Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota oljemålningar

Produkter
(logga in för att koppla)

Petandsto

Aktiv medlem
Jag har fått en fråga om att fota ett tio tal oljemålningar. Vad bör man tänka på? Det är äldre rätt mörka oljemålningar och jag har insett att de alla hänger på väggar där fönsterljus kommer från sidan. Skall man använda enbart det ljuset och vad skall man isåfall tänka på? Vad bör jag använda för objektiv, bländare mm? Jag har en Canon 5d med objektiven EF 50/1,4, EF 85/1,8, Tamron 28-75/2,8 samt Canon EF 24-105/4. Vilket objektiv är lämpligast med tanke på ev förvrängning?

Utan ha någon erfarenhet av Canons moderna gluggar skulle jag satsa på 85 mm 1,8 nedbländat till 5,6 eller möjligen 8. Den här typen av optik brukar ha utmärkta optiska egenskaper.
Var noga med att stå mitt för bilden och vinkelrätt annars blir det skevt.

Belysning med två blixtar och helst försedda med ett par rejäla bouncrar ställda i 45 grader mot bilden. Oljemålningar kan på grund av strukturen i oljan ge knepiga reflexer så ett visst experimenterande med blixtarnas placering kan vara nödvändigt.

Jag är normalt inte så förtjust i att använda blixt så jag har bara en Speedlight EX430 II vilket jag tror blir svårt.
Om man bara vill använda sig av det naturliga dagsljuset vad bör man tänka på då?

Inte alls så svårt att använda speedlighten. Ett trick är att fyra av den i en mycket flack vinkel, så reflektionerna s a s studsar ur bild. Ta två exponeringar, med kameran på stativ och helst fjärrutlösare. Första bilden med blixten från höger, andra från vänster. Har du sedan photoshop, lägg bilderna i lager, och blandningsläge Lighten, så blir effekten som att du hade två blixtar.

Inte alls så svårt att använda speedlighten. Ett trick är att fyra av den i en mycket flack vinkel, så reflektionerna s a s studsar ur bild. Ta två exponeringar, med kameran på stativ och helst fjärrutlösare. Första bilden med blixten från höger, andra från vänster. Har du sedan photoshop, lägg bilderna i lager, och blandningsläge Lighten, så blir effekten som att du hade två blixtar.

Ett bra förslag, ty blixt eller annan bra belysning är nödvändigt om resultatet ska bli något att yvas över. Ska TS klara sej med bara ljuset från fönstret så ska förhållandena vara exceptionellt idealiska.

Vid normal repro "läggs föremålet ner" o belyses med 4 lampor i 45 graders vinkel.
kameran i mitten på stativ som sätter kameran parallellt med ytan.
Skall det vara riktigt gjort så skall man se penseldragens struktur och färgerna skall avges korrekt.
Säkert en hel del strul om jag har förstått rätt när jag läst när andra förklarar hur de gör.

Mitt problem är att de måste hänga kvar där de hänger. Det är framför allt tre tavlor som är ganska stora (den största 4x5 m) så den kan inte flyttas och då blir det kanske svårt med enbart en Speedlight? Jag har tyvärr inte Photoshop utan använder bara Lightroom (har Photoshop Elements 9.0 men vet inte om det klarar av att klippa ihop detta)

Mitt problem är att de måste hänga kvar där de hänger. Det är framför allt tre tavlor som är ganska stora (den största 4x5 m) så den kan inte flyttas och då blir det kanske svårt med enbart en Speedlight? Jag har tyvärr inte Photoshop utan använder bara Lightroom (har Photoshop Elements 9.0 men vet inte om det klarar av att klippa ihop detta)

Elements lär klara att slå ihop två lager i blandningsläge. Det kan du ju snabbt kolla.

Polarisationsfilter

Polarisationsfilter framför både blixten och objektivet skulle jag rekommendera. Så länge filtrens polarisationsriktning är vinkelrät mot varandra så kan man komma undan reflexter även om blixten sitter på kameran (exempel1, exempel2), även om det även i det fallet naturligtvis är bättre med större vinkel.

Tack för alla svar. Har lite "följdfrågor"
Är det otänkbart at det kan fungera i befintligt ljus?
Jag använder inte Photoshop Elements speciellt mycket. Köpte det från början för att komma åt Camera Raw men övergick ganska snart till Lightroom. Om jag skulle vilja "blanda" två bilder i Photoshop. Vad skall jag leta efter i programmet och på nätet för att hitta hjälp?
Alternativet med polariseringsfilter verkar spännande. Skulle man klara sig men en blixt och undvika reflexer med polfilter?

Lightroom innehåller ACR, det är samma ACR som PS använder.
LR3 = ACR i CS5
LR4 = ACR i CS6

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade bara att jag köpte Photoshop Elements för att börja med Camera Raw på det då billigaste sättet men att jag övergick till Lightroom innan jag egentligen lärt mig PS Elements. ACR har ju egentligen inte med detta att göra utan själva Photoshop delen som jag aldrig hunnit lära mig ordentligt. Så därför undrade jag vad den del i Photoshop hette som man använder för att "blanda" bilder.

Om målningarna hänger på olika väggar hur ska du få ett enhetligt resultat i befintligt ljus funderar jag på. Om någon är ojämnt belyst blir du rätt ställd. Jag hade nog försökt skaffa en blixt till (låna kanske) för det här tillfället. Jag hade nog inte valt att experimentera med polariserat blixtljus i första hand men det kan vara en backup ifall det är omöjligt att få blixtljus från sidorna (om en tavla hänger nära ett hörn tex).

Jag var kanske lite otydlig. Jag menade bara att jag köpte Photoshop Elements för att börja med Camera Raw på det då billigaste sättet men att jag övergick till Lightroom innan jag egentligen lärt mig PS Elements. ACR har ju egentligen inte med detta att göra utan själva Photoshop delen som jag aldrig hunnit lära mig ordentligt. Så därför undrade jag vad den del i Photoshop hette som man använder för att "blanda" bilder.

Öppna bilden i Photoshop eller elements. Leta reda på lagermenyn. Duplicera befintligt lager. I lagermenyn välj det aktuella blandningsläget. Tar ca 30 sek. Om du googlar lite på lager och blandningslägen så kommer du hitta drösvis med länkar. Om inte annat så är det en väldigt användbar teknik i alla möjliga fotosammanhang.

En tavla som är 4x5 m är en utmaning även för ett proffs med rejäl utrustning skulle jag vilja säga, i varje fall om man vill stå för resultatet.

En tavla som är 4x5 m är en utmaning även för ett proffs med rejäl utrustning skulle jag vilja säga, i varje fall om man vill stå för resultatet.

Ja det är det jag insett och vill försöka göra så bra det går. Jag har inte lovat att jag kommer att få ett perfekt resultat men jag vill ju naturligtvis få till det så bra som min utrustning och undertecknad klarar av och då vill jag försöka undvika att göra fel.

Polarisationsfilter framför både blixten och objektivet skulle jag rekommendera. Så länge filtrens polarisationsriktning är vinkelrät mot varandra så kan man komma undan reflexter även om blixten sitter på kameran (exempel1, exempel2), även om det även i det fallet naturligtvis är bättre med större vinkel.

Jag är ganska säker på att ljusets polarisering inte bibehålls vid reflektion. Det är därför du måste ha aktiva 3d-glasögon istället för de av polariserings typ när du tittar på 3d film på hemmabion.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar