Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota naturen runt Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)

Arleklint

Aktiv medlem
Jag kommer ta ledigt från mitt arbete i slutet av april för att ägna en hel vecka åt naturfoto runt Stockholm. Naturligtvis har jag redan nu mina tankar om vart jag skall ge mig iväg, men säkert finns lokaler som jag inte tänkt på eller kanske inte ens känner till.

Har du idéer om bra naturfotolokaler i Stockholmstrakten. Hur tar man sig dit? Vad finner man där?

Sjön Gömmaren i Huddinge. Det finns några fina vandringsleder runt sjön, som bjuder på både dramatiska klippor och sankmarker längs strandlinjen på ca 3 km.

Jag skulle också föreslå andra områden i Huddinge såsom Ågesta-Balingsnäs samt Paradiset. Områden som är lätta att ta sig till och erbjuder variationsrik natur.
Bifogar länk till naturområden i Huddingetrakten

Natur i Huddinge

Senast ändrad:
klockrent!

YES! detta behövde jag också info om =)
(inväntan på min 70-200afs/vr som jag drägglat över så himla länge...vill jag bara ut i naturen å plåta).

om jag hade varit ledig en vecka och tänkt göra en seriös naturfotosession hade jag inte valt sthlm som arbetsområde. Varför inte åka iväg en bit? Eller är det ett "stockholmsnatur"-arbete du ska göra?

Jag har för avsikt att fota runt Stockholm och jag gillar naturen som finns kring Stockholm i form av skogar, sjöar och skärgård.

Varje del av vårt land har sin natur, alla är vackra på sitt typiska sätt och ingen del är mig veterligen utan.

Senast ändrad:
Skärgården.

Jag vill rekomendera ytterskärgården, jag föredrar själv Stora Nassa men det finns ju andra alternativ så som Rödlöga, Svenska högarna osv.

Vet ej hur man tar sig dit, försökte se om Waxholmsbolagets båtar tar en dit ut men kom aldrig in på deras sida. Har läst någonstans att man skall kunna åka ut med "linje trafik" dit ut. Själv brukar jag dock bara ta egen båt.....

Ytterskärgården har ju en typ av natur som du inte finner någon annanstans, mellanskärgården och inre skärgården påminner mer om övrig natur i Sthlm med mycket skog men inte ytterskärgården. Våren kommer visserligen mkt senare dit så du får klä dig väl men det brukar vara väldigt vackert där i slutet av April, början av maj.

Jag var själv ute i Tyresta i söndags, det var grymt mycket snö kvar, slabbigt så in i bomben. Stövlar är ett krav, åtmindstånde om du ska ge dig utanför spåren...
// Axel

Roligt...

...att ni är på hugget att ge förslag.
Själv har jag väl bl.a tänkt på ett antal fågelsjöar, Järvafältet, Tyresta, Utö och Landsort. Jag vill försöka variera naturtyperna så mycket som möjligt. Djurgården icke att förglömma - för att täcka även "innerstad"

Varför inte ute på Mälaröarna. ut förbi Ekerö, brukar vara mycket fåglar ute vid Skytteholm, finns även fågeltorn där.

Isbladskärret ute på Djurgården är inte att förakta, tänkte själv åka dit på Fredag morgon. Plåta lite Häger och andra blandade fågelsorter.

/David

Kom just hem efter en tur till Hellasgården, Nackaresarvatet. Finns ganska varierat där. Vatten med fåglar, skogsmarker, ängar osv.

Kjell

Vid Kranglan, Nacka, finns det bäver som inte är särskilt rädda. De har väl blivit vana med folk.

Kattugglor finns det gott om i Ulriksdals slottspark. Vet två stycken ugglor som sitter i sina träd precis vid vägen och gångstigen.

Annars kan jag rekomendera Norra Djurgården( stora skuggan, frescati mm).
10 min från Östra station och där finns det ändå ganska mycket fint.

mvh
Jonas

bull skrev:
Mitt smutronställe Isbladskärret är ju redan nämnt,men Tullgarnsnäs har väl ingen talat om?Kolla länken http://www.sodertalje.se/natur/naturreservat/n2.htm eller är det för långt från stan ?

Glömde skriva Tullgarns näs, smultronställenas smultronställe.
Går inte en gång utan att man har sett vildsvin eller grävling.
En kväll såg jag vildsvin, grävling, räv, kronhjort, rådjur, älg och havsörn.
- Kan inte bli bättre!

mvh
Jonas

Vad sägs om Nynäshamn. Kör Strandvägen och parkera vid restaurangen och sen börja vandra in i skogen längs stigarna. Sen finns det fina områden i Upplands Väsby mot Vallentuna, det känns som rena landsbygden, härligt område.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar