Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota nattetid

Produkter
(logga in för att koppla)

Nicklas.Thorin

Ny medlem
Hej,

Jag har försökt få till bra bilder nattetid. Jag använder en Nikon D3100 med 35/f1,8 eller 55-200/4,2 med stativ. Jag blir fortfarande inte rikigt nöjd. Med den långa slutartiden jag använt (testat mellan 30sek och 60 sek) känns det alltid som att det är något som rör sig i bilden och den är försämrad.

Ett exempel är för ett par månader sedan när jag var i Kina, då tog jag denna bild. Jag skulle vilja ha bättre skärpa på alla ljus, och om möjligt, få med båtarna utan att de ser ut som att de flyger förbi.

Samma sak när jag försökt fotografera trafik på kvällen, alltid lika svårt att få bilar, eller människor som är ute och går, att se vettiga ut.

Snälla hjälp, vad kan jag göra för att förbättra?

Edit: den här är nog bättre att använda: http://www.ladda-upp.se/bilder/yenwxtyjmnwnqy/

Tack på förhand.

Mvh,
Nicklas
 

Bilagor

  • DSC_0168.jpg
    DSC_0168.jpg
    11.9 KB · Visningar: 1,374
Ditt problem verkar vara att du får för långa slutartider. Det finns bara två sätt att få kortare slutartider och det är att få mer ljus till sensorn med större bländare eller att höja ISO. Att lägga till ljus, blixtar eller lampor, är ju knappast möjligt med bilderna du vill ta även om det fungerar i många andra fall.

Eftersom det knappast går att få särskilt mycket större bändare än 1,8 och att natten är vääääldigt mörk, så kanske en bättre att satsa på att låta sakerna som rör sig få en del rörelseoskärpa istället för att försöka undvika den och göra en effekt av det?
 
Förresten, jag ser att bilden du lagt upp är tagen med bländare 13, du vinner inget särskilt på att använda så liten bländare. För den här bilden räcker det gott med skärpedjupet du får vid bländare 8 eller till och med 5,6 vid 18 mm.

Mindre bländare gör att du tappar total skärpa istället, även om skärpedjupet blir en gnutta längre.

Vad har du för stativ och andra grejer?
 
Förutom det som Richard har nämnt så klarar en fullformat högre ISO bättre. Bara så vi har nämnt allt. :)
 
Hej och tack för svar, jag ska tänka på det och fortsätta att testa mig fram. Det får bli med denna kamera då jag inte har råd med en fullformat för tillfället.

Jag använde ett billigt hama stativ från mediamarkt eller liknande, så inget märkvärdigt direkt.

På tal om det tänkte jag faktiskt köpa ett nytt, ska på ny utomlandsresa nu i februari. Något särskilt ni kan tipsa om? Något portabelt som är lätt att ta med sig när man är ute och går.

Tack igen!

Mvh,
Nicklas
 
Det som brukar ställa till det när man plåtar stad på nätterna är att kontrasten blir så stor, alltså att det är väldigt många bländarstegs skillnad mellan det mörka och det ljusa. För att komma åt just detta problem så brukar man få använda hdr med digitalkameror, alltså ta flera olika exponeringar och slå ihop dessa till en bild i datorn med hjälp av en programvara, finns i senaste ps eller också kan man köra hdr efex från nik software eller photomatix, dom fristående programmen ger lite mer möjligheter tycker jag. Ett annat tips är att passa på att fota när det är lite molnigt och gärna lite dis och blöta gator som mjukar upp ljuset.

Men om du vill frysa rörelser är det bara att köra med stor bländaröppning och skruva upp isot så att exponeringstiden blir som du vill ha den.
 
Tack.

Åter till stativ. Ni som har erfarenhet, jag vill ha ett hysfat lätt stativ som jag kan bära med mig när jag är ute och reser. Budget runt 1000-lappen

Tack.

Mvh,
Erik
 
Kan garantera att den är ostabil


Edit: motsatsen till vad alla skriver så är prislappen inte alltid detsamma som kvalité

/Stefan R. Nilsson
 
För en tusenlapp får du inte särskilt mycket bättre grejer än du redan har. Är du intresserad av nattfoto och vill ha bra resultat borde du snarare titta på grejerför runt 3000 kr. En tusenlapp är bara pengar i sjön för du kommer inte att få någon nämnvärd förbättring för dem.
 
För optimal skärpa (med befintlig utrustning): Stativ, skarpaste bländare (enl. tidigare inlägg), fjärrutlösare/självutlösare, spegellåsning, slå av IS/VR, "rätt" ISO (enl. tidigare inlägg)...tror det var allt...eller?
 
För optimal skärpa (med befintlig utrustning): Stativ, skarpaste bländare (enl. tidigare inlägg), fjärrutlösare/självutlösare, spegellåsning, slå av IS/VR, "rätt" ISO (enl. tidigare inlägg)...tror det var allt...eller?

Tyngd till stativet ifall det blåser.



/Stefan R. Nilsson
 
När det gäller val av stativ till nattfotografering, åtminstone när man kör med långa tider, flera sekunder och uppåt, är det inte speciellt kritiskt. Jag körde en del med ett billigt OnOff stativ till min Hasselbladare och det var fullt tillräckligt stadigt. Fördelen med ett bättre stativ och huvud vid nattfotografering är främst att det är mer lättjobbat och exaktare så att inte utsnittet ändras när man drar åt huvudet osv.

