Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota naturen runt Stockholm

Produkter
(logga in för att koppla)
Det känner jag till och planen har ju sedan länge varit att vi skall med dit... (fast jag trodde det skulle bli den 27:e)

Angarn är trevligt. Jag har tillbringat mycket tid där som fältbiolog i min ungdom. Nackdelen ur fotossynpunkt är att det är förhållandevis svårt att komma så nära fåglarna som man skulle önska.

Senast ändrad:
inte för att vara spydig med finns det natur i Sthlm?
är det inte bara en massa betong?

pola skrev:
inte för att vara spydig med finns det natur i Sthlm?
är det inte bara en massa betong?

Kom hit och titta vettja ;)

Det finns väldigt mycket fint runt och i Stockholm. Mycket fågelsjöar, fina naturreservat och inte minst en storslagen skärgård i världsklass.
Tycker denna tråd visar en del av det fina utbudet. Vad tycker du?

djurgården

David:

Jag bor ganska nära djurgården, men det är inte så litet. Något ställe där som du kan rekomendera att traska runt på?

Funderade också på fredagen faktiskt.

Någon annan som vet något skoj i närheten?

/Robban

Var just ute med hunden på djurgården, passerade Isbladskärret och fick till min stora förvåning se minst 8-10 par med hägrar. Hade inte en susning om att de häckade där......

Brevid mig stod två tjejer och sa till varann att de inte visste att "Tranorna" häckade på djurgården...Så det finns fler än jag som är tappade bakom en vagn.

Jo visst finns häger där ;)
En bra bild på flygande häger sitter i mitt huvud och jag kan inte bli av med den. Jag har slitit länge för att få till den nu. Isbladskärret är ett ställe där den kan låta sig göras. Edssjön i Upplands Väsby är ett annat.

Dessutom finns det häger vid Marabou fabriken i Upplands väsby, såg det av en händelse när jag rastade hundarna en gång vid ett tillfälligt besök ! :)

Byte av djur :

Jag har min segelbåt ute i Velamsund, på Ormingelandet, Vikingshill ligger också nära. Där finns förutom Häger också bäver. Såg för övrigt en stor best där nere förra våren, tur att man inte har träbåt.....

Skärgårdskort

Ett tips om någon vill se sig om i Stockholms vackra skärgård är att köpa sig ett skärgårdskort som gäller i två veckor och kostar runt 300kr. Kan jämföras med en enkel till Vaxholm som kostar runt en hundring. Jag gjorde det förra sommaren, helt underbart. Tog första båten ut och sista hem.

Eftersom jag jobbar ute på Djurgården, så tycker jag hela Djurgården är fint. Man ser lite rådjur, fasan och en och annan ekorre. Det finns även annan sjöfågel. Jag tänkte vara ute vid Isbladskärret före soluppgången. Tyvärr så är det nog lite för tidigt för floran att dyka upp.

/David

Vårt smultronställe!

Kan rekommendera trakten kring Vällinge och hemvärnet o trakterna runt Bornsjön i Botkyrka-Salem.Parkera bilen på hemvärnets parkering o ta er upp på berget framför med trappan o ni får en strålande utsikt över vattnet mot Ekerö. Däruppe finns en rund träbänk byggd kring en tall. Där kan man sitta o fika o njuta. Djupt nedanför är stora farleden.
Vill man så utgår det vandringsleder härifrån också. Orienteringstavla finns på hemvärnets gård.
Om ni går runt berget nere till vänster istället, kan ni sätta er o vila på bryggan på en träbänk. Inristat i bänken står att militären byggt den.

Vill man se häger så är utloppet av Djurgårdsbrunnskanalen väldigt lämplig då man från kanal promenaden kan se ett tiotal nästen utan att störa hägrarna.
Dom är van vid folk då det alltid är liv och rörelse utmed kanalen.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar