på då?

Tavlan hänger på en vägg med ljus från sidan. Fönstren vetter mot öster. Skall jag försöka hitta en stor vit skiva att använda som reflektor på motsatt sida mot fönstren? Kan man slå en kraftigt diffuserad blixt mot den del av tavlan som är längst från fönstret eller riskerar jag att få problem med olika färgtemperaturer? Gulstick på ena delen och blåstick på den andra?

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar