Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota natthimmel?

Produkter
(logga in för att koppla)
va själv ute och försökte med att fota månen men det gick inge vidar då den flyttade på sig fotare än vad jag trodde redan på 10" så blev det en lite jobbig rörelseoskärpa då tagen med 300mm men man får väll lära sig här så nästa gång går det någ bättre
 
Langsor skrev:
va själv ute och försökte med att fota månen men det gick inge vidar då den flyttade på sig fotare än vad jag trodde redan på 10" så blev det en lite jobbig rörelseoskärpa då tagen med 300mm men man får väll lära sig här så nästa gång går det någ bättre

Prova med 1/20 istället (f8 kanske).
 
Hustomten skrev:
Att fota månen kräver inte speciellt långa tider. Månen är ju väldigt ljus. Spotmät den så får ni se.

Här 1/90 sek, Bländare:5.6, ISO 200

http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=154685&set=lp
Hmm, få se nu 300/4 + 2x konverter = F8. När du skriver 5,6 menar du då effektivt bländare 11?

Mycket bra bild Janne!

Egentligen är månen väldigt mörk. Månytan är drygt ett steg mörkare än normalgrått 18%. Att vi upplever den som så ljus beror på kontrasten.

Månen är ju solbelyst så i princip gäller bländare 16-regeln men i månens fall blir det bättre med bländare 11-regeln (dvs bländare 11, tid = 1/ISO). Detta gäller fullmånen, halvmåne och månskära behöver ofta lite mer exponering.
 
Ja, den effektiva bländaren blir givetvis 11, (5,6 + 2 steg som förloras i konvertern) men min poäng var att det inte behövs minutrar i exponeringstid - vilket nämndes
 
Ville bara lätta upp med en liten bild, 1/350 på bländare 8 och 200 asa. Utsnitt från effektivt 600mm, handhållet.
 

Bilagor

  • månen.jpg
    månen.jpg
    44.6 KB · Visningar: 398
Stilgt Magnus. Det går att se kanalerna på månen som månegaskerna har byggt. Mer och mer blir jag övertygad om att amerikanerna aldrig var på månen med Apollo. Månen är helt klart bebodd och USA ville inte hamna i en konflikt de inte kunde vinna, i synnerhet som de hade fullt upp i Vietnamn.


/Roland - som inte tror på konspirationer men väl fakta
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.