Tips för skarpa bilder på natten:
1. Kör med spegeluppfällning eller ännu hellre live view om det går.
2. Blända inte ned för mycket, de flesta objektiv brukar vara skarpast vid ca 2 stegs nedbländning.
3. Kör helst på bas iso.
4. Ta god tid på dig med att ställa in allt.
5. Använd kamerans funktion för brusreducering vid långa tider om det finns en sådan.
6. Plåta raw, dynamikomfånget är en känslig punkt vid nattfotografering.
7. Exponera så att inte högdagrarna klipper och lyft skuggor och mellantoner efteråt i bildbehandlingen om det behövs.
8. Om du behöver bättre dynamik, kör med hdr.
 
För en tusenlapp får du inte särskilt mycket bättre grejer än du redan har. Är du intresserad av nattfoto och vill ha bra resultat borde du snarare titta på grejerför runt 3000 kr. En tusenlapp är bara pengar i sjön för du kommer inte att få någon nämnvärd förbättring för dem.


3000 för ett stativ bara för att ta nattbilder? Det om något låter som bortkastade pengar :)
Jag använder ett SLIK 340 TI Pro stativ, plus SH-705E huvud. Det kostade inte ens tusenlappen.
Det funkar självklart inget vidare om det är tyfon ute, men det gör säkert inte 3000 kronors tresteget heller :)



Om du inte använder fjärrkontroll så rekommenderar jag att sätta självutlösaren på 2 sekunder. Du skakar alltid till kameran något när du trycker ned slutarknappen, vilken nästan alltid resulterar i oskärpa. Minimal kanske, men jag är perfektionist och blir alltid sur på minsta fel :)

Av egen erfarenhet, så tycker jag att bländare mellan F7 och F8 ger skarpast bilder på flest objektiv.

Mina bilder är nästan uteslutande tagna med F7.1, 30sek, ISO 80.
 
På riktigt? Trodde detta var NoNo men det kanske bara gäller Canon?

Använd inte brusreduceringen. Fotografera i RAW och brudreducera de mörka partierna mer än de ljusa i RAWhanterarern. Jag har testat detta flera gånger med 40D, 50D, 7D och 5D Mk3. Man får bättre resultat i slutändan om man är duktig på brudreducering.

3000 för ett stativ bara för att ta nattbilder? Det om något låter som bortkastade pengar :)
Jag använder ett SLIK 340 TI Pro stativ, plus SH-705E huvud. Det kostade inte ens tusenlappen.
Det funkar självklart inget vidare om det är tyfon ute, men det gör säkert inte 3000 kronors tresteget heller :)
.

När det gäller kvalitetsstativ så är det så att ju stabilare detso mindre skak och risk för att den glider. Särskilt om man har tunga grejer. Min kamera objektiv väger knappt 2 kg och länken till Manfrottostaivet skulle därmed inte orka bära upp den i längden. Särkilt när man ibland fotar i flera minuter.

Det räcker att det blåser lite, är den tunga grejer på och klena ben så svajar grejerna. Därför när man ex har kolfiberstativ som jag har så bör man tynga ner stativet ytterligare. Finns krok sånt ändamål hos de bättre stativen. Detta ger även en lägre tyngdpunkt istället att tyngdpunkten är i huvudhöjd.

När det gäller skärpa så syns det rätt bra på val av utrustning. Ex så skvallrar högupplösta kameror en hel del angående stabiliteten.

Märk väl att jag undvikit skriva pris eller dyra stativ. För jag har rätt bra erfarenhet av att välja efter kvalité och egenskaper framför prislapp och märke.

Man behöver inte använda spegeluppfällning. Själv använder jag Liveview för att ställa in skärpan och då är spegeln redan uppfälld. Ställ timer eller trådutlösare.

/stefan
 
Tack.

Åter till stativ. Ni som har erfarenhet, jag vill ha ett hysfat lätt stativ som jag kan bära med mig när jag är ute och reser. Budget runt 1000-lappen

Tack.

Mvh,
Erik

Ska man köpa ett riktigt bra stativ så är det tråkigt nog inte vare sig billigt eller lätt :-(
Numera finns det bra o inte fullt så tunga stativ i kolfiber, men en del av stabiliteten i stativet består i själva tyngden. Ju lättare desto mera ostadigt, mera känsligt för vind mm.
Köper man billiga o lätta stativ så står de aldrig lika stadigt o stilla som ett tyngre o dyrare.
dvs bilderna blir mycket sällan så skarpa o bra med billiga -lätta stativ!

Hälsn.

/Janne Höglund
www.helikopterbild.se
 
Fast det går att fuska lite med stativen med, har man en krok undertill kan man haka fast t ex väskan för extra tyngd och man kan även ta sand i en påse över benen. Blir inte perfekt, men på en begränsad budget är det bättre än inget stativ alls :)
 
Fast det går att fuska lite med stativen med, har man en krok undertill kan man haka fast t ex väskan för extra tyngd och man kan även ta sand i en påse över benen. Blir inte perfekt, men på en begränsad budget är det bättre än inget stativ alls :)

Det blir bättre än ett tyngre stativ (läs nåt kg). Detta beror på att tyngdpunkten förflyttas nära marken.
Men man kan ju även göra likadant med ett tungt stativ, dvs ha en tyngdpåse under.

För mig som traskar omkring med stativ så är 1kg istället för 2.5 kg helt underbart. Sen tar man bara sin fotoryggväska och tynger ner det vid behov.

/stefan
 
ANNONS
Götaplatsens foto – en riktig fotobutik.