Annons

Fota myskoxe

Produkter
(logga in för att koppla)

Glenn Bark

Aktiv medlem
Jag vill fota myskoxar, och har börjat spåna om att göra ett litet projekt av det hela. Är det nån här som har fotat flocken i Härjedalen, eller nån annan vild flock (Kanada edyl), och har tips och råd att ge?

Vänligen Glenn

Det enklaste sättet att garanterat träffa många vilda myskoxar borde vara att åka till Kangerlussuaq i västra Grönland. Där finns det mängder med myskoxar. I vissa områden jagas de inte och är relativt oskygga. Du når lätt myskoxeområdena till fots från flygplatsen.

mvh

Bent

Glenn Bark skrev:
Jag vill fota myskoxar, och har börjat spåna om att göra ett litet projekt av det hela. Är det nån här som har fotat flocken i Härjedalen, eller nån annan vild flock (Kanada edyl), och har tips och råd att ge?

Vänligen Glenn

Jag gissar att du känner till: http://www.myskoxe.se/

Ingemar Lind filmar/fotar en del i Härjedalen, och borde ha koll på myskoxarna. Han jobbade på SVT förut tror jag, frilansar kanske nu?

Men myskoxarna i Härjedalen är väl borta om några år ifall det fortsätter som det gjort hittils.

MVH

Dessutom så kan man lösa en "biljett á 30:-" av Norska militären som ger tillträde till ett skjutfält på Dovrefjäll. Då kan man åka 14 km in på Dovrefjäll och leta myskoxe. Ofta kan man fotografera från bilen.
Dom är kanske inte så många med vi har sett dom c:a 3 gånger av 4.

Grönland hade givetvis varit mer spännande, än att åka till Härjedalen :) Men tanken är nog att stanna i Sverige/Norge.

Jag har redan sett http://www.myskoxe.se/ men den sidan har mycket, och bra information. Det finns ju bla fortlöpande information om vad som händer med flocken i Härjedalen, och var de påträffas. Men som du skriver Henrik, så är ev flocken borta snart. Är det 7 djur kvar i dagsläget?

Bra tips med 30kr-biljetten i Norge. Flocken på svenska sidan rör ju sig över ett rel stort område, OM man inte har förhandsinformation om var de befinner sig för tillfället. Lättare då, att spana av ett område med hjälp av bil. Plus givetvis, lättare att få med tung utrustning.

//mvh Glenn (som tackar för tips och råd :)

Glenn Bark skrev:
Men som du skriver Henrik, så är ev flocken borta snart. Är det 7 djur kvar i dagsläget?

Ja, nåt sånt. Jag är inte biolog eller så, men man känner ju en viss skepsis inför deras överlevnad. Projektet för att "rädda" dem verkar ju inte gå så bra heller. Vilket är jättesynd!

En del tycker ju att de lika gärna kan försvinna, men jag håller inte med. Men samtidigt känns det fånigt om det krävs konstgjord andning. Därför tvivlar jag.

Även jag har varit på dovrefjäll och fotat myskoxar. Tror det var åtta eller nio stycken i den flocken inklusive två ungar. Man kunde fota dem från vägen på ca 150-200 meters avstånd utan att de brydde sig nämnvärt. Man ska dock inte gå för nära dem för då kan de gå till anfall i tron om att du vill dem illa.
Det var otroligt häftigt att se dem, speciellt tillsammans med deras ungar.
http://www.fotosidan.se/gallery/viewpic.htm?ID=433704

/Martin W

Ja, det verkar gå upp och ner för flocken i Härjedalen. Fast mest nedåt, om man tittar till tillgänglig information på nätet. Synd, för myskoxen är ett väldigt fascinerande djur. Att ge "konstgjord andning" till en tyende grupp är alltid en svår fråga. Parallellen kan väl dras till tex vitryggig hackspett, som nyligen lovats en satsning på ca 200 miljoner kronor. I år har endast en(!) häckning kunnat konstateras i hela Sverige. Som fågelskådare tycker jag givetvis att det är bra att det satsas pengar på skyddsåtgärder, men att satsa så stor summa på EN art kan tyckas underligt. Speciellt när det finns flera andra arter som är starkt hotade, men kanske inte lika starkt som vitryggen. Men vänta några år så kommer flera fågelarter att riskera att försvinna från svenska marker.

---

Martin Westberg,
fin bild du länkade in. Är den beskuren något? Antar att du hade objektivet i 300-läget?

//Glenn

Glenn Bark skrev:
Parallellen kan väl dras till tex vitryggig hackspett, som nyligen lovats en satsning på ca 200 miljoner kronor. I år har endast en(!) häckning kunnat konstateras i hela Sverige. Som fågelskådare tycker jag givetvis att det är bra att det satsas pengar på skyddsåtgärder, men att satsa så stor summa på EN art kan tyckas underligt. Speciellt när det finns flera andra arter som är starkt hotade, men kanske inte lika starkt som vitryggen. Men vänta några år så kommer flera fågelarter att riskera att försvinna från svenska marker.
För det första är vitryggen en bra art att satsa pengar på, främst därför att pengarna går till att återskapa vitryggens biotoper. På så sätt kommer pengarna hundratals arter tillgodo, som inte är lika lätta att få publikt intresse för. Grov lövskog som ibland översvämmas finns knappt, och att återskapa detta är en stor naturvårdsgärning.

För det andra, så är det lättare att plåta myskoxar i Härjedalen på vintern. Skida upp mot fjällen runt Rödfjället, och leta med kikare. Håll avstånd och stör dem inte.

Stadan skrev:
För det första är vitryggen en bra art att satsa pengar på, främst därför att pengarna går till att återskapa vitryggens biotoper. På så sätt kommer pengarna hundratals arter tillgodo, som inte är lika lätta att få publikt intresse för. Grov lövskog som ibland översvämmas finns knappt, och att återskapa detta är en stor naturvårdsgärning.

För det andra, så är det lättare att plåta myskoxar i Härjedalen på vintern. Skida upp mot fjällen runt Rödfjället, och leta med kikare. Håll avstånd och stör dem inte.

Givetvis anser jag att det bra att man satsar medel på att återskapa miljöer för vitryggen, vilket samtidigt ger andra arter en "push framåt". Saken är väl den att det finns fler skyddsvärda biotoper som bör förbättras. Idag är tex ängshök, kornsparv, fältpiplärka, fjällgås, och sydlig kärrsnäppa arter som är med på rödlistan från Artdatabanken. Att återskapa en "vitryggsbiotop" kanske inte är det bästa ur deras synvinkel. Kanske borde vitryggsprojektet gå i spetsen och försöka skapa ett publikt intresse även för andra hotade arter så att andra projekt för tex fjällgås eller ängshök kan genomföras. 200 miljoner är mycket pengar när det gäller fågelskyddsprojekt, och kanske att pengarna kan spridas lite mer än bara för vitryggen och dess lövskogskompisar :)

Tillbaks till tråden :)
Tack för tipset angående myskoxarna vintertid. Jag antar att de rör mindre på sig under vintern, och därmed är lättare att hitta, eller?

//mvh Glenn

Glenn Bark skrev:
Idag är tex ängshök, kornsparv, fältpiplärka, fjällgås, och sydlig kärrsnäppa arter som är med på rödlistan från Artdatabanken. Att återskapa en "vitryggsbiotop" kanske inte är det bästa ur deras synvinkel.

Tillbaks till tråden :)
Tack för tipset angående myskoxarna vintertid. Jag antar att de rör mindre på sig under vintern, och därmed är lättare att hitta, eller?
Vitryggsprojektet drivs till stor del av den ideella naturvården, som behöver samla in pengar. Sanningen är helt enkelt den att det behövs "symbolarter", det tydligaste exemplet är väl WWFs panda. Du räknar upp fågelarter som absolut förtjänar naturvårdsinsatser, men vitryggens kompisar, allehanda konstiga insekter och "äckliga kryp", har svårt att hävda sig i konkurrensen. Därför är vitryggen en nyckelart för att kommunicera behovet av en biotop som inte ofta finns på bild här hos naturfotograferna här på fotosidan.

Håller helt med om att fågelskydd är viktigt. Naturvårdsinsatser för arter i marin miljö är också extremt eftersatt.

På vintern står myskoxarna där de har lättast att hitta käk, dvs uppe på de renblåsta topparna där snötäcket är minst. De rör sig inte så mycket, för energiinnehållet i renlaven är ju kanske inte något att hurra för, därför är det extra viktigt att inte orsaka onödig störning.

Stadan skrev:
Sanningen är helt enkelt den att det behövs "symbolarter", det tydligaste exemplet är väl WWFs panda. Du räknar upp fågelarter som absolut förtjänar naturvårdsinsatser, men vitryggens kompisar, allehanda konstiga insekter och "äckliga kryp", har svårt att hävda sig i konkurrensen. Därför är vitryggen en nyckelart för att kommunicera behovet av en biotop som inte ofta finns på bild här hos naturfotograferna här på fotosidan.

Jag är mycket väl medveten om att nästan allt fågelskyddsarbete bedrivs på ideell basis (är själv delaktig), men vad jag menar är väl att det kanske borde finnas fler "symbolarter" i allmänhetens ögon, och det bästa vore väl om respektive symbolart fick 200 miljoner kr att spela med.

Nåja, det var ju inte det här tråden skulle handla om. Det känns som vi tänker i någorlunda lika banor, eller? :)

Antog att myskoxarna är beroende av barmarken vintertid ja, och jag är inte där för att störa dem utan för att fota dem. Makrofoto på myskoxar hade jag inte tänkt mig... ;-)

//Glenn

Jag är faschinerad över hur lite det satsas på myskoxen relativt vargen.

Är det för att den sistnämnda kan hjälpa till att tömma landsbygden på folk genom att ytterligare försvåra försörjningsmöjligheterna för människorna där? Eller är jag onödigt paranoid? ;-)

Stadan skrev:
De rör sig inte så mycket, för energiinnehållet i renlaven är ju kanske inte något att hurra för, därför är det extra viktigt att inte orsaka onödig störning.

Haha, jag hörde en gång att myskoxarnas försvarstaktik när någon kommit för nära är att stanna kvar och avvakta lite till. :) Det låter roligt, men samtidigt ligger det väl nåt i det. Om man ska närma sig dem så så håll ändå avståndet. Bara för att de står stilla tycker de ju inte om en. Det vore synd om man, i ivern att se de få som finns kvar, stressar ihjäl dem. :/

Själv har jag inte sett dem i verkligheten, trots årliga fjällturer i området under hela mitt liv. Jag har dock inte gjort något försök att leta efter dem utan bara semestrat. (Det finns en liten chans att jag skymtade en förra sommaren.) Om någon fotograferar dem vore det kul att se bilderna!

Arctic skrev:
Jag är faschinerad över hur lite det satsas på myskoxen relativt vargen.

Är det för att den sistnämnda kan hjälpa till att tömma landsbygden på folk genom att ytterligare försvåra försörjningsmöjligheterna för människorna där? Eller är jag onödigt paranoid? ;-)

Förmodligen snarare för att myskoxar a) är införda till området, och b) finns i ganska stora mängder andra ställen i världen. I våra fjäll är myskoxarna mer ett kuriosaelement än ett naturligt inslag tror jag att man argumenterar. Därmed vore det väl nästan tjänstefel att använda offentliga bevarandepengar på dem. Men lite konspirationsteorier är ju inte helt fel heller ;)!

mvh

Bent (som personligen väldigt gärna ser den svenska faunan berikad med myskoxar, valrossar, visenter, europeisk vattensköldpadda, vildkatt och andra roliga djur från svunna tider men inte så gärna ser det finansierat med offentliga medel).

Bent C. skrev:
Förmodligen snarare för att myskoxar a) är införda till området, och b) finns i ganska stora mängder andra ställen i världen.

Nåja, det finns ju ett par hundra tusen vargar i världen också och de nuvarande svenska är förmodligen invandrade från Ryssland via Finland.

Myskoxarna har vandrat in från Norge, som iofs hämtade dem från Grönland. Nu kan man ju hävda att de varit försvunna under några tusen år men invandrade till Sverige är de och man kan väl påstå att de är en naturlig del av vår fauna.

Vicent vore också ett intressant djur ;-)

millimeter skrev:
Haha, jag hörde en gång att myskoxarnas försvarstaktik när någon kommit för nära är att stanna kvar och avvakta lite till. :) Det låter roligt, men samtidigt ligger det väl nåt i det. Om man ska närma sig dem så så håll ändå avståndet. Bara för att de står stilla tycker de ju inte om en. Det vore synd om man, i ivern att se de få som finns kvar, stressar ihjäl dem. :/

Jag har läst mig till att vid fara så ställer sig de vuxna djuren i ring runt de små, med huvudena (läs hornen) utåt. Om sedan "hotet" kommer alltför nära kan någon av dem göra kortare utfall. Tur att det finns tele-objektiv alltså ;-)

Jag läste också, på www.myskoxe.se, om John Kristiansson, som bor/bodde på en gård (Urgnäset) där myskoxarna dök upp då och då. Gården låg väl i något av djurens favoritområden. Hur som helst, så hade John blivit jagad av attackerande oxar flertalet gånger. Han fick numera titta ut genom fönstret innan han gick ut på gårdsplanen, men likväl kunde nån tjur, som legat i bakhåll för han, plötsligt rusa fram för att stånga han. Han skrev att han då fick springa SNABBT för att hinna undan. Så, jag lämnar ev makroobjektiv hemma tror jag... ;-)

//Glenn

Jag har lite info om myskoxarna i Härjedealen. Den flock som finns i Sverige vandrar mellan Rogens Naturreservat och Dovre Nationalpark i Norge -bland annat genom muggdalen (där skaparen lämnade all sten som blev över när världen skapades sägs det). På vintern tror jag att de håller sig i Sverige men jag är inte säker. Den som däremot vet är Ingemar Lind (kontakta mig för telefonnummer och adress) och han har antagligen nummret till en man som heter Nils G Lund som är expert på myskox, den "svenska" flocken i synnerhet.

Har själv sätt Ingemar Linds film om detta urtidsdjur -ett fascinerande djur måste sägas.

ANNONS
Upp till 6000:- Cashback på Sony-prylar