Som Plus-medlem får du: Tillgång till våra Plus-artiklar | Egen blogg och Portfolio | Fri uppladdning av dina bilder | Rabatt på kameraförsäkring och fotoresor | 20% rabatt på Leofoto-stativ och tillbehör | Köp till Sveriges mest lästa fototidning Fotosidan Magasin till extra bra pris.

Plusmedlemskap kostar 349 kr per år

Annons

Fota myskoxe

Produkter
(logga in för att koppla)
Jo, jag skrev införda till området (dvs till Norge) och ganska vanliga. Vad gäller vargar är det bara vanligheten globalt som är den samma, vad jag vet tog de sig hit själv och ingår därför i "det som skall bevaras". Om sedan den grupen är lämpligt avgränsad kan man förstås diskutera.

Kanske dags för en förening "Naturfotografer för Visenter". Funderar själv på att åka till baltstaterna och fota visent, det är väldigt häftiga djur!

Dadigan skrev:
... och han har antagligen nummret till en man som heter Nils G Lund som är expert på myskox, den "svenska" flocken i synnerhet.

Har själv sätt Ingemar Linds film om detta urtidsdjur -ett fascinerande djur måste sägas.

Enligt www.myskoxe.se så avled Nils G Lundh i december förra året. Men hans arbete lever ju kvar i och med att hans namn finns att finna om man söker i vetenskapliga tidskrifter. Tur att man jobbar på ett universitet så att man har tillgång till sånt :)

Muggdalen låter intressant. Vis av erfarenhet vet jag att skaparen lämnade rätt mycket stenbumlingar i flera dalar längs fjällkedjan ;-)

Vet du var man kan få tag i filmen av Lind?

//Glenn

Bent C. skrev:Kanske dags för en förening "Naturfotografer för Visenter". Funderar själv på att åka till baltstaterna och fota visent, det är väldigt häftiga djur! [/B]

Lämna gärna ett spår av brödsmulor efter dig så kanske de vandrar in i landet ;-)

Bent C. skrev:

Kanske dags för en förening "Naturfotografer för Visenter". Funderar själv på att åka till baltstaterna och fota visent, det är väldigt häftiga djur!
Ge dem bara tid, så kanske dem gör som bisamråttan, dvs vandrar in via Finland :) Fri rörlighet inom EU ju...

Hade inte hört att Nils G Lund hade avlidit...det var väldigt synd. Han var ett levande lexikon vad gäller myskoxarna men jag är säker på att andra fått ta del av hans kunskaper.

Dadigan skrev:
Hade inte hört att Nils G Lund hade avlidit...det var väldigt synd. Han var ett levande lexikon vad gäller myskoxarna men jag är säker på att andra fått ta del av hans kunskaper.
Jodå, han står som medförfattare på åtminstone en vetenskaplig artikel jag laddat ner från en databas. Den handlar om inavel i små flockar, i väldigt korta drag.
//Glenn

Förvånar mig inte att artikeln handlade om det eftersom den "svenska" flocken håller på att dö ut av just detta. Man har ju försökt tillföra en ny tjur till flocken men jag vet inte om detta lyckats, det enda jag vet är att Ingemar Lind håller på att klippa klart sin film om den förra tjuren, som också heter Ingemar, som tyvärr dog på Lycksele Djurpark efter att ha blivit inhämtad från fjället...

Dadigan skrev:
Man har ju försökt tillföra en ny tjur till flocken men jag vet inte om detta lyckats, det enda jag vet är att Ingemar Lind håller på att klippa klart sin film om den förra tjuren, som också heter Ingemar, som tyvärr dog på Lycksele Djurpark efter att ha blivit inhämtad från fjället...

De flög ju ut tjuren Willy till fjället förra sommaren, men han avled under en hälsokontroll senare under hösten (undernäring + nedsövning ungefär) som jag minns det. Allt står väl i loggboken på www.myskoxe.se hur som helst.

När jag var där ifjol såg jag en karta som visade att myskoxarnas sommarområde skulle ligga uppe på vigelskaftet ungefär, och om vintrarna längre ner i muggdalen och bort mot skedbrofjället. Det var under en tur upp mot Storvigeln som jag med lite tur såg en ensam myskoxe (gissningsvis Willy) på långt håll, ty det var precis vid samma tidpunkt som utsättandet. Men det kan ha varit en stor sten också.. ;)

När jag tänker myskoxe tänker jag "Ingemar - död, Willy - död, inga nya kalvar". Därav pessimism.

Bent C. skrev:
Det vore väldigt häftigt. Bialowieza vore ju en lämplig startpunkt.

Det finns (fanns?) ett hägn med vicenter i Dalarna och ett i Småland. Underbara djur, vore suveränt att få se i verkligheten. Denna bild tog jag i hägnet i Småland.

Håller med Bent om prioriteringar av naturvårdsanslag. En satsning på myskoxen i Sverige är nog mer en turistsatsning för Härjedalen än något annat. Men frågan till Bent blir ju då: vad ska vi prioritera? Vi har begränsade resurser. Vitryggens biotoper tycker jag är en bra prioritering. Återskapande av våtmarker och inrättande av marina reservat är andra bra prioriteringar. Den vita storken är väl en symbolart för våtmarksrestaurering som är bra? Eller? Svårare blir det med t.ex. grönfläckig padda, som är rel. vanlig på andra håll. Ska vi satsa stora resurser på den arten? Om inte, vem ska då ta ansvar för randpopulationers ofta särpräglade genetik? I Storbrittanien satsas stora pengar på större vattensalamander, en hyfsat vanlig art här. Ska vi övertala britterna att skrota sina projekt?

funderar Staffan

Jag tycker fffa man skall lägga resurserna på viktiga habitat vilket du också tycks vara inne på, Staffan. Där kan ju givetvis symbolarter vara viktiga pr-redskap. Men jag ser inte att myskoxarnas habitat i Sverige på något sätt är hotat (vad jag vet är den stora majoriteten av skyddad area vi har i m el m oproduktiva fjäll eller fjällnära skogar) samtidigt som de är vanliga andra ställen i världen och ut över det modernt introducerade djur, så deras skydd är svårt att argumentera för ur naturvårdssynpunkt. Det kan dock givetvis finnas många andra anledningar att ha kvar dem i Härjedalen hur som helst, och om någon är villig att betala för det, inte mig emot. Jag kan tänka mig att lägga en slant, jag tycker att det är roligare med ett Härjedalen med myskoxar än ett utan, men kostnaderna kan rimligen inte tas från naturskyddsmedel.

Sedan blir det extremt svårt att dra gränsen för vilka arter som det ska prioriteras, men som tur är behöver jag inte göra det heller. Och jag har förmodligen inte heller kompetensen för det ;). Vill engelskmännen bevara sina salamandrar, gärna för mig. Jag förmodar att det samtidigt bevarar mindra vattenområden, vilket ju är bra för det mesta.

Glenn Bark skrev:

Martin Westberg,
fin bild du länkade in. Är den beskuren något? Antar att du hade objektivet i 300-läget?

//Glenn

Tack!

Ja bilden är tagen i 300 mm läget och är beskuren något, kan tänka att det är kvar ca 70-75% av orginalbilden.

/Martin

Martin W skrev:
Tack!

Ja bilden är tagen i 300 mm läget och är beskuren något, kan tänka att det är kvar ca 70-75% av orginalbilden.

/Martin
Bra att redan nu kunna se hur stor myskoxen blir på bild, vid 150-200m avstånd, 300mm tele och lite lätt beskuret. Tack //mvh Glenn

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